החגיגות היו מוקדמות מדי? הסיבה שעדיין אין תאריך פתיחה לקו האדום

בתחילת יולי היה נראה שפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה מתקרבת בצעדי ענק, ועשויה לקרות אף החודש • עם זאת, עכשיו נראה שהיא עלולה עוד להידחות לתוך אוגוסט • מתי יגיע אישור הבטיחות שמעכב?

הרכבת הקלה בתחנת אצטדיון בלומפילד תל אביב / צילום: נוי מאיה
הרכבת הקלה בתחנת אצטדיון בלומפילד תל אביב / צילום: נוי מאיה

בתחילת יולי נוסעי התחבורה הציבורית במרכז הארץ קיבלו הודעה משמחת: הפתיחה של הרכבת הקלה מתקרבת בצעדי ענק, ותתרחש כבר החודש. אך הנה, עברו שבועיים, ותאריך השקה רשמי עדיין אין. 

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, אבל התחנות נשארו מאחור
הן מבטיחות למשקיעים שהתחום רווחי, מכניסות מיליונים, ואז מתחננות לסיוע מהמדינה | ניתוח גלובס
רגב תמליץ למנות לראש הרשות לתחבורה ציבורית מועמד ללא ניסיון בתחום 

הסיבה לחגיגות שעשויות להיות מוקדמות מדי הייתה כי הפרסומים (גם כאן) התבססו על מכתב כוונות להוצאת אישור עקרוני של חברת בקרה גרמנית, שנשכרה כדי להבטיח שאין בעיות בטיחותיות בהפעלת הקו. אלא שמאז האישור ממאן להגיע.

האישור נדרש לנוכח תקלה שהתגלתה ברכבת ונחשפה בגלובס במגעים של מערכת האיתות עם יתר מערכות הרכבת, שגרמה לבלימות בטיחות. תחילה, במשרד התחבורה התנו את פתיחת הקו באפס עצירות, אך כעת מוכנים להסתפק בעצירות שאינן מהוות מפגע בטיחותי.

הבדיקה האחרונה שבוצעה ברכבת נוגעת לעוצמת הטלטול שנוצר בה כתוצאה מעצירות הבטיחות ונבדק האם לא מדובר בעצירות שיכולות לגרום לפציעות. בחברת נת"ע העבירו לחברת הבקרה הגרמנית את הממצאים, וטענו שרכבות בעולם נפתחו בתנאים דומים לאלו של הקו האדום בגוש דן כעת. גורמים שמעורים בפרויקט סבורים כי מדובר בעניין של ימים עד שיתקבל האישור הרשמי מהחברה הגרמנית. בעבר כבר נטען שהאישור מתקרב אך הליכי הבדיקות התארכו מעבר למה ששוער. ואולם, גם הסקפטיים, אופטימים מעט יותר מאז שהתקבל מכתב העקרונות.

רק לאחר האישור הסופי של חברת הבקרה, תתכנס ועדת ההיגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ויחד עם נציגי משרדי התחבורה והאוצר ייקבע תאריך לפתיחת הרכבת הקלה. כך, הסבירות שהקו אכן ייפתח החודש יורדת וייתכן שהפתיחה תזלוג לחודש אוגוסט.

מועד הפתיחה יתחשב גם בטקס הפתיחה, שנדרש יהיה לקיים עם השקת הקו. מתי הטקס יתקיים? זה כבר תלוי בלוחות הזמנים של הממשלה והדרג שיחליט להתשתף, בפרט אם ראש הממשלה נתניהו יקח בו חלק. 

התאריך המקורי לפתיחה היה באוקטובר 2021

בקו האדום צפויים לנסוע כ-234 אלף איש מדי יום. הקו יחבר בין חמש רשויות מקומיות: פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים, אורכו 24 ק"מ ומוצבות בו 34 תחנות.

פתיחת הקו האדום תוכננה לחודש אוקטובר 2021, נדחתה לנובמבר 2022 ומאז נמצאת בדחיות חוזרות ונשנות. תחילה הובטח כי הקו יפתח ברבעון הראשון של השנה, אחר כך בחודש מרץ, יום העצמאות וכן הלאה. יצויין כי פרויקטים בסדרי גודל כאלו נדחים ברחבי העולם, אך במקרים רבים מקפידים על שקיפות ויידוע הציבור בשעה שבישראל חברת נת"ע דבקה שוב ושוב בתאריכים שבענף התחבורה ברור היה שאינם ריאליים.

מחברת נת"ע נמסר בתגובה כי "מועד פתיחת הקו האדום ומתן הPTO יקבעו ע"י משרד התחבורה"