תתכוננו, העומסים בקו האדום של הרכבת הקלה יתחילו כבר בתחנות

בלי תאי שירותים, לא מספיק מכונות לתיקוף וכמעט כפול נוסעים מהצפי • הקו האדום אומנם צפוי להתחיל לפעול בקרוב, אבל אל תצפו לחוויות נסיעה חלקה

נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה ביפו / צילום: שירי דובר
נסיעת מבחן של הקו האדום של הרכבת הקלה ביפו / צילום: שירי דובר

העומסים של הקו האדום לא יהיו רק חלק מהנסיעות עצמן, אלא יתחילו כבר במפגש הראשון של הנוסעים עם הרכבת הקלה - בתחנות העיליות והתת־קרקעיות.

משפיען כן, עיתונאי לא: מה מסתיר משרד התחבורה בסיורי הקו האדום?
הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, אבל התחנות נשארו מאחור

בתוך הרכבת עצמה לא ניתן יהיה לתקף את כרטיסי הרב־קו, אלא לשלם רק באפליקציות. לכן, מי שירצה לשלם עם כרטיס פיזי יידרש לתקף את הכרטיסים רק בתחנות. הקו, נזכיר, עובר מעל ומתחת לאדמה - בתחנות העיליות בבת ים ובפתח תקווה מוצבים מכשירי תיקוף אבל מעט מהם, וכשנוסעים ממהרים לעלות על הרכבת - ספק אם יספיקו לתקף בזמן את הכרטיס. אם אותו נוסע או נוסעת לא הספיקו לתקף, עלו על הרכבת וירצו לרדת באחת התחנות התת־קרקעיות בתל אביב או בציר ז'בוטינסקי - הם לא יוכלו לצאת מעבר לשערים שבהם צריך לתקף את הכרטיס גם ביציאה. הדבר אולי יסייע למשרד התחבורה לצמצם את תופעת אי התשלום, אבל יקשה על השירות שיקבלו הנוסעים. לא כל מי שלא מתקף הוא עבריין, הרי מדובר באינסטינקט טבעי לרוץ כדי להספיק את הרכבת.

הצורך בתיקוף הכרטיס לפני העלייה לרכבת צפוי לגרור עומסים בתחנות העיליות והתת־קרקעיות. הרכבת צפויה להיפתח עם ביקושים גבוהים בהרבה מאלו שתוכננו, כך שבכל קרון צפויים להידחס 600-700 נוסעים לעומת 440, כפי שתוכנן במקור. מציאות זו תביא לניסיון לווסת את העומסים, על־ידי סגירת הדלתות והעמדת דיילים ומאבטחים שינסו למנוע מנוסעים לעלות על רכבות מלאות מדי - מהלכים שרק יוסיפו עוד לעומסים הצפויים.

מאז אישור הפרויקט ב-2002, הצרכים השתנו באופן דרמטי

הרכבת ככל הנראה תיפתח בחודש אוגוסט - זמן רגוע יחסית בתחבורה הציבורית, כך שייתכן שהעומסים יורגשו פחות, אבל הם צפויים להתגבר בחודש ספטמבר עם החזרה לשגרה.

בנוסף, בתחנות התת־קרקעיות לא תוכננו תאי שירותים. במהלך העבודות, עיריית תל אביב התעקשה על הוספתם ואלו נוספו, אך עדיין לא נמצאים בכמות ובאיכות הראויים לשימוש, ולכן הפתיחה תתקיים בלעדיהם. התחנות התת־קרקעיות עמוקות וירידה לרציפים תארך כמה דקות.

הפערים המתוארים כאן נוצרו משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא הזמן הארוך בין סיום תכנון הפרויקט, שאושר בממשלה בשנת 2002, ועד למועד הפתיחה - מאז, הצרכים השתנו באופן דרמטי, הביקושים גדלו, הטכנולוגיות השתנו, וגם תפיסות התכנון הן אחרות. הסיבה השנייה היא ראייה פרויקטלית של משרד התחבורה וחברת נת"ע, שבאה לידי ביטוי לא רק בתכנון, אלא גם בתקצוב. כלומר, דאגה למערכת הרכבת הקלה ככלי להסעת המונים, מבלי להתייחס לאספקטים שונים אחרים כמו חוויית המשתמש, הקשר האורבני, והפערים המגדריים בשימוש בתחבורה ציבורית.

הקו האדום אמור להיפתח בחודש אוגוסט לאחר דחיות רבות. תחילה, הוא תוכנן להיפתח באוקטובר 2021, לאחר מכן, הפתיחה נדחתה לנובמבר 2022, ואז לרבעון הראשון של השנה. לאחר מכן, נדחתה הפתיחה לחודש מרץ, ליום העצמאות וכן הלאה. הוא יעבור ב-34 תחנות בחמש רשויות מקומיות, כאשר 10 מתוך התחנות הן תחנות תת־קרקעיות. לפי נת"ע, צפויים לנסוע בקו 234 אלף נוסעים מדי יום.

מנת"ע נמסר כי "יש תאי שירותים תקינים ומרווחים. סוגיית הפעלתם ופתיחתם לציבור נדונה כעת ומתבצעת בדיקה בעניין".