משפיעני רשת כן, עיתונאים לא: מה מסתיר משרד התחבורה בסיורים בקו האדום?

מנהלי קבוצות פייסבוק, שורדי שואה ומשרדי אדריכלים השתתפו בשבועות האחרונים בסיורים לקראת השקת הקו האדום של הרכבת הקלה • עיתונאים, לעומת זאת, לא הוזמנו לאירועים דומים • מאז מינויה של רגב לא התקיימו סיורים כאלו בפרויקט • משרד התחבורה בתגובה: "לא הנחינו את נת"ע למנוע סיורי עיתונאים בקו האדום"

נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock

מה משרד התחבורה מסתיר מהציבור ברכבת הקלה? לקראת פתיחת הקו האדום נערכים סיורים רבים לקבוצות שונות כדי להתרשם מהתחנות התת-קרקעיות ומהנסיעה של הרכבת לקראת הפתיחה הדחויה וההיסטורית. כך הרשתות החברתיות געשו כשבנת"ע ארגנו נסיעה כזו לשורדי שואה, ולאחרונה נערכו גם נסיעות למנהלי קבוצות בפייסבוק, לעמותות העוסקות בתחבורה ציבורית, לרשויות מקומיות, משרדי אדריכלים ומהנדסים, ועוד ועוד קבוצות, סקטורים ויחידים.

תפוסה של 150%: הקו האדום עוד לא נפתח וכבר ברור שלא יעמוד בעומסים
החגיגות היו מוקדמות מדי? הסיבה שעדיין אין תאריך פתיחה לקו האדום
הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, אבל התחנות נשארו מאחור

ואולם, בשונה ממקרי עבר של השקות אמצעי תחבורה חדשים, קבוצה אחת הייתה חסרה - העיתונאים. תפקידם הוא להתרשם מפעילות הקו ובהתאמה לדווח לציבור הרחב לא רק על עיצוב התחנות או נוחות המושבים; אלא גם על זמני הגעה, טיב השירות והליקויים שעוד נותרו ושיעיבו על פתיחת הקו כדי שהציבור ייערך לכך בהתאם וכדי לדחוק באמונים על הביצוע לפתוח את הרכבת לציבור - במצב הטוב ביותר האפשרי.

מצפים לאישור הבטיחות הסופי

לגלובס נודע כי הסיבה לכך היא הנחייה של משרד התחבורה מאז מינויה של השרה מירי רגב לדחות את כלל הסיורים שתוכננו בקו לעיתונאים ולערוך אותם רק בתיאום מול משרד התחבורה, אלא שעד כה המציאות מלמדת שסיורים כאלה לא התקיימו. הסיבות לכך לא ברורות אבל בעבר רגב תיארה את בלימות החירום שעדיין מלוות את פעילות הרכבת כ"מסכנות חיים", ולכן הצהירה כי היא תפעל להוציא את פרויקט המטרו מחברת נת"ע ותעביר אותה לחברה ממשלתית אחרת - לנתיבי ישראל שבראשה עומדים מקורבי ועושי דברה של השרה. כל זאת, בעוד שהמשתתפים בסיורים מטעם עמותות, רשויות, ארגונים וחברות שונות מדווחים דווקא על נסיעה חלקה, או לכל היותר על הפרעות מינוריות.

בימים אלו מצפים בנת"ע לאישור הבטיחות הסופי שינתן מטעם חברת בקרה גרמנית שנשכרה על ידי הממשלה לשם כך. עדיין יש עצירות שנוצרות כתוצאה מפעילות מערכת האיתות מול המערכות האחרות ברכבת, וכעת נבדקת עוצמת הטלטול שחווה הרכבת בכל עצירה כזו כדי להבין האם ניתן להפעילה באופן מסחרי.

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע מתכוונת לקיים בזמן הקרוב סיור עיתונאים לאורך התוואי, סיור בו עתיד להשתתף גם העיתונאי אסף זגריזק".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה לא הנחה את חברת נת"ע למנוע סיורי עיתונאים או גורמים אחרים בקו האדום של הרכבת הקלה. חברת נת"ע ביצעה בעבר ומבצעת בימים אלה סיורי עיתונאים רבים בקו הרכבת, וכל בדיקה פשוטה ברשתות החברתיות תעיד זאת. כל בקשה לגבי הקו האדום יש להפנות לדובר נת"ע".