גרים רחוק מתחנה של הקו האדום? לא לכולם יהיה פשוט להגיע אליה

במשרד התחבורה מנסים כבר להתאים את תנועת ומסלולי התחבורה הציבורית כך שיהפכו את ההגעה לתחנות של הרכבת הקלה לנוחים יותר • עם זאת, מחסור בנת"צים ובאוטובוסים יהפכו את הדרך עד לתחנה לארוכה ומסורבלת עבור מי שלא גר קרוב מספיק

אירוע ציון תחילת נסיעות המבחן בקו האדום של הרכבת הקלה בפתח תקווה / צילום: איל יצהר
אירוע ציון תחילת נסיעות המבחן בקו האדום של הרכבת הקלה בפתח תקווה / צילום: איל יצהר

האם ההגעה לתחנות של הקו האדום תהיה נוחה? התשובה תלויה בכמה רחוקים תהיו מהן. הקו האדום יעבור בין חמש רשויות מקומיות. מי שמתגוררים או עובדים במרחק של כ-300 מטר מהתחנה יוכלו לעשות את הדרך ברגל, ומי שצריכים להתנייד ממקומות מרוחקים יותר ורוצים להיעזר ברכבת, יצטרכו להשתמש באופניים או בתחבורה הציבורית.

תתכוננו, העומסים בקו האדום של הרכבת הקלה יתחילו כבר בתחנות
משפיעני רשת כן, עיתונאים לא: מה מסתיר משרד התחבורה בסיורים בקו האדום?
תפוסה של 150%: הקו האדום עוד לא נפתח וכבר ברור שלא יעמוד בעומסים 

במשרד התחבורה משנים כבר כעת את תנועת האוטובוסים בהתאם לתפעול הקו האדום, בשתי דרכים: הראשונה היא שינוי מסלולים כדי "להזין" את הרכבת הקלה, שכבר היום עוברת על צירי תחבורה ציבורית משמעותיים, שמנקזים תנועת אוטובוסים מכל המטרופולין, כמו ציר ז'בוטינסקי ודרך מנחם בגין. למעשה, האוטובוסים כבר שינו את מסלולם והמצב הקיים הוא זה שתוכנן מראש, שכן הרכבת כבר אמורה הייתה להתחיל לפעול. במסגרת הקווים שיתווספו לאחר הפתיחה, הממשק צפוי להשתפר מכפר סבא והוד השרון לציר ז'בוטינסקי.

התדירות של הקווים בציר הרכבות גם הייתה אמורה לעלות כדי שיוכלו להזין בצורה אפקטיבית את הרכבת הקלה, אבל היא לא תמיד מושגת. חברות התחבורה הציבורית לא מצליחות לעמוד בתנאי הזיכיון של משרד התחבורה ונסיעות מתוכננות לא יוצאות לדרכן. לטענת החברות, הסיבות לכך נעוצות במחסור בנהגים.

בכל מקרה, לתפיסת משרד התחבורה, לא ניתן לתגבר את תדירות האוטובוסים כך שיעבדו בצורה יעילה ליותר משמונה אוטובוסים בשעה בשל כמות הנת"צים הנמוכה; במקרה כזה, לוח הזמנים מתבלגן לחלוטין בגלל הפקקים, והתדירות נהפכת לא אמינה ולא צפויה. אולם, מלבד תל אביב, אף אחת מהרשויות לא נערכה באופן מספק לפתיחת הקו האדום מבחינת סלילת נת"צים שיזינו את התחנות. בפתח תקווה קידמו כמה נת"צים, אך המסה הגדולה שלהם תיבנה רק בשנים הקרובות, לאחר שהקו כבר יתחיל לפעול. בבני ברק, ברמת גן, בגבעתיים ובבת ים מדובר בתשתית שנמצאת במחסור.

מלבד עיריית תל אביב, אף אחת מהרשויות גם לא קידמה באופן מספק שבילי אופניים שיובילו לתחנות. על־פי מומחים, שבילי אופניים מגדילים את הכיסוי של התחנה פי 3 ביחס להליכה רגלית.

קו 1 יבוטל בעוד כשנה

הדרך השנייה, היא לשנות את מסלולי האוטובוסים לאחר הפעלת הקו האדום, כדי לספק כיסוי תחבורתי לצירים אחרים בהם התחבורה הציבורית משמעותית פחות כיום. בראש ובראשונה קו 1 הפופולרי יבוטל ויפוצל לשני קווים: קו 40 מאונ' ת"א לנמיר ומשם למנחם בגין ועד לבת ים; וקו 50, שיסע, בדומה לקו 1, מבת ים לדרום תל אביב, ויסיים במסוף הלוחמים. המהלך הזה יקרה רק לאחר שהרכבת הקלה תיכנס לפעילות מלאה - תקופת זמן המוערכת בכשנה.

גם קווי אוטובוס שנוסעים כיום בציר ז'בוטינסקי, לרבות בפתח תקווה, יופנו בחלקם אל דרך אם המושבות, כדי להוסיף שם שירות תחבורה ציבורית תדיר הרבה יותר מזה שקיים היום. הקווים מבקעת אונו יסעו דרך ציר ז'בוטינסקי לכיוון רידינג במקום להגיע לרחוב המסגר, ואוטובוסים מדרך מנחם בגין בתל אביב יופנו לרחוב יגאל אלון, כדי להגביר גם שם את התדירות.

היערכות התחבורה הציבורית לא מושלמת, בלשון המעטה. מלבד האוטובוסים שהותאמו, לפי משרד התחבורה, לתחנות הרכבת הקלה, התחבורה הציבורית עדיין לא נמצאת בתדירות מספיק גבוהה בטבעת השנייה והשלישית במטרופולין גוש דן, ותדירות כזו לא יכולה להתרחש מבלי שיסללו נת"צים לשימוש האוטובוסים. אלא שכאמור, הם נמצאים במחסור ארוך שנים. לא נעשתה היערכות משמעותית מספיק מהבחינה הזו לפתיחת הרכבת, ומשרד התחבורה לא לחץ באופן מספק להתאמת התשתיות התחבורתיות השונות לרכבת הקלה.

במשרד התחבורה מסרו כי "כחלק מהיערכות משרד התחבורה לפתיחת הקו האדום, בוצעו במהלך 2022 שינויים בשירות האוטובוסים בגוש דן. שינויים אלה בוצעו תוך בחינת הקישוריות לתחנות הרכבת הקלה וכללו ייעול, התאמות ושיפורים של רשת האוטובוסים בהתאם. לאחר תקופת הסתגלות של הפעלת הרכבת הקלה, יבוצעו התאמות נוספות בהתאם לבחינת המצב בשטח. יצוין כי קו 1 ימשיך לפעול בתקופת ההסתגלות, ולאחריה יוחלף בשני קווים חדשים במסלול מקביל לתוואי הרכבת הקלה מפתח תקווה עד לדרום תל אביב, ומתל אביב לבת ים".