הקיץ מנצח את יוקר המחיה: ענפי האופנה, התיירות והבילוי רושמים עלייה בביקושים

בחודש יוני נרשם גידול שני ברציפות בכמות ההזמנות בדיגיטל, מה שעשוי להצביע על כך שעליות המחירים עדיין לא מתבטאות בשינויים בהתנהגות הצרכנית • מרבית הרכישות הן באתרי תיירות ואופנה, ונרשם ביקוש גבוה להטבות בבתי קולנוע • דירוג אתרי האונליין המצליחים

ענפי האופנה, התיירות והבילוי רושמים הקיץ עלייה בביקושים / צילום: Shutterstock
ענפי האופנה, התיירות והבילוי רושמים הקיץ עלייה בביקושים / צילום: Shutterstock

חודש יוני 2023 מציג גידול של כ־4% בכמות ההזמנות באונליין לעומת מאי - כך עולה מהדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ. זאת לאחר גידול של 3% בחודש מאי - מה שעשוי להעיד על כך שעליות המחירים בחודשים האחרונים עדיין לא מתבטאות בשינויים בהתנהגות הצרכנית.

בכירים באוצר: לא התקיים במשרד אף דיון משמעותי אחד בעקבות הדוח החריג של מודי'ס
מי ידע? מניית ביו דבש זינקה ב-90% בימים שקדמו להכרזה על מיזוגה

"יוני הוא חודש ההכנה לחופשות הקיץ, ולכן תחום התיירות בולט לצד צמיחה ברכישת פריטי אופנה", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "בנוסף, אתר BUYME רושם את החודש הטוב שלו מתחילת המדידה, בזכות הצעת ערך להורים המבקשים לרכוש גיפטקארד לצוותי החינוך בגני הילדים". 

נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ
 נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ

מתכוננים לחופשות הקיץ

אתר בוקינג רושם עלייה קלה בדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, ומתמקם החודש במקום הרביעי עם כ־5%. במהלך יוני נרשמו הזמנות בתי מלון ומקומות אירוח בעיקר לחודשי יולי־אוגוסט, אם כי ניתן לראות הזמנות של הרגע האחרון. היעדים הבולטים הם באירופה - בולגריה, הונגריה, אוסטריה, איטליה, פולין ועוד.

נתונים אלה תואמים את נתוני בוקינג עצמה שפרסמנו השבוע, ולפיהם בודפשט ווינה נמצאות במקום השני והשלישי כאתרים המבוקשים ביותר על־ידי ישראלים בחודשי הקיץ, וכמעט כל העשירייה מורכבת מיעדים אירופיים. במקום הראשון של בוקינג נמצאת לונדון, אולם ייתכן כי הזמנות אלה בוצעו זמן רב יותר מראש, ולכן אינן נכללות בניטור של שופ אנליטיקס.

נציין כי מחוץ לטבלה, במקומות 11 ו־12, נמצאים אתר חברת התעופה WizzAir ואתר Airalo המציע חבילות eSim בינלאומיות. גם כאן נפח הפעילות עולה בזכות החיבה הישראלית לחופשות קיץ בחו"ל.

 

אתר BUYME עולה למקום החמישי בעשיריה המובילה עם כ־5% מסך ההזמנות, לעומת 1% בלבד בחודש מאי. מדובר בביצועים גבוהים, שאותם ניתן לייחס להכנות לקראת סיום שנה בגני הילדים ובתי הספר, ורכישת מתנות לגננות ולמורות. בין ההזמנות בולטים במיוחד גיפטקארדים בסכומים שונים המאפשרים מימוש במגוון רחב של רשתות.

חברות האופנה מהוות החודש 40% מהדירוג, כאשר המובילה היא שיין, ואחריה נקסט, טרמינל X ואסוס. עבור אתר האופנה הבריטי מדובר בחזרה לעשיריה המובילה אחרי היעדרות בת כמה חודשים, והוא מתמקם במקום התשיעי. רוב הזמנות הישראלים הן של ביגוד והנעלת קיץ, לצד מוצרי איפור וטיפוח.

החוזקה של וולט מרקט

בדירוג אתרי אונליין של רשתות אופליין ניתן למצוא שתי קמעונאיות מזון, שני מרקטפלייסים, שלוש רשתות אופנה ושלוש רשתות שנמצאות בקו התפר של מה שניתן לתאר כ"סגנון חיים".

שופרסל נותרת מובילת הקטגוריה הבלתי מעורערת, ונמצאת במקום הראשון עם 37% מההזמנות. במקום השלישי נמצא המרקטפלייס של KSP, עם 14% מסך ההזמנות. בשיעור גבוה, מדובר ברכישת מוצרים עונתיים, כגון שמשיות, ציליות חוף, קוטלי יתושים ועוד - לצד רכישות ממגוון רחב של קטגוריות נוספות.

אתר האופנה המצליח ביותר גם החודש הוא זארה, שנמצא במקום החמישי עם כ־8% מההזמנות. אתר קסטרו רושם עלייה, ודלתא שומר על יציבות.

סטימצקי נכנסת החודש לעשיריה המובילה, ומתמקמת במקום השישי עם כ־4% מההזמנות. זאת הן הודות לשבוע הספר שהתקיים ביוני, והן להחלטת הרשת להיכנס למכירות בתחום הספרים הדיגיטליים ולהתחרות ב"עברית" שמובילה את הקטגוריה.

נציין כי לאחרונה החלו בשופ אנליטיקס לנטר גם את הרכישות בתחום הסופרמרקטים בוולט, כחלק מפריחת תחום הקוויק קומרס - הזמנות המגיעות לבית הלקוח תוך פחות משעה. רוב הקניות הן קניות נוחות והשלמה, עם סל ממוצע של כ־120 שקל.

דירוג רשתות המזון המובילות בוולט בחודש יוני מראה כי וולט מרקט (שציינה לאחרונה שנה לפתיחתה בארץ) נמצאת במקום הראשון עם 44% מההזמנות. במקום השני ויקטורי עם 10% מההזמנות, ואחריה סופר יודה (9%), שופרסל (9%) ויילו מרקט (8%).

חיים בסרט טוב

מניתוח הטבות מועדוני הצרכנות המובילות שרכשו הישראלים בחודש יוני בכ־30 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, עולה כי בתי הקולנוע מצליחים להוות מוקד אטרקטיבי גם אל מול התחזקות שירותי הסטרימינג בישראל.

ברמה המיידית, ניתן לייחס את המגמה לחופשת הקיץ של ילדי הגנים ובתי הספר. ואולם בתמונה הרחבה יותר, נראה כי חבילות תכנים עשירות ומגוונות מתקשות להתחרות בחוויית הצפייה בסרטים על המסך הגדול.

כך, שלוש מתוך חמש ההטבות המובילות שייכות לרשתות בתי קולנוע - סינמה סיטי נמצאת במקום השני עם כ־5% מסך ההזמנות שנרכשו, הוט סינמה עם 4% במקום הרביעי (ההטבה הפופולרית ביותר היא כרטיס יחיד לכל ימות השבוע), ויס פלאנט עם 3% במקום החמישי (עם הטבה פופולרית דומה).

במקום הראשון והיציב נמצאת רשת מקדונלד'ס, שמהווה 14% מסך הזמנות ההטבות שנרכשו, כשמועדוני הצרכנות המובילים הם פיס פלוס, מועדון שלך וישראכרט. ההטבות הפופולריות הן ארוחות מק רויאל וארוחות ילדים בהנחות ניכרות.

כך נאספו הנתונים
חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.