איטליה בצעד מפתיע נגד הבנקים: תטיל מס רווחי יתר בגובה 40%

לפי ההודעה המפתיעה של ממשלת איטליה, המס יוטל אד-הוק על כל הרווחים העודפים בשנת 2023 ויעמוד על כ-40% מהם • ספרד נקטה בצעד דומה בסוף השנה שעברה

מתיאו סלביני, סגן ראשת הממשלה באיטליה / צילום: Associated Press, Domenico Stinellis
מתיאו סלביני, סגן ראשת הממשלה באיטליה / צילום: Associated Press, Domenico Stinellis

הממשלה האיטלקית הודיעה אתמול (ב') בהפתעה כי תטיל מס חדש על "רווחי-יתר" של הבנקים במדינה, כשהיא מצטרפת לספרד שהטילה מס דומה כבר בסוף השנה שעברה. הרווחים העודפים נובעים בין היתר מההכנסות שנוצרו למוסדות הפיננסיים בשל העלאות הריבית המהירות של הבנק המרכזי האירופי. המס יוטל אד-הוק על כל הרווחים העודפים בשנת 2023, הגדרה שעדיין אינה ברורה, ויעמוד על כ-40% מהם. מניות הבנקים האיטלקים הגדולים צללו הבוקר עם תחילת המסחר: מניית קבוצת הבנקאות Intesa Sanpaolo SpA צנחה ב-9%, ומניות בנק UniCredit ירדה ב-5%.

מס על הבנקים ואבטלה גבוהה: כך הצליחה ספרד לנצח את האינפלציה | ניתוח
בנק ישראל במסר דרמטי לבנקים: מצפה שתגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי | בלעדי

"רק צריך להסתכל על הרווחים של הבנקים במחצית הראשונה של 2023 כדי להבין שלא יהיה מדובר בכמה מיליונים, אלא על מה שאנחנו משערים שיהיה מיליארדים רבים", אמר סגן ראשת הממשלה מתיאו סלביני אתמול. בספרד הממשלה הסוציאל-דמוקרטית הטילה מס נוסף של 4.8% על עמלות ורווחי הריבית של הבנקים בשנים 2023-2024. לפי חישוביה, הדבר יביא להכנסות של 1.5 מיליארד אירו בשנה הנוכחית ועוד 1.5 מיליארד אירו בשנה הבאה. הצעד האיטלקי נחשב לדרמטי יותר, ותפס את השוק בהפתעה.

ההכנסות מהמס החדש על הבנקים אמורות לשמש להקלה על נוטלי המשכנתאות במדינה ולשמש להפחתת מסים, מסר סלביני, המכהן גם כשר לענייני תשתיות ועומד בראש מפלגת ה"לגה" החברה בקואליציה שבראשה עומדת ג'ורג'ה מלוני. הצעד, שיהיה תקף לשנת 2023 בלבד, אושר בקבינט הממשלתי אך טרם קיבל את אישור הפרלמנט. הוא חלק מחבילה כלכלית גדולה שהוכרזה ערב יציאת הממשלה לחופשת קיץ.

גם בישראל הועלתה הצעת חוק להטלת מס על הרווחים העודפים של הבנקים. ברבעון הראשון של השנה, כפי שדיווח רועי ויינברגר ב"גלובס" עלתה התשואה על ההון של הבנקים בישראל ל-16%, והתחזית היא לרווח מצרפי של 5.3 מיליארד שקל לכל הבנקים ברבעון זה.