מס על הבנקים ואבטלה גבוהה: כך הצליחה ספרד לנצח את האינפלציה

האינפלציה השנתית בספרד עמדה על 1.9% בחודש יוני, והפכה את הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה לראשונה לעמוד ביעד האינפלציה של הבנק המרכזי • השיטה: ירידה במחירי האנרגיה, מדיניות פיסקלית נדיבה, מס על הבנקים וחברות האנרגיה ואבטלה גבוהה שלא יוצרת לחצי שכר

בניין הבנק המרכזי של ספרד / צילום: Shutterstock
בניין הבנק המרכזי של ספרד / צילום: Shutterstock

בתוך נתוני האינפלציה של גוש האירו שפורסמו בסוף השבוע הסתתרה מדינה אחת, הכלכלה הרביעית בגודלה באיחוד האירופי, שכל בנק מרכזי ביבשת היה שמח לאמץ את נתוני מדד המחירים לצרכן שלה.

עם 1.9% אינפלציה בחישוב שנתי, ספרד נמצאת כעת מתחת ליעד האינפלציה המקובל של בנקים מרכזיים ברחבי העולם (כ־2%), ורחוק מאוד מהנתונים המקבילים של הכלכלות האחרות באיחוד האירופי. למעשה, קצב העלייה של המחירים בספרד נמצא בשפל של יותר משנתיים.

הפרדוקס הכלכלי של צרפת: השאיפות בשמיים, פרברי המהגרים בתחתית
הרוב הימני בביהמ"ש העליון בארה"ב מנחית מהלומות על ממשל ביידן
המאבק על השלטון ברוסיה לא הוכרע והרג הנער שהבעיר את רחובות פריז  

יש סיבה חשבונאית לנתון המעודד שמגיע מספרד. האינפלציה ביוני 2022 היתה גבוהה באופן חריג במדינה (10%), ולכן החישוב הנוכחי ליוני 2023 מציג ירידה מהירה יחסית בקצב עליית המחירים השנתי. אבל גם אם השיעור נמוך באופן חריג - מגמת הירידה באינפלציה הספרדית עקבית, ונראית שונה מזו של גרמניה (6.5% ביוני) או צרפת (4.5% ביוני).

המלחמה באוקראינה לא פגעה באספקת הגז

התשובה לשאלה היכן ספרד הצליחה בעוד מדינות אחרות החולקות איתה את המטבע נכשלו, קשורה בתנאים הייחודים של המדינה. בניגוד למדינות צפון ומרכז אירופה, ספרד נמנעה מהלם אנרגיה משמעותי וממושך כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. היא מייצרת חשמל מסכרים הידרו־אלקטריים, מסולארי ומרוח, ומקבלת את רוב הגז והנפט שלה מצפון אפריקה.

שבועות לאחר פרוץ המלחמה, כשמחיר הגז האירופי שבר שיאים, ביקשה וקיבלה ספרד אישור מהנציבות האירופית לנתק את הקשר שנקבע בחוק בין מחירי הגז לחשמל, ולצד פורטוגל זכתה ל"החרגה איברית". מדינות אחרות לא נהנו מכך.

זריזות הצעד מיתנה, לדברי אנליסטים, את תהליך השרשרת שהתרחש במדינות אחרות שבו מחירי האנרגיה המאמירים, והחשש מפני התייקרויות, הביאו לעלייה משמעותית במחירי המזון והייצור.

 

מחירי הגז והנפט בספרד אכן עלו בחדות, אבל לרמות נמוכות יותר מאשר בכלכלות אחרות, והירידה שלהם כעת תורמת לירידת האינפלציה, לפי סקירה עדכנית של בנק ING. כשגם מחירי התחבורה, המזון והאירוח כולם מפגינים ירידה משמעותית בקצב ההתייקרות.

בנוסף, שיעור האבטלה בספרד גבוה יחסית למדינות אחרות באיחוד (12.7% במאי, לעומת ממוצע של 6.5% בגוש האירו), ולכן לא נרשמה אותה עלייה בשכר שיוצרת לחצים אינפלציוניים במדינות אחרות עם שוק עבודה הדוק מאוד.

הממשל הספרדי "פתח את הארנק"

גם למדיניות הפיסקלית של הממשלה הספרדית חלק בדיכוי האינפלציה. מבקריה אומרים שהממשלה עשתה זאת במחיר הוצאות אדירות שסייעו לשמר את רמת החוב הגבוהה (113%, נכון לחודש שעבר). תומכיה טוענים שהדבר יסייע לספרד לחמוק ממיתון, ומצביעים על צמיחה של 0.5% ברבעון הראשון של 2023 כעדות ליעילות הצעדים.

בכל מקרה, מגוון הצעדים הממשלתיים אינו מוטל בספק. כבר ב־2022 הממשלה השיקה תכנית נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לטובת המשתמשים בה באופן קבוע, והאריכה את הצעד עד לסוף השנה הנוכחית. כך שהקיץ, צעירים יכולים לנסוע ברחבי ספרד בתשלום של 10% ממחיר הכרטיס, וממשלות הקהילות האוטונומיות של ספרד מסבסדות התחבורה הציבורית ב־50%.

כל זאת בנוסף למענקים שניתנו למשפחות במצוקה, סבסוד הדלק למספר חודשים, הגדלת הוצאות על תשלומי רווחה ופנסיות, ובאופן כללי "פתיחת הארנק" מצד הממשלה הסוציאל־דמוקרטית.

מנגד, בנסיון לסגור את הבור התקציבי שהוצאות אלו יצרו (גירעון של 4.8% מהתמ"ג בשנה שעברה), הממשל אימץ חוק יוצא דופן במערב אירופה, הכולל מס על הכנסות הבנקים וחברות האנרגיה, שנועד לגייס מיליארדי אירו בתוך שנתיים בלבד. בנוסף, הממשלה השעתה את תשלומי המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים, בניסיון מוצלח עד כה לגלגל את ההנחות אל הצרכנים.

מלכוד הבנק המרכזי האירופי

בספרד לא רואים במדיניות הזו הצלחה יוצאת דופן. למעשה, בבחירות הבזק שהוכרזו בה בחודש שעבר, ושיתקיימו ב־23 ביולי, צפוי לנצח מועמד האופוזיציה השמרנית לפי הסקרים האחרונים. מפלגת העם בראשותו מתנגדת לצעדים רבים שביצע ראש הממשלה מהשמאל, פדרו סנצ'ז, אבל למגינת לבם של הבנקים וחברות האנרגיה, לא הבטיחה עד כה לבטל את המסים שהוטלו עליהם. עתירה משפטית הוגשה בעניין.

כעת, כשהאינפלציה נמוכה מהיעד, ורמת חוב גבוהה מהממוצע, ספרד לוחצת על הבנק המרכזי האירופי לעצור את העלאות הריבית. שרת הכלכלה הספרדית נדיה קלווינו אמרה בשבוע שעבר כי ספרד "אינה זקוקה" להעלאות ריבית, אך הכירה במנדט של הבנק האירופי "לדאוג לכל החברות בגוש האירו".

התחזית האינפלציונית לספרד, עם זאת, היא עלייה. העובדה כי סובסידיות ממשלתיות יפסיקו, והסיכוי לחילופי שלטון שיצמצמו את מגוון הצעדים הפיסקליים ה"מגלחים" מדי חודש כמה שברי אחוזים מהריבית גרמו ל־ING להעריך ריבית של 2.5% ב-2024. במידה והתסריט יתמשש, הרי שזו תהיה נמוכה יותר מהתחזיות לרבות מהמדינות האחרות.

הבטחתו של מועמד השמרנים בבחירות אלברטו נונייז פייחו, לקצץ מסים, ואולי לשוב ולהגדיל על ידי כך את ההכנסה הפנויה שבידי הציבור ואת הצריכה שהריביות הגבוהות דיכאו, עשויה לשנות את התמונה. גם המע"מ על מזון עשוי לחזור, אם אינפלציית הליבה תמשיך לרדת.

העובדה כי שיעורי האינפלציה בגוש האירו נעים על מנעד רחב, מראים עד כמה מורכבת משימתו של הבנק האירופי המרכזי. הוא מתמודד עם מגמות מנוגדות הדורשות צעדים שונים מהותית: גרמניה דורשת עוד ריבית, ספרד דורשת פחות ריבית. מול סיכוני אינפלציה בצפון, ישנם אפילו סיכוני דפלציה בדרום.