המכירה הפומבית שהעירה את שוק הספרים הנדירים

רב המכר האמריקאי הראשון שנכתב על ידי אישה ומהדורות מוקדמות של יצירות קאנוניות הם בין יתר הפריטים שנמכרו ב"כריסטי'ס" • מי שמגלה עכשיו את שוק הספרים הנדירים הם המילניאלז

כריכת ''שרלוט'' של סוזנה רוסון; עותק של הספר ''אות השני'' של נתניאל הות'ורן; כריכת ''עלי עשב'' של וולט ויטמן צילומים: ויקיפדיה
כריכת ''שרלוט'' של סוזנה רוסון; עותק של הספר ''אות השני'' של נתניאל הות'ורן; כריכת ''עלי עשב'' של וולט ויטמן צילומים: ויקיפדיה

אודות המדור

מדור "מכירות פומביות" מנתח רכישות ומכירות של מוזיאונים, ירידי אמנות, בתי מכירות פומביות ואספנים 

קלי קרואו היא כתבת שוק האמנות ב"וול סטריט ג'ורנל"

בין יתר הפריטים שעמדו למכירה פומבית ב"כריסטי'ס" ביוני היה רב המכר הראשון באמריקה שנכתב על ידי אישה, רומן המרגלים האמריקאי הראשון, ומהדורות ראשונות של כמה מהספרים האמריקאיים הקאנוניים, דוגמת נתניאל הות'ורן, הרמן מלוויל ואדגר אלן פו.

בכמה יימכר עזבונו של סולן להקת "קווין"?
אספנים מנסים לצוד את היצירה "פרינס" של אנדי וורהול
בכמה נמכר אוסף האמנות הנדיר של אחד מטייקוני המדיה הגדולים בארה"ב

בכריסטי'ס בניו יורק מכרו יותר מ־300 יצירות ספרותיות נדירות וכמה פריטים מהספרייה של ברוס ליסמן, לשעבר בכיר בבנק "בר סטרנס" שקרס ב-2008: מכתבים, עותקים מוערים ומהדורות מוקדמות של ספרי הארייט ביצ'ר סטואו, מחברת "אוהל הדוד תום", וושינגטון אירווינג, מחבר "האגדה על סליפי הולו", וולט ויטמן, מחבר ספר השירים "עלי עשב", ופיליס וויטלי, המשוררת האפריקאית-אמריקאית הראשונה ששיריה פורסמו - כולם מחשובי הכותבים האמריקאיים.

דור המילניאלז מגלה את שוק הספרים הנדירים

ליסמן ידוע בכך שאסף ספרים המשרטטים את הקאנון הספרותי של ארה"ב, ממלחמת העצמאות האמריקאית עד 1900. הספרות האמריקאית, שלא כמו התנ"ך בעברית שנמכר ב־38.1 מיליון דולר או החוקה האמריקאית שנמכרה ב־43 מיליון דולר, לעתים רחוקות מגיעה לסכומים של שבע ספרות. פריטיו של ליסמן הוערכו ב־3 מיליון ל־5 מיליון דולר.

מגיפת הקורונה הציתה בקרב אספנים צעירים התעניינות מחודשת ביצירות ספרותיות נדירות, ומוכרי ספרים עקבו מקרוב אחר פריטיו של ליסמן. הוא נחשב כמי שמחזיק ב"אוסף הטוב ביותר של ספרות אמריקאית מוקדמת שמגיע לשוק מזה דור", אומרת מומחית הספרים של כריסטי'ס כריסטינה גייגר.

זרם קונים בני דור המילניאלז שנכנסים כעת לשוק הספרים הנדירים התמקדו תחילה בסופרים טרנסצנדנטליים דוגמת ראלף וולדו אמרסון והנרי דייוויד ת'ורו, אומרת גייגר, אך כעת הם מתחילים להתפרש החוצה.

אוצר שהוא גם תרבותי וגם משפחתי

בין יתר הפריטים של ליסמן שהוצעו למכירה בכריסטי'ס: מהדורה ראשונה של ספר השירים "עלי עשב", יצירת המופת שכתב וולט ויטמן ופורסמה ב־1885. לעותק של ליסמן מצורף מכתב שראלף וולדו אמרסון כתב לויטמן, בו הביע את התלהבותו מהספר ובירך את המשורר הצעיר "על תחילתה של קריירה גדולה". ויטמן הדפיס והפיץ את מכתב התמיכה של אמרסון ככלי שיווקי, והספר יחד עם העתק המכתב הוערכו יחדיו ב־200 אלף דולר.

עוד פריט שעמד למכירה הוא עותק מ־1807 של ירחון בשם "סלמגונדי", בו וושינגטון אירווינג תיאר באופן סאטירי את החברה הגבוהה בניו יורק. באחד הסיפורים שהתפרסמו בגיליון ה־17 של הירחון אירווינג כינה את ניו יורק בשם "גותהם". גיליון זה הוערך בכריסטי'ס ב־40 אלף דולר. הוא ארוז בעטיפתו המקורית - הוא אינו תפור בכריכת עור - משום שלחלק מהמו"לים האמריקאים במאה ה־19 לא היה כסף לכך.

אליסון הות'ורן דמינג, הנינה רבא־רבא של נתניאל הות'ורן, מחבר הספר "אות השני", אומרת שזה ממש "העיף לה את המוח" כשראתה שהמכירה של כריסטי'ס כוללת את יצירת המופת מ־1850 שכתב קרוב משפחתה (בגרסת העתק שמש), בצירוף תיקוניו בכתב יד.

דמינג, מורה לכתיבה יצירתית בדימוס באוניברסיטת אריזונה, לא יכלה להגיע למכירה, אבל היא עקבה אחריה בסטרימינג. היא אמרה שלמשפחה המורחבת שלה יש מעט פריטים של הות'ורן. הסופר סבל מקשיים כלכליים ולא ידוע לאן התגלגלו יצירותיו לאחר מותו.

הות'ורן שרף את כתב היד של "אות השני", למעט העמוד הראשון והתוכן, שכיום נמצאים בספריית מורגן בניו יורק. שאר העמודים נעלמו. מה שהופך את העתק השמש ל"אוצר תרבותי, לא רק אוצר משפחתי", אומרת דמינג.

ליסמן שבר את שיא המכירות הפומביות של נתניאל הות'ורן: ב־2004 הוא שילם לכריסטי'ס כחצי מיליון דולר עבור העתק השמש. במכירה הנוכחית הוא שאף שהוא יימכר ב־600 אלף דולר, עליית מחירים קטנה שנועדה למשוך קונים, כך נמסר מבית המכירות.

יריד הספרים ששינה את חייו של האספן

כשגדל בברלינגטון, וורמונט, ליסמן נהג להניח ערמות של ספרים ליד מיטתו. אביו, מוכר בגדים שהפך אחר כך למורה, עודד את ילדיו לקרוא יצירות קלאסיות מהמאה ה־19, מספר ליסמן.

עד 1988, עבד ליסמן כמנהל חטיבת המניות בבר סטרנס. יום אחד הוא נכנס ליריד ספרים. מוקדם יותר באותו יום צבע את אחד החדרים בביתו, וכתמי צבע עדיין קישטו את בגדיו כשסייר בין הדוכנים. מעטים הסוחרים שהקדישו לו תשומת לב. "נראיתי כמו השרת", אמר.

אבל זה לא הפריע לו לשאול שאלות. בשנים הבאות החל לרכוש עותקים מוקדמים של יצירות, ביניהן של ג'יימס פנימור קופר, שכתב את "אחרון המוהיקנים". בהתחלה לא הייתה לו תוכנית סדורה, אלא שב־1990 הוא נכח במכירת הספרייה של הנרי ברדלי מרטין, אספן ספרים אמריקאי נודע, והבין את הפוטנציאל הגלום בהתמקדות בספרות אמריקאית מוקדמת. "זה הכין אותי להמשך", אומר ליסמן.

במהלך השנים שאחרי, הוא רצה לאסוף בעיקר יצירות "נדירות באופן בלתי אפשרי". הוא צבר עשרות יצירות של סופרים מוכרים דוגמת נתניאל הות'ורן, אבל גם עבודות פחות מוכרות, כמו "נסיך פרתיה", המחזה מ־1765 שכתב תומס גודפרי, שהוערך על ידי כריסטי'ס ב־1,000 דולר.

ליסמן הציע למכירה גם עותק של רומן המרגלים האמריקאי הראשון, "המרגל מאלג'יריה בפנסילבניה" שכתב פיטר מרקו. הספר מ־1787 מגולל את הרפתקאותיו של סוכן חשאי צפון אפריקאי המגיע לארה"ב ובסופו של דבר מאמץ את החלום האמריקאי ושולח הביתה תיאורים זוהרים של ארה"ב. הספר הוערך על ידי כריסטי'ס ב־10,000 דולר.

ספר נדיר במצב טוב הוא שורד אמיתי

פריטי ליסמן כוללים גם ספרות נשים נדירה. רבות מהכותבות היו חייבות לאמץ שמות עט גבריים ולנווט את דרכן בתקופה בה לא היו קיימים חוקי הגנה על זכויות יוצרים. ליסמן אומר שהוא למד להעריך את סוזנה רוסון, שספרה "שרלוט: סיפור של אמת" מ־1794 נחשב לרב המכר האמריקאי הראשון שכתבה אישה.

עותק מהמהדורה הראשונה של הספר, מספרייתו של ליסמן, הוערך על ידי כריסטי'ס בכ־12 אלף דולר. "רבי מכר עברו הרבה ידיים, ומוציאים לאור לעתים שינו את סוף הספרים בלי לומר דבר למחברים", אומר ליסמן. "אז כשאתה מוצא ספר טוב ממהדורה מוקדמת, מדובר בשורד אמיתי". הוא אומר שהיה קשה לו להיפרד מספריו. ביום שאנשי כריסטי'ס הגיעו לביתו בורמונט כדי לקטלג את ספרייתו לקראת המכירה, רומן נדיר מתחילת המאה ה־19 הגיע אליו בדואר. את האחד הזה, הוא אומר, הוא החליט לשמור.