אירוע הזרמת הגז הטבעי חשף את מערכת היחסים הקלוקלת בין חברת החשמל לנגה

על אף עיכוב בלוחות הזמנים בהסבת היחידה הראשונה מפחם לגז טבעי • נערך היום (ד') טקס הזרמת הגז הטבעי לתחנת הכוח רוטנברג • מנגד, מי שבלטו בהיעדרם היו אלו נציגי נגה - ניהול מערכת החשמל

תחילת תהליך ייצור החשמל בגז טבעי בתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
תחילת תהליך ייצור החשמל בגז טבעי בתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

בהוד והדר חגגה חברת החשמל היום (ד') את אירוע "רוטנברג מופעלת בגז טבעי - טקס הזרמת הגז הטבעי לתחנת הכוח רוטנברג", על אף עיכוב בן שנה בלוחות הזמנים בהסבת היחידה הראשונה מפחם לגז טבעי ובפזיזות די תמוהה בהתחשב בכך שלמעשה לא הוזרם שום גז.

ניתוח | משבר אנרגיה גרעינית בפתח? בעולם מוטרדים מההפיכה הצבאית בניז'ר
אנרגיה, ביטחון והייטק: פוטנציאל הקשר עם סעודיה

את האירוע כיבדו בנוכחותם שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ, השר לשעבר ויו"ר דירקטוריון רפאל כיום יובל שטייניץ, יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, ובכירי נתג"ז. מנגד, מי שבלטו בהיעדרם אלו נציגי נגה - ניהול מערכת החשמל ובפרט המנכ"ל שאול גולדשטיין. נגה הוקמה לפני כשנה וחצי בעקבות הרפורמה במשק החשמל, שקבעה כי ניהול מערכת החשמל הארצית יופרד מחברת החשמל לחברה ממשלתית חדשה. וכך, חברת החשמל איבדה את סמכותה גם בתור האחראית על ניהול המערכת, מה שהוביל למערכת יחסים עכורה בין גורמים בשתי החברות מכל הדרגים.

עתה, לגלובס נודע כי ההזמנה של חברת החשמל לנגה לאירוע התבצעה רק אמש בשעה 18:00, טווח שהופך את ההזמנה לרוטנברג ללא רלבנטית בשל מיקומה של נגה בחיפה ולוחות הזמנים המתוכננים. יתרה מכך, באף אחד מהנאומים לא צוינה המילה "נגה", אף שמדובר בחברה הממשלתית שאישורה נדרש ביום ראשון החולף כדי שחברת החשמל תוכל להתחיל בפעולות הגזה.

טקס הזרמת הגז הטבעי לתחנת הכוח רוטנברג / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
 טקס הזרמת הגז הטבעי לתחנת הכוח רוטנברג / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

העיכוב הנוסף ברוטנברג, גם אם הוא לימים ספורים, עבור בדיקות אחרונות שמתבצעות ממחיש את התמונה הכוללת בנוגע להסבת ארבע יחידות ייצור ברוטנברג ושניים באורות רבין מפחם לגז טבעי. נזכיר כי הסבה של שתי יחידות באורות רבין לגז טבעי הייתה אמורה להסתיים כבר לפני כשנה, אך בסופו של דבר - היחידה הראשונה שמסיימת הסבה היא זו ברוטנברג, וכאמור גם היא באיחור של שנה.

האם דירקטוריון חברת החשמל הוא בעל סמכות מעשית בחברה הממשלתית?

במהלך נאומו באירוע, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הצהיר בפני השר כ"ץ כי אף שהיעד לסיום הסבת היחידות באורות רבין וברוטנברג היא 2025, חברת החשמל תוכל להקדים את משך חלק מההסבות ל-2024, אם השר ייאשר את התוכנית שלהם. דבריו תמוהים לא רק בשל העיכובים שכבר התרחשו בלוחות הזמנים, אלא גם כי לפני כשלושה חודשים נודע דרך דוח כספי של חברת החשמל כי הדירקטוריון החליט לעצור את הסבת היחידות הפחמיות, ולצמצמן לשתיים בלבד.

כאשר שפיגלר מדבר שוב על שש יחידות זה מעורר תהיות בנוגע לשאלה האם דירקטוריון חברת החשמל, שמתנהל ללא יו"ר קבוע כבר שנתיים וספג בעקבות כך קנס בסך 900 אלף שקל מרשות ניירות ערך, עודנו מהווה גוף בעל סמכות מעשית בחברה הממשלתית רבת העוצמה הזו?

בינתיים, שפיגלר שלא מסתיר את דעתו השלילית בנוגע לרפורמה במשק החשמל, שבמסגרתה חברת החשמל איבדה מסמכויותיה לנגה, הדגיש בנאומו היום כי מבחינתו "ראש רשות החשמל הוא הרגולטור ב-ה' הידיעה". לגבי אסון קריסת העגורן במרץ בתחנת רוטנברג שבו נהרגו ניר דקל ונפתלי אדרי ז"ל, שפיגלר ציין את האירוע הטראגי בדבריו, אבל הרחיב דווקא על ההשלכות הלוגיסטיות שלו ולא על המסקנות שהופקו ברמה הרחבה. "בעקבות אותו אירוע, נדרשנו לשנע כמות אדירה של פחם מאורות רבין כדי להמשיך לייצר", אמר שפיגלר. "זה המחיש את העבודה בפחם. מעבר לכך שזה מזהם, יש עלויות נוספות, יש אירועים בלתי צפויים כדי לדאוג שהתחנות ימשיכו לייצר".

"אני מואשם שלא נשאיר מספיק גז"

השר ישראל כ"ץ ניצל את האירוע לסגירת חשבונות מול גורמים שונים. בנוגע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהזהיר מאיבוד העצמאות האנרגטית כתוצאה מהגדלת ייצוא גז לא מבוקרת, הוא סיפר שאמר לו כי "זה המכתב הכי מוזר שחתמת עליו בחייך הציבוריים", ועל כל התקשורת הוא סיפר: "אני לא ממש קורא את העיתונים הכלכליים, ברפרוף אני מואשם שלא נשאיר מספיק גז ולא בדקנו".

לדבריו, יש צוות שעוסק בנושא ייצוא הגז והוא הנחה את המנכ"ל קובי בליטשטיין להוביל אומדן צריכה. "בודקים את הצריכה באופן שמרני ולאחר החיתוכים יש עודף במאגרים הקיימים", אמר כ"ץ. "לא לוקחים בחשבון כי תשע חברות ניגשו להליך הרביעי, ואם יימצא גז אז הכמות יכולה להיות גדולה. כבר במצב הקיים ברור שהכמות המינימלית ברורה, והצריכה המקומית המקסימלית ברורה - אז את העודפים צריך לאפשר לייצא בדרכים המקובלים".

מי שהביע תמיכה בשר האנרגיה הוא השר לשעבר יובל שטייניץ. "אני חשבתי שהוויכוחים על מתווה הגז כבר מאחורינו, אבל חידשו את הוויכוח", ציין השר לשעבר. "אני לא בקיא בפרטים, אבל אני רוצה להזכיר לכולם: אחרי שעשינו את מתווה הגז, נובל אנרג'י לא רצו להפיק בלי חוזה עם ירדן שיבטיח את הכדאיות. הירדנים לא רצו לקנות עם הבג"צים. היינו צריכים להפעיל את ביידן כסגן נשיא כדי שהירדנים יסכימו לחתום על חוזה. גם היום אפשר להסתכל באופן צר ובאופן רחב. בלי הזדמנות לייצא גז מישראל, לא יהיו קידוחים נוספים ולא יהיה פיתוח של המשק. אני רואה את הוויכוח ושומע את עמדתך ישראל כ"ץ. אם הייתי במקומך, סיכוי טוב שהיינו רואים עין בעין".