משבר אנרגיה גרעינית בפתח? בעולם מוטרדים מההפיכה הצבאית בניז'ר

ניז'ר נחשבת לאחת ממפיקות האורניום המובילות בעולם ומהווה מקור לרבע מאספקת החומר לאירופה • אלא שהצבא במדינה הכריז על הפיכה וייתכן שבעידוד פוטין, יודיע שיחדול מלספק אורניום לצרפת • וכך החשש ממשבר אנרגיה גרעינית גובר

אזרח ניז'רי מפגין בעד ההפיכה הצבאית וברוסיה / צילום: Associated Press, Sam Mednick
אזרח ניז'רי מפגין בעד ההפיכה הצבאית וברוסיה / צילום: Associated Press, Sam Mednick

בסוף יולי התבצעה הפיכה צבאית בניז'ר. אמנם מדובר במדינה שכמעט ולא שומעים עליה, אך כעת המצב שם מעורר דאגה במקומות רבים בעולם. ניז'ר בעצמה היא מהמדינות הנחשלות ביותר בעולם שדורגה במקום ה־189 מתוך 191 בדירוג הפיתוח האנושי של האו"ם בשנת 2022, אך גם מדובר במפיקה של 5% מכלל האורניום בעולם, והספקית של 25% מתצרוכת האורניום של האיחוד האירופי.

ניתוח | שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי־הוודאות העולמית גוברת
פרשנות | מה ייעשה לראש הממשלה שהצבא אינו חפץ ביקרו: השיעור הפקיסטני

אורניום היא מתכת רדיואקטיבית שמשמשת למנעד רחב של צרכים: החל מעולם השייט, דרך טיפול בסרטן, וכמובן לאנרגיה גרעינית. באותה האנרגיה ניתן להשתמש להפקת חשמל. תחנות כוח גרעיניות משמעותיות מאוד בעת שבה מחד, אירופה נגמלת מהתלות בגז הטבעי הרוסי, ומאידך העולם כולו שואף להגיע לאפס פליטות פחמן ב־2050.

קריטי ליצור נשק גרעיני

שימוש נוסף וקריטי באורניום מנוצל לטובת פיתוח נשקים גרעיניים, כשעבור ראש קרב גרעיני נדרשת העשרה של כ־90%.

SIPRI, המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם, דיווח בדוח השנתי שלו אודות נשקים גרעיניים, כי ארה"ב מחזיקה 3,708 ראשי קרב גרעיניים. שניה רק לרוסיה עם 4,489. ישראל, לטענות המכון, עם 90 ראשי קרב גרעיניים. לאחרונה, משרד החוץ הישראלי פעל להרחבת הסכמי אברהם למדינות אפריקאיות משמעותיות, בהן ניז'ר בגלל עתודות האורניום שלה. משרד החוץ שואף לא רק לייבא אורניום ניז'רי, אלא גם לקרב אותה לירושלים כדי שתימנע ממכירת אורניום לאויבות ישראל. עם זאת, המגעים התנהלו מול הממשל הקודם, ועתה הם עשויים לעלות בתוהו.

 

האינטרס של פוטין

ההפיכה בניז'ר כוונה נגד שלטונו של הנשיא מוחמד בזום, שנחשב למקורב לצרפת בפרט והמערב בכלל. על אף ההכנסות הרבות מאורניום, 41% מאוכלוסיית ניז'ר חיה בעוני קיצוני ו־40% מהתקציב כולל סיוע זר, מתוכו 503 מיליון אירו שנתן האיחוד האירופי עבור מערכות החינוך והממשל הניז'רי לשנים 2024-2021.

למעשה, עד לאחרונה ניז'ר הייתה שותפה המרכזית של מדינות המערב במאבק בטרור באזור הסאהל - השטח שבין מדבר סהרה בצפון לבין האזור הפורה יותר מדרום - מהקצה המערבי של היבשת ועד לקצה המזרחי. מנגד, מי שעומדת ככל הנראה מאחורי החונטה הצבאית בראשות מפקד המשמר הנשיאותי לשעבר, עבדורחמן טצ'יאני, היא רוסיה. זה עשוי להסביר מדוע תוך כדי ההפיכה הונפו דגלי רוסיה, נשמעו קריאות "יחי פוטין" ואף התבצעה הסתערות על שגרירות צרפת בבירה, ניאמיי.

בהמשך, לא מן הנמנע שבעידוד רוסי, החונטה עלולה להודיע על הפסקת אספקת האורניום לצרפת, בעקבות קריאת פריז להשבת השלטון והפסקת הסיוע הצרפתי בהיקף שנתי של 131.6 מיליון דולר. במקביל קראו מובילי ההפיכה לכוח ואגנר להתערב, וסגרו את המרחב האווירי. הצעד האחרון נובע, מכך שההפיכה מהווה גם פגיעה בשכנותיה של ניז'ר. במסגרת זאת, השכנה מדרום ניגריה, שמספקת לניז'ר 70% מתצרוכת החשמל, עצרה את האספקה וגרמה לעלטה במדינה הענייה שמונה כ־25 מיליון תושבים.

המחשה לקשיים שנובעים מפגיעה באספקת האורניום הניז'רי, שמהווה כ־20% מהתצרוכת בצרפת, כתוצאה מההפיכה הצבאית עשויה להתקבל מהמצב בארה"ב. בעת שבוושינגטון פועלים לניתוק העולם המערבי מגז ונפט רוסי, הם ממשיכה לייבא אורניום מרוסיה. לפי נתוני התאחדות הגרעין העולמית (WNA), רוסיה הפיקה 2,508 טונות אורניום ב־2022, מעט מעל ניז'ר עם 2,020 טונות. כיום, מתנהל בקונגרס האמריקאי הליך שנועד לקדם את הפחתת התלות ברוסיה, שב־2021 סיפקה לארה"ב 14% מהאורניום המיובא. באותה עת, 15% מהאורניום הגיע מקנדה ו־35% מקזחסטן. בעיה דומה קיימת באירופה, שב־2021 היווה האורניום הרוסי 20% מהיבוא.

החלטת החונטה הצבאית בדבר ניתוק אפשרי של צרפת, שצפוי להתרחב למדינות מערביות, תקשה על אירופה את האפשרות להתנתק מהאורניום הרוסי. וכך, הן פוטין והן החונטה משלבים ידיים בקידום האינטרסים שלהם נגד המערב.