חצי מהמחיר שנמכר בישראל: פורסמו תוצאות מכרז יבוא הדבש

המהלך שהוביל משרד החקלאות עורר תרעומת בקרב ארגון מגדלי הדבורים שטען שמדובר ב"אקט פופוליסטי" • המכרז התחרותי ליבוא הדבש הוא תהליך במסגרתו השוק לא נפתח ליבוא, אלא ישנן מכסות יבוא לקמעונאים שמציעים את ההצעות הזולות ביותר • התאחדות חקלאי ישראל: "קוראים לממשלה להגיע להסכם בנושא ענף הדבש בהקדם האפשרי"

מכסות יבוא הדבש הן לכמות מוגבלת למדי לקראת החגים / צילום: רינה נגילה
מכסות יבוא הדבש הן לכמות מוגבלת למדי לקראת החגים / צילום: רינה נגילה

משרד החקלאות פרסם את תוצאות המכרז התחרותי ליבוא דבש לישראל, שכולל יבוא של 495 טון דבש. במכרז התמודדו מספר קמעונאיות, וזכו חמש הצעות שכוללות את ויקטורי, רמי לוי, שופרסל, אושר עד ויוחננוף. ההצעה הזולה ביותר היא של רשת השיווק החרדית אושר עד, שהציעה למכור ק"ג דבש ב-17.90 שקל לק"ג בלבד. זאת לעומת מחיר ממוצע לק"ג דבש של 45.6 שקל על פי נתוני משרד החקלאות. דבש "יד מרדכי" נמכר היום בשופרסל ב-44.9 שקל לק"ג.

רמי לוי ייבא חלב מפולין ועזר לסמוטריץ' להגיע למו"מ עם הרפתנים מעמדת כוח
הטיסות יצטמצמו, המחירים יזנקו והעומסים יתגברו: הכאוס בנתב"ג בסוף השבוע האחרון היה רק הפרומו

זו הפעם השנייה בה משרד החקלאות עורך מכרז תחרותי ליבוא דבש לישראל. הפעם הראשונה הייתה בשנה שעברה, תחת שר החקלאות הקודם עודד פורר. המהלך שלו עורר תרעומת בקרב ארגון מגדלי הדבורים, שטענו שמדובר ב"אקט פופוליסטי, נחות ולא מקצועי, רגע לפני הבחירות, כזה שיפגע בענף החקלאות כולו ורק ימשיך להזרים כסף לכיסי הטייקונים, היבואנים ורשתות השיווק". עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, אף אמר אז ש"זה לא יפחית, ולו במעט, את המחיר עבור הצרכן".

מכסות היבוא הללו הן לכמות מוגבלת בלבד

אך המחיר דווקא כן ירד, ל-18.90 שקל לק"ג בהצעה הזולה ביותר אז - חצי מהמחיר בו נמכר דבש שמיוצר בישראל. השנה המחיר ירד עוד יותר, וההצעה הזולה ביותר היא כאמור 17.90 שקל.

מכרז תחרותי ליבוא הוא תהליך במסגרתו השוק לא נפתח ליבוא, אלא המשרד מחלק מכסות יבוא לקמעונאים שמציעים את ההצעות הזולות ביותר. מעבר להצעה הזולה ביותר של אושר עד, גם שופרסל ימכרו דבש ב-18.80, ויחוננוף ב-18.70 לק"ג. מכסות היבוא הן לכמות מוגבלת למדי, של פחות מ-500 טון דבש, לעומת ייצור מקומי של 4,400 טון בשנת 2022. הדבש צפוי להגיע לחנויות בחודש ספטמבר, לקראת ראש השנה בו צריכת הדבש גבוהה במיוחד.

עוד חשוב לציין, שחלק מהדבש הישראלי כבר מעורבב בעשרות אחוזים של דבש מחו"ל, אך נמכר כתוצרת כחול לבן. היבוא יאפשר לצרכנים הישראלים לקנות באופן ישיר את הדבש מחו"ל, במחיר נמוך בהרבה.

מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר בתגובה: "אנחנו קוראים לממשלה להגיע להסכם בנושא ענף הדבש בהקדם האפשרי, וכן סבורים ששר החקלאות וצוות משרדו יגיעו להסדר מוסכם לטובת הצרכנים ולטובת החקלאים והחקלאות בישראל".