בת ים תרוויח יותר מתל אביב: הכסף הגדול לא יגיע לרשויות מהרכבת הקלה

הקו האדום של הרכבת הקלה יעבור בתחומי 5 ערים • חלקן נהנו מתוספת הכנסות עוד לפני שנחנך הקו הראשון, אבל בינתיים ספק אם מדובר בסכומים משמעותיים

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

הקו האדום יעבור בתחומיהן של חמש רשויות: תל אביב־יפו, רמת גן, בני ברק, בת ים ופתח תקווה. מדיניות מנהל התכנון מעודדת העצמת בנייה לאורך קווי מתע"ן (מערכות תחבורה עתירות נוסעים), ולכן טבעי להניח שהקו האדום יתרום להגדלת הכנסות הרשויות המקומיות שבשטחן הוא עובר: עוד בינוי משמעו עוד שטחים לגבות מהם ארנונה, ותוספת זכויות משמעה השבחה של הנכסים לאורכו - והשבחה משמעותה היטל השבחה (בשיעור של 50%), אחד מרכיבי ההכנסה המרכזיים של הרשויות המקומיות.

עם זאת, לא בטוח שמדובר בתוספת הכנסות משמעותית כל כך.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"ההשפעה אינה אחידה"

"איפה שישנו בינוי אינטנסיבי כבר עכשיו, פוטנציאל גידול ההכנסות קטן; איפה שהבינוי דליל יחסית או נמוך, שם הפוטנציאל הגדול להוספת אחוזי בנייה - שיתורגמו לגדילה בכנסות הרשויות", אומר פרופ' ערן פייטלסון מהמחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית. "השפעת הקו האדום אינה אחידה. לאורכו ישנם אזורים שונים, שכונות שונות, פיתוח שונה, ופוטנציאל הגידול בהכנסות בהתאם".

"אם הרכבת הקלה אכן גורמת לעליית ערך ייחודית לה - משום שאפשרו יותר זכויות בתוכניות סמוכות לציר - הרשות תזכה להכנסות מוגדלות כתוצאה מכך, ולאורך זמן זה יקרה יותר ויותר", מוסיף יוגב שרביט, יועץ כלכלי לרשויות מקומיות, ובעל הבלוג "המדד המוניציפלי". "בכל מקרה, עיקר ההשפעה יהיה בעוד שנים: גם בירושלים נדרש עשור ויותר עד שהשפעת הרק"ל התרחשה בפועל".

דוגמה נוספת לכך היא תוכנית המתאר של תל אביב, שהוסיפה זכויות ברחבי העיר כבר לפני כמה שנים, וכעת מעודכנת במסגרת תוכנית תא/5500 - שכמעט לא מתייחסת לפיתוח סביב צירי הרק"ל, אלא מתבססת בעיקר על צירי תוכנית המטרו. לכן נראה כי לקו האדום עצמו תהיה השפעה מינורית מאוד על הכנסותיה של העירייה.

"בת ים, למשל, אמורה להרוויח יותר מתל אביב", אומר שרביט, "לדעתי, משום שבתל אביב וגם ברמת גן הכול כבר מפותח למדי בסביבת התחנות והציר של הקו. גם פתח תקווה עשויה ליהנות בצורה משמעותית מהקו האדום, כי הפיתוח לאורכו - סביב שכונת רמת סיב לדוגמה - נרחב מאוד".

כבר היום עיריות מסוימות - ובראשן תל אביב - נהנות מהכנסות בסכומים גדולים: עיריית תל אביב הכניסה בשנת 2019 כ־4.5 מיליארד שקל הכנסות עצמיות, קרי ללא תשלומים ותקציבים מהמדינה, ובשנת 2020 (שנת הקורונה) 4.3 מיליארד שקל; פתח תקווה הכניסה 1.41 מיליארד שקל בשנת 2019, ו־1.43 מיליארד שקל ב־2020. התוספת, אם תהיה, תתרום להכנסות אך לא תביא לשינוי מציאות, ודאי לא כשמדובר בקו האדום לבדו.