עומדים לחתום על חוזה עבודה חדש? אל תוותרו על הסעיפים האלו

חוזה העסקה נועד לייצג את מפגש האינטרסים של הצדדים באופן מדויק, למנוע מחלוקות ולהקנות ודאות בסיטואציות שונות במהלך תקופת ההעסקה • מומחיות לדיני עבודה מונות ארבעה סעיפים שאסור לוותר עליהם בחוזה עבודה

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

חוזה העסקה אמנם איננו מחייב על פי חוק, ומעסיק יכול להסתפק במסירת הודעה בכתב על תנאי העבודה - אך מומלץ מאוד להשתמש בו בכל זאת. החוזה נועד לייצג את מפגש האינטרסים של הצדדים באופן מדויק, למנוע מחלוקות ולהקנות ודאות בסיטואציות שונות במהלך תקופת ההעסקה.

בלעדי | זמן חיפוש העבודה הוכפל: הנתונים של המשבר בהייטק
תשכחו מתשע עד חמש: הכירו את המודל שעשוי להחליף את יום העבודה המסורתי
אלו השאלות שאסור לשאול אתכם בריאיון עבודה

עו"ד ורד ארד-דוד, שותפה במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה, אומרת: "חוזה העסקה הינו מסמך נפוץ בעולם העבודה והסיבה לכך פשוטה: מדובר בכלי המשרת את הצדדים בעיגון מערכת יחסי העבודה, תוך הבנה משותפת כי היחסים בהסכמות ויישור קו בנוגע לחובות ולזכויות של העובד והמעסיק".

חוזה העבודה כפוף גם לדיני העבודה, ועליו להיערך בהתאם למשפט העבודה, לזכויות המגיעות לעובד מכוח חוקי המגן, הסכמים קיבוציים, ככל שחלים על המעסיק, וצווי ההרחבה. סעיפים בהסכם שמנוגדים למשפט העבודה המגן הם תנאים בלתי־חוקיים, אפילו אם ניתנה הסכמה מפורשת מצד העובד. "חוזה ההעסקה הוא ההזדמנות להגדיר את נהלי העבודה, את ציפיות הצדדים ואת דרישות התפקיד", אומרת עו"ד הלית שמחוני, שותפה וראש מחלקת דיני עבודה, פירמת AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'.

לדבריהן של ארד-דוד ושמחוני, אלו הסעיפים שאסור לוותר עליהם בחוזה עבודה:

השכר ותנאי ההעסקה - האם מה שסוכם מופיע בחוזה בבירור?

כל הבטחה שניתנה בעל-פה ואין לה אזכור בחוזה, לרוב מוטלת בספק וקשה לאכיפה, בטח בכל הנוגע לשכר שסוכם. עליכם לוודא כי הפירוט בחוזה הינו כפי שהוסכם, אחד לאחד. הדברים נכונים גם בנוגע לבונוסים, משכורת 13, העלאות/דיוני שכר, מענקים (חתימה/ שימור), תמריצי מאמץ, עמלות החזרי הוצאות, חלוקת דיבידנדים, הקצאת מניות, וכן כל תגמול שאינו חובה מכוח החוק.

תנאים נלווים והפרשות לפנסיה

על מנת שלא להותיר מקום לפרשנות, אסור לוותר על סעיפים הנוגעים לקרן פנסיה, קופת גמל או קרן השתלמות. חשוב שתדעו שיש לכם זכות מכוח החוק לבחור, בכל עת, כל קופת גמל לצורך הפקדת ההפרשות (גם כשיש הסדר הפקדה לקופה אחרת). נכון שחובתו של המעסיק להפריש לפנסיה על פי צו ההרחבה גם בהיעדר הוראה מפורשת, אבל ממתי? על איזה חלק מהשכר? בחלק זה בחוזה, כדאי לבקש להגדיל את בסיס השכר להפרשות פנסיוניות על השכר כולו ולבקש לפתוח קרן השתלמות עד לשכר התקרה, בטח אם ברצונכם להשיא פירות מחסכונות הפטורים ממס.

פיצויי פיטורים - מתי? והאם חל סעיף 14 לחוק פיצוי פיטורים?

עליכם לדאוג שהחוזה מסדיר את שיעור פיצוי הפיטורים החודשי (6%/8.33%), גובה פיצוי הפיטורים והשלמתם, בין אם בפיטורים ובין אם בהתפטרות. תשומת ליבכם לכך שאם מקום עבודתכם הקודם הפריש לכם לפיצוים 8.33%, על המעסיק להמשיך ולהפריש לפיצוים בשיעור זה ולא פחות מכך.

סודות מסחריים, סעיף אי תחרות וקניין רוחני - מה קורה ביום שאחרי?

סעיפי סודיות והיעדר תחרות הם סעיפים לגיטימיים שהמעסיק דואג שיכללו בחוזה ההעסקה. אם נתקלתם בסעיפים המגבילים את עבודתכם אצל המתחרים, דעו שעליכם לבחון את מידת הגבלת חופש העיסוק שלכם, כמו גם את הפיצוי שמצוין בו לתשלום בעת הפרה. גם בהקשר זה חשוב שתדעו שבתי הדין לעבודה נוטים להגן על חופש העיסוק שלכם, אך יחד עם זאת בוחנים את משך זמן הגבלת חופש העיסוק והיקפו - האם משולמת תמורה כנגדה ("דמי תחרות") והאם זו מטילה איסור גורף או רק מול מתחרים מסוימים. בכל הקשור לסודות מסחריים, בוחן בית הדין האם עלול להיגרם נזק משמעותי למעסיק עקב שימוש בהם. זאת ועוד, במשרות מחקר או עיצוב למשל, קיימת חשיבות להגדרת זכות היוצרים, אחרת ברירת המחדל לרוב היא שהיצירה שייכת למעסיק.