זמן חיפוש העבודה הוכפל: הנתונים של המשבר בהייטק

נתונים של חברת ההשמה אתוסיה שהגיעו לגלובס מצביעים כי משך חיפוש משרת ג'וניור בהייטק עומד על 11 חודשים בממוצע, בעוד שמספר המשרות, שעל כל אחת מהן יש מאות מועמדים במקרה הטוב, נחתך בחצי • ואם לא די בכך, בתקופות פיטורים, הג'וניורים הם הראשונים ללכת

משך הזמן שלוקח למצוא משרה הוכפל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
משך הזמן שלוקח למצוא משרה הוכפל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

נתונים בלעדיים שהגיעו לגלובס מאתוסיה, אחת מחברות ההשמה הגדולות בהייטק הישראלי, משקפים את עומק המשבר בתעשייה עבור אלו שנמצאים בתחילת דרכם המקצועית. בין היתר, מראים הנתונים כיצד משך הזמן הממוצע למציאת עבודה עבור ג'וניורים הכפיל את עצמו, ואף יותר.

מיזם ההייטק של קשת נחתך: רוב עובדי tech12 יפוטרו, והאתר ימוזג עם N12
● טרנד ה־AI מעורר זיכרונות מבועת הדוט.קום בתחילת המילניום

בעוד שבתקופת הדגימה - תחילת 2022 ועד אוגוסט של אותה השנה - ג'וניורים חיפשו עבודה חמישה חודשים בממוצע, בתקופה המקבילה בשנה הנוכחית, 2023, עומד פרק זמן זה על 11 חודשים בממוצע, כמעט שנה. הנתונים התקבלו מדגימה רוחבית של מחפשי עבודה בשלל תפקידים בתעשיית ההייטק המקומית.

מגמה מדאיגה נוספת הנחשפת היא כי מספר המשרות המוצעות לג'וניורים נחתך בחצי כמעט. באתוסיה מצאו כי בשנה שעברה, מתחילתה ועד לחודש אוגוסט, נפתחו כ-259 משרות המיועדות לג'וניורים, בעוד שבתקופה המקבילה ב-2023 עומד מספר המשרות הפתוחות לג'וניורים על כ-134 בלבד. 

 

ע', בוגר טרי של תואר במדעי המחשב באחת המכללות בדרום הארץ, נמצא גם הוא כבר כמעט שנה בתהליך חיפוש עבודה. את התהליך החל במהלך לימודיו. "מעבר לכך שאין כמעט משרות שמתפרסמות המתאימות לאנשים ללא ניסיון, גם כשיש משרה מתאימה - ב-99 אחוז מהמקרים החברות כלל לא עונות. מעט החברות שעונות משיבות בדרך כלל תשובה שלילית, וזה אחרי זמן רב".

עוד אומר ע', "אני מתאר לעצמי שלכל משרה כזאת שמתפרסמת יש מאות פניות". והוא צודק. במרבית המשרות המיועדות לג'וניורים, מספר הפניות עומד על מאות ואפילו אלפי מועמדים לכל משרה, כך לפי הנתונים הנאספים בלינקדאין.

למה הג'וניורים הם אלו שנפגעים יותר במשבר?

לדוגמה, למשרת מהנדס תוכנה מתחיל בחברת סייפפילדס טכנולוגיות, סטארט-אפ ישראלי המפתח בין היתר פתרונות אבטחה לרכבים חשמליים, ישנם 720 מועמדים, בפרק זמן של ארבעה שבועות. למשרת מזין נתונים (Data Operator) מתחיל בחברת פונטרה, חברת פינטק המפתחת פתרונות ליועצים פיננסיים, ישנם 2,718 מועמדים, זאת בפרק זמן של שבועיים בלבד.

סקר שפורסם ביום ב' מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחזק את המגמה השלילית המצטיירת מן הנתונים בהקשר למצבם התעסוקתי של הג'וניורים. לפי הסקר, מנהלים רבים בענפי ההייטק השונים צופים ירידה בגיוס העובדים, בשיעור גבוה יותר ממנהלים בענפים אחרים. בעוד ש-35% ממנהלי ההייטק מחזיקים בדעה זו, רק 10% מהמנהלים בענפים אחרים צופים ירידה בגיוס העובדים.

התבוננות על גלי הפיטורים האחרונים, הן במחצית השנייה אשתקד והן לאורך השנה הנוכחית, מגלה כי מרבית המפוטרים בחברות הייטק רבות היו ממחלקות "מעטפת", כמו משאבי אנוש וצוותי שיווק ומכירה. כמו כן, חברות נפרדו מהר יותר ממועטי הניסיון, והעדיפו לשמור על העובדים המנוסים, אלו שלרוב מחזיקים במשרות בכירות יותר, בין היתר בלב המחקר והפיתוח, ובשכר גבוה יותר משמעותית.

אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, מוסיף כי "ג'וניורים מצריכים חניכה והדרכה מצד הארגון, צריך להשקיע בהם לטובת תוצרים עתידיים. בימים כתיקונם חברות עסוקות בין היתר גם בלגדל את הדור הבא. במצב הנוכחי, כאשר השוק מאוד מתאגר, ארגונים מעדיפים לייצר אופטימיזציה בשורותיהם - בין היתר בוויתור על התהליך הארוך של חניכת ג'וניורים".

עוד מוסיף סולומון כי "השוק כיום הוא שוק של מעסיקים, שיכול להרשות לעצמו להיות יותר בררן ולבחור לקחת את האנשים שהם הכי טובים לארגון. לפני שנה המצב היה הפוך - על כל מועמד היו מתחרות שבע, שמונה או אפילו עשר חברות, והוא יכול היה להרשות לעצמו לברור ואז לבחור".

ירידה דרסטית גם במספר המשרות המוצעות

כאמור, נתוני משך חיפוש העבודה משקפים שפל. לדוגמה בעוד שב-2022, מתחילת השנה ועד אוגוסט, מהנדסי תוכנה פרונט אנד בתחילת דרכם חיפשו עבודה במשך חמישה חודשים וחצי בממוצע, בתקופה המקבילה ב-2023 עלה פרק זמן זה ל-12 חודשים בממוצע.

כך גם אצל אלוגריתמאים מתחילים, אשתקד עמד משך זמן חיפוש העבודה הממוצע על 3 חודשים בעוד שבשנה הנוכחית עלה המספר ל-12 חודשים.

אצל כימאים מתחילים המצב חמור אף יותר - גם בשנה שעברה משך זמן החיפוש שלהם היה בלאו הכי ארוך, ועמד על תשעה חודשים בממוצע, אך נכון להיום הוא התארך ל-21 חודשים.

כאמור, גם מספר המשרות המוצעות בעבור ג'וניורים נחתך דרסטית. לדוגמה, בעוד שמתחילת 2022 ועד לאוגוסט בשנה זו נפתחו 580 משרות למהנדסי פרונט אנד מתחילים, בתקופה המקבילה ב-2023 נפתחו 92 משרות בלבד. כך גם בעבור מהנדסי מכונות, בעוד שמתחילת 2022 ועד לחודש אוגוסט, נפתחו 132 משרות המתאימות למהנדסי מכונות מתחילים, בתקופה המקבילה בשנה הנוכחית נפתחו 68 משרות בלבד.

זוויות נוספות על נקודת השפל

עמותת קווין בי הוקמה בשנת 2016 על ידי מספר סטודנטיות למדעי המחשב באוניברסיטה העברית במטרה לקדם ולעזור לנשים לפני, במהלך ואחרי לימודי תואר במדעי המחשב, ובהמשך - בהשתלבות בתעשיית ההייטק המקומית. גל אלג'ם, מנכ"לית העמותה, מספרת לגלובס כיצד המשבר הנוכחי בא לידי ביטוי גם בפעילות קווין בי: "עד לפני שנה בכלל לא התעסקנו עם ג'וניוריות. העמותה מעבירה בין היתר שיעורי תכנות לנערות בגילים צעירים, ומלווה סטודנטיות במהלך התואר. מראשיתה, הקהילה הכילה ג'וניוריות, אבל הן היו ככוח עזר ולא כקהל היעד. זה השתנה בשנה האחרונה".

אלג'ם מספרת כי "תחילה הבנו שגם לאחר שהן מסיימות את התואר, הג'וניוריות עדיין צריכות את עזרת העמותה למתן מענה על מגוון קשיים המתגלים בתחילת הדרך המקצועית. במקביל, התחלנו לראות איך המצב משתנה לרעה - איך לפתע סטודנטיות שלנו, שהיו מסיימות תואר ומוצאות עבודה כעבור שלושה או ארבעה חודשים, כבר שנה לא מצליחות למצוא עבודה. רבות מהן סטודנטיות עם ממוצע גבוה ועם תיק עבודות רחב".

עוד מספרת אלג'ם כי כעבור מספר חודשים "התחלנו לראות איך לכל מיני תוכניות שפתחנו ומיועדות לסטודנטיות, מתחילות להגיע ולהירשם יותר ויותר ג'וניוריות. אם בעבר היחס בתוכניות האלה בין סטודנטיות לג'וניוריות עמד על 80-20 לטובת הסטודנטיות, היום היחס מתאזן ומספר הג'וניוריות רק עולה".

עוד אומרת אלג'ם כי העובדה שמספר המשרות לג'וניוריות ירד משמעותית מביא לכך שחלק מהסטודנטיות אפילו מעדיפות להאריך את התואר, מתוך מחשבה שכסטודנטיות יהיה להן קל יותר למצוא משרה מאשר בתום הלימודים. לדבריה בעבר, אם חברה הייתה מזהה מישהי איכותית, היה באפשרותה לפתוח תקן במיוחד עבורה, אך כיום "החברות לא יכולות לעשות את זה, והתחרות מאוד גדולה".