בשורה לנוסעי הרכבת בצפון: פרויקט החשמול בחיפה יוצא לדרך

רשות הרישוי הארצית במנהל התכנון החליטה היום (ב') לאשר את ביצוע עבודות חשמול מסילות הרכבת בעיר חיפה • הפרויקט ישפר משמעותית את שירות הרכבות בישראל • משמעות ההחלטה תביא להתקדמות בביצוע העבודות גם מעבר לחיפה ולהניע רכבות חשמליות צפונה בהמשך

פרויקט החשמול בחיפה יוצא לדרך / צילום: Shutterstock
פרויקט החשמול בחיפה יוצא לדרך / צילום: Shutterstock

הפקק של פרויקט החשמול הוסר ורשות הרישוי הארצית במנהל התכנון החליטה היום (ב') לאשר את ביצוע עבודות חשמול מסילות הרכבת בעיר חיפה. התכנית לחשמול המסילות בישראל מבוצעת בהדרגה במרבית מסילות הרכבת במדינה כשעד כה חושמלו הקווים לירושלים, לאשקלון ולנתניה והחשמול מתקדם צפונה ודרומה, אלא שעד כה לא התאפשר לביצוע בעיר חיפה שכן העירייה התנגדה להוספת עמודי החשמול שיעמיקו את חציצת העיר והים היכן שמסילת הרכבת עוברת.

העימות של ביטן ורגב על רקע רפורמת התעריפים בתחב"צ מחריף
גזירת סרטים ומחאה: המתיחות לקראת טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה

בשנים האחרונות נדון גם תת"ל 65ב, תכנית שכוללת את הכפלת מסילות החוף מחוף הכרמל צפונה, והיא כוללת שיקוע של חלק מתוואי הרכבת בעיר. אלא שהפרויקט יבוצע במקרה הטוב בעוד כ-20 שנה, אם תתוקצב. בינתיים, קודמה תכנית לשיפור חזית הים מבחינה נופית ובעלות של 120 מיליון שקלים, וזאת לדרישת עיריית חיפה.

יביא לשיפור משמעותי של שירות הרכבות בישראל

הפרויקט לחשמול המסילות אמור לשפר משמעותית את שירות הרכבות בישראל שכן הנסיעה ברכבות הנעות באמצעות חשמל שקט, אמין ומזהם פחות. חשמול המסילות מאפשר גם את החלפת הקרונות והקטרים ועל ידי כך צמצום תקלות שמסב ציוד ישן ומקרטע. ההתנגדות החיפאית איימה על קידומו ועמידה בלוחות זמנים וכן השפיעה על תנועת הרכבות בצפון. כעת משמעות ההחלטה היא שניתן להתקדם בביצוע העבודות גם מעבר לחיפה ולהניע רכבות חשמליות צפונה בהמשך.

ממנהל התכנון נמסר כי "הוועדה דנה בתכנון לביצוע ובנספח הנופי סביבתי לאחר שהוצג בפניה מסמך מפורט, וכן את חוות דעתה החיובית של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף) לשיפורים הסיבתיים נופיים המתוכננים.

בהתאם לנספח הנופי שהוצג היום בדיון, סברה הוועדה כי ביצוע התוכנית הנופית יתרום לשיפור הנגישות והחיבוריות בסביבה החופית, זאת לאור הטיפול המוצע במעברים העיליים והתת קרקעיים, ויאפשר את ביצוע חשמול המסילות בעל התועלות הרבות בשירות לכל תושבי המטרופולין הצפוני".

המסמך הנופי כולל שיפור חזותי של מעברים שהוקמו מתחת למסילה ושדרוג מבני שלהם, שיפור הנגישות והתקנת מעליות בגשרים שעוברים מעליה, תוספת של שני מעברים חדשים לאורך התוואי - בנמל חיפה ומול שכונת שער העלייה, גינון, גידור אחיד וסילוק מפגעים, פסולת ומטרדים. כן הוא כולל הקמת גבעות ונטיעת עצים.

יו"ר רשות הרישוי הארצית, שירה ברנד: "אישור ביצוע החשמול ומתן פתרונות לשיפור חזות הסביבה החופית לאחר שנים של עיכובים, מהווה הסרת חסם משמעותי שיאפשר מתן שירות רכבתי מיטבי שישפר את תדירות הרכבות, זמני המתנה קצרים יותר, הסבת צי הרכבות לחשמלי וכן שיפור ערכי איכות האוויר לתושבי המטרופולין".

מתכנן רשות הרישוי הארצית, רון רקח אמר כי "מתן ההיתר מהווה נדבך חשוב ביצירת מערכת מסילות חשמלית אשר תקל על גודש התחבורה ותאפשר חיבור מהיר בין מטרופולינים ותהווה תשתית תחבורתית מודרנית להמשך שיפור וייעול השירות לנוסעים ולעידוד השימוש בתחבורה הציבורית".