העימות של ביטן ורגב על רקע רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית מחריף

על רקע רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, גובר המתח בין יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ושרת התחבורה מירי רגב • בוועדת הכלכלה ציין ביטן כי הוא דורש לדעת מתי נסיעות החינם לאזרחים הוותיקים ייכנסו לתוקף • משרד התחבורה: "הטבת הנסיעה בחינם לאזרחים ותיקים תורחב בחודשים הקרובים"

ח''כ דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ח''כ דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

העימות בין דוד ביטן ומירי רגב על רקע רפורמת התעריפים מחריף כשסערה בוועדת הכלכלה בדיון על הרפורמה, בנוכחות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן הביא לסיום הדיון מבלי שנרשמו בו תוצאות

בחודש שעבר הוצגה רפורמת התעריפים של שרת התחבורה רגב יחד עם דחיית ההתייקרות בתחבורה הציבורית שעמדה על 12%. הרפורמה כוללת הנחות בכרטיסי החופשי-חודשי לתושבים בערים במעמד סוציו-אקונומי 1-5 ובמדד פריפריאלי 1-5 וכן הנחות לצעירים, כך שימולאו דרישות החרדים להטבות בתעריפים לאברכים.

גזירת סרטים ומחאה: המתיחות לקראת טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
הקיץ השנה פקוק יותר: עלייה דו-ספרתית בעומסים בגוש דן

בדיון הקודם שהתקיים בוועדה, זעם היו"ר חבר הכנסת דוד ביטן על כך שהנחות נוספות לקשישים לא נכנסו לרפורמה. ברפורמה הקודמת בתעריפים שהועברה על ידי הממשלה הקודמת, ניתנה הטבה של נסיעות בחינם מגיל 75 ומעלה. ביטן דרש כי ברפורמה הנוכחית ההטבה תהיה החל מגיל 67 לגברים ו-62 לנשים וקרא להפגין מול בתיהם של שרי התחבורה והאוצר.

"דוד ביטן לא בקיא בפרטים בלשון המעטה"

בתגובה לדברים רגב פרסמה הודעה לתקשורת ואמרה כי "יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן לא בקיא בפרטים בלשון המעטה ואני בטוחה שאם היה מכיר לעומק את גזרת המדד שלשמחתי הצלחנו לבטל, אותה גזירה שהשיתה על משתמשי התחבורה הציבורית 12%, הוא היה נרתם לסייע למצוא פתרונות ולא עוד כותרות".

עוד אמרה אז רגב כי "כשרת התחבורה אני בטוחה כי כולם ירתמו להרחבת רפורמת "צדק תחבורתי" וח״כ דוד ביטן בעצמו יירתם על מנת להביא תקציב שיכלול גם את הנסיעה חינם לוותיקים שכרגע זכאים ל50% הנחה. הטענה של ביטן כי נסיעות החינם שתוכננו במסגרת תוכנית "צדק תחבורתי" בוטלו בשל הצורך להשתמש בתקציב כמקור תקציבי לספיגת עליית מחירי התחבורה הציבורית היא לא נכונה ואין לה כל בסיס במציאות".

גם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן שלח לביטן ולחברי הוועדה מכתב שבו טען כי הפרטים אינם מדויקים וכי בלימת העלייה בתעריפים לא הגיעה על חשבון הטבות לאזרחים ותיקים. בישיבה שהתקיימה היום (ב') הוא טען כי ההצמדה של תעריפי התחבורה הציבורית למדד לא בוטלו ולכן ב-2025-2024 המחיר יעלה שוב וב-18%.

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה בדיון / צילום: משרד התחבורה
 משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה בדיון / צילום: משרד התחבורה

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן אמר כי יש הפרדה בין ביטול ההתייקרות של 12% לרפורמה - ולכן "לא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם הטבה; בלמנו את העלייה - ודיה לצרה בשעתה", ביחס לעלייה עתידית.

ביטן דרש לדעת מתי נסיעות בחינם לאזרחים ותיקים ייכנסו לתוקף

ביטן התייחס היום (ב') בוועדת הכלכלה בשנית להנחות לקשישים ואמר כי "היה לי סיכום עם השרה ופתאום היא יצאה במסיבת עיתונאים, בלי לשאול ובלי לעדכן, והתוצאה שהפטור עליו סוכם לא היה קיים. נכון שאזרחים ותיקים זכאים ל-50% הנחה ומגיל 75 יכולים לנסוע בחינם, אבל זה היה ברפורמה של השרה הקודמת ורגב אמרה שזה לא מספיק לה. עכשיו אתם נזכרים שיש הטבות כאלה? זה לא מספיק", אמר ודרש לדעת מתי נסיעות בחינם לאזרחים ותיקים ייכנסו לתוקף.

היו"ר ביטן אמר כי לא קיבל תשובות וכי "עדיין עובדים על הציבור ועל האזרחים הוותיקים", ובן זקן השיב: "אתם עובדים עליהם לא אנחנו".

בתום הדיון הסוער סיכם היו"ר ביטן ואמר כי לא קיבל תשובות, ושב וקבע כי הדברים נעשו על חשבון האזרחים הוותיקים. "אם אתם חושבים שאני אמתין לכם שאולי האזרחים הוותיקים יקבלו את ההטבה עוד שנה וחצי יש לכם טעות. בנוסף שמענו שהרפורמה בפריפריה תצא לדרך אולי בדצמבר, ודבר שלישי - את הצו הזה של הפחתת המחיר צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור ומוסיף עוד 18% למחיר התחב"צ ב-2025-2024", אמר היו"ר ביטן.

בנוסף לכך ביקש היו"ר ביטן את כינוסה של ועדת המחירים עד ל-5 בספטמבר, כדי לקבל תשובות מתי יצאו לדרך שלב א' ושלב ב' ברפורמה. "תודיעו לנו מתי שלב ב' במכתב חתום על ידי שרת התחבורה ושר האוצר, ואם לא תעשו את זה נוכיח לכם שגם לכנסת יש מה להגיד".

הרפורמה המלאה בתעריפים של רגב עומדת על כ-740 מיליון שקל, אך תוקצבה במסגרת תקציב המדינה ב-360 מיליון שקל. בנוסף, חלה התייקרות שאמורה הייתה להיכנס לתוקף ב-1.8 של 12% במחיר התעריפים בתחבורה הציבורית ובלימת ההתייקרות הזו עמדה על כ-300 מיליון שקל. בתום משא-ומתן בין משרדי האוצר והתחבורה הוחלט על סבסוד ההתייקרות השנה ועל צמצום ברפורמת התעריפים. בתוך תכולות הרפורמה שבסופו של דבר תחול, יש כאמור הנחות ליישובים על רקע גאוגרפי וסוציו-אקונומי והנחות נוספות אך היא לא כוללת נסיעות בחינם לאזרחים ותיקים כפי שקיימו הנחות כאלו לנוסעים מעל גיל 75.

בהודעה שהוציא משרד התחבורה לאחר הדיון, נכתב כי הרפורמה בתעריפים תתרחש בשתי פעימות, "במסגרת הפעימה הראשונה של הרפורמה, ייהנו זכאי ביטוח לאומי ובעלי מוגבלויות מ-50% הנחה בכל נסיעה; חיילים משוחררים ייהנו מנסיעה חינם למשך שנה מיום השחרור; צעירים בגילאי 18-26 ייהנו מהנחה של 33% הנחה על מנוי חופשי-חודשי; תושבים ביישובי הפריפריה (מדד פריפריה 1-5) וביישובים בפרופיל סוציו-אקונומי 1-5 ייהנו מ-50% הנחה על מנוי חופשי-חודשי; ואזרחים ותיקים (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67) יקבלו 50% הנחה בכל נסיעה. קשישים מגיל 75 ומעלה נוסעים חינם בכל קווי התחבורה הציבורית.

"במסגרת השלב השני יורחבו ההטבות של חלק מהמגזרים לכל נסיעה ולא רק לחופשי-חודשי, והטבת הנסיעה חינם לאזרחים ותיקים תורחב ותתחיל מגיל 62 לנשים ו-67 לגברים". כן נמסר מהמשרד כי הפעימה השנייה תבוצע "כבר בחודשים הקרובים", אך לא ברור מה יהיה המקור התקציבי לכך.