פגישה "חשאית" עם אלי כהן הסתיימה בהדחת שרת החוץ של לוב

הפגישה עסקה בבחינת אפשרויות לשיתופי פעולה בין המדינות אך בפרלמנט הלובי הגדירו את הפגישה כבגידה • חברת הפינטק Wecheck משיקה שירות חדש וחינמי לשוכרים, ולמתווכים • והסטראט־אפ הישראלי בתחום הפודטק שנכנס לשוק באירופה • אירועים ומינויים

נג'אללה אל־מנקוש, שרת החוץ המודחת של לוב / צילום: Shutterstock
נג'אללה אל־מנקוש, שרת החוץ המודחת של לוב / צילום: Shutterstock

הסכמי אברהם הרגילו את ישראל לכך שפגישות עם מנהיגי מדינות ערב, עוברות בשקט. זה קרה, למשל, כשראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם סולטאן עומאן המנוח, קאבוס, ב־2018. וכך גם במקרה של ביקור שר החוץ אלי כהן בבירת סודאן, ח'רטום, בפברואר האחרון. אולם, הודעה של כהן על פגישה בשבוע שעבר עם מקבילתו הלובית, נג'לא אלמנקוש, הובילה לגל מחאות במדינה הצפון אפריקאית שספק אם בממשלה צפו.

הפגישה התקיימה באיטליה, ועסקה בבחינת אפשרויות לשיתופי פעולה בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב. עם פרסום דבר הפגישה, החלו תגובות נזעמות ברשתות החברתיות. אזרחים לובים תועדו שורפים דגלי ישראל, וראש הממשלה עבד אל־חמיד א־דבייבה החליט להדיח את שרת החוץ שלו. בלשכת יו"ר הפרלמנט היו אפילו יותר חריפה והגדירו את הפגישה עם כהן "בגידה גדולה".

לפי דיווח בכלי תקשורת לובי, אלמנקוש מיהרה להימלט במטוס ממשלתי לטורקיה - מה שעשוי להעיד כי א־דבייבה דווקא ידע על הפגישה עם כהן, ואף מבעוד מועד. הסיבה לכך היא שידידה הגדול של לוב הוא נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, שספק גדול אם היה מעניק אכסניה לשרת החוץ הלובית המודחת ללא בקשה מלוב.

בד בבד, החלטת כהן שיוחלף על ידי שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ בדצמבר לפרסם את הפגישה החשאית הזו, שלא מן הנמנע גם ארדואן ידע עליה מבעוד מועד, עלולה להתגלות כצעד בעל נזקים ארוכי־טווח חמורים. זאת, משום שמנהיגי מדינות ערב שמקיימים פגישות חשאיות עם בכירים ישראלים, שכנראה אלמנקוש היא לא היחידה שבהם, עלולים להימנע מפגישות אלו. הן בשל החשש מפרסום עצם קיום הפגישות על ידי ירושלים והן בעקבות התגובות הצפויות במדינתם.

לשכור דירה מבינה מלאכותית 

חברת הפינטק WeCheck המתמחה בשוק השכירות והמשכנתאות, משיקה שירות חדש וחינמי לשוכרים, בעלי דירות ומתווכים: מאגר המידע RentAI.

מדובר במאגר המציג מידע עדכני על מחירי השכירות והיצע הדירות במגוון ערים בארץ, ברזולוציה של שכונות ואף רחובות ספציפיים. המאגר יאפשר להשוות את המחירים הקיימים למחירים בעבר עד לטווח של שנה אחורה, להשוות מחירים בין דירות עם מספר חדרים ספציפי, ואף לראות את הדירות מבחוץ באמצעות חיבור ל־street view של גוגל.

בנוסף, RentAI יכלול צ'אטבוט שדרכו יהיה ניתן לגשת למאגרי המידע שלWeCheck על שוק השכירות. הבוט יוכל לנהל שיחות עם שוכרים ובעלי דירות, ואף לענות על שאלות רלוונטיות.

"עד היום, שוק השכירות בישראל לא היה משוכלל: פיקוח נמוך, מידע מפוזר ולא מדויק אודות ההיצע והמחירים לצד מדידות שגויות", מציין מנכ"ל WeCheck רמי רונן. "המוצר שאנחנו משיקים נועד לסמן את סופו של המצב הזה".

הפודטק הישראלי מגיע לאירופה 

סטארט־אפ הפודטק הישראלי MAOLAC, מחממת The Kitchen של שטראוס, מקים מפעל בהולנד לייצור רכיבי חלבון ביו־אקטיביים על בסיס חלב אם בשיתוף חברת BioNatIn ההולנדית. סך ההשקעה נאמד במיליוני דולרים.

חברת BioNatIn היא מהמובילות באירופה בתחום יצור חלבוני קולוסטרום (חלב שמייצרת האם במהלך ההריון ובימים הראשונים לאחר הלידה). מוצריה משמשים ליצור מוצרים במגוון תחומים, בהם תזונת ספורט, תוספי תזונה ושיפור העיכול.

המפעל החדש יישם באופן מסחרי את הטכנולוגיה שפיתחה מאולק ומתוכנן לייצר בשלב הראשון 5 טון בשנה.

לדברי מאיה אוטמזגין אשכנזי, מייסדת ומנכ"לית מאולק, "השילוב של הטכנולוגיה ואלגוריתמיקה שפיתחנו, ביחד עם הניסיון והידע של BioNatIn בפיתוח ושיווק מוצרים מבוססי קולוסטרום, יוצרים פוטנציאל מסחרי בעבודה מול חברות המזון והקוסמטיקה באיחוד האירופי ובעולם".

חדשות טובות

קניוני עזריאלי וסופר־פארם חברו למהלך, שמטרתו היא לסייע לילדי הפנימיות לקראת שנת הלימודים. ברשת מציעים לתרום לעמותת "ילדים בסיכוי", ולקבל בתמורה מתנה.