רשתות הסטוק נוגסות בשוק החזרה ללימודים

הנתח של רשתות הסטוק בשוק מוצרי החזרה לבית הספר עלה מ-21% ל-26% • בתל אביב התקיים המיטאפ "איך תמכרו את סטארט-אפ הסייבר שלכם בהצלחה" • אירועים ומינויים

רשתות הסטוק נוגסות בשוק החזרה ללימודים / צילום: Shutterstock
רשתות הסטוק נוגסות בשוק החזרה ללימודים / צילום: Shutterstock

הכנסות שוק מוצרי החזרה לבית הספר צפויות להסתכם השנה בכ-390 מיליון שקל, גידול נומינלי של כ-4% ביחס ל-2022. עם זאת, מבחינה ריאלית הכנסות השוק צפויות לרשום קיטון של כ-1% - כך עולה מנתוני חברת המידע העסקי Coface Bdi.

לפי נתוני החברה, נתח חנויות הציוד המשרדי המתמחות, כמו קרביץ, יולו, אופיס דיפו ואחרות עומד על 43% - ירידה לעומת השנה שעברה, אז עמד נתח השוק שלהן על 46%. גם נתח שחקני האונליין, כמו אמזון ועלי אקספרס, נמצא בירידה ועומד השנה על 13% (לעומת 16% בשנה הקודמת). לעומת זאת, הנתח של רשתות הסטוק - ובהן מקס סטוק, הסטוק, דן דיל, ג'מבו וזול סטוק - עלה מ-21% ל-26%. נתח חנויות הצעצועים נותר דומה.

"בגזרת המחירים, השנה אנו עדים להתייקרות ממוצעת במחירי מוצרי השוק של כ-5%, על רקע התחזקות שער הדולר שהגדילה את עלויות היבוא", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi. "הירידה בהכנסה הפנויה, ההיצע המגוון והמחירים האטרקטיביים של חנויות הסטוק מושכים לקוחות רבים, ונוגסים בנתחם של חנויות הציוד המשרדי וכלי הכתיבה".

גם בתחום הזה, הנפגעים העיקריים הם בעלי העסקים הקטנים. "החנויות הקטנות סבלו מעלייה משמעותית בעלויות האשראי ומחוסר יציבות כלכלית, כחלק מהעלאת הריבית המתמשכת במשק", מסבירה ינאי.

"לבעלי העסקים קשה יותר להתמודד עם התחרות ההולכת וגוברת בתחום אל מול הרשתות הגדולות. הם מתקשים להוציא מהספקים מחירים אטרקטיביים בניגוד לרשתות הגדולות שקונות במסות גדולות, העלויות של עסק קטן מכבידות יותר, וכדי למשוך את קהל הקונים הם גם נאלצים לתת תנאי אשראי טובים יותר. מאידך הם חסרים יחסית כוח מיקוח מול הספקים, ולפיכך נאלצים לממן לא מעט את האשראי שניתן ללקוחות שלהם".

עצות ליזמים לפני מכירה

תהליך מכירה של סטארט-אפ עלול לעורר לא מעט חששות בקרב יזמים, וכדי להרגיע כמה מהם נערך לאחרונה בתל אביב המיטאפ "איך תמכרו את סטארט-אפ הסייבר שלכם בהצלחה".

מימין: אדוארד קוקירמן- יו''ר קוקירמן בית השקעות ושותף מנהל בקרן קטליסט הישראלית, שון מיורהד- שותף מנהל בתחום הסייבר בקוקירמן, גרג וולף- מנכ''ל בית השקעות קוקירמן / צילום: יח''צ
 מימין: אדוארד קוקירמן- יו''ר קוקירמן בית השקעות ושותף מנהל בקרן קטליסט הישראלית, שון מיורהד- שותף מנהל בתחום הסייבר בקוקירמן, גרג וולף- מנכ''ל בית השקעות קוקירמן / צילום: יח''צ

במסגרת האירוע התקיימה הרצאה של שון מיורהד (Sean Muirhead), מנהל שותף בבית ההשקעות קוקירמן - ועד לאחרונה מנהל M&A בענקית הסייבר הבריטית Sophos, שם היה אחראי לרכישה של 10 סטארט-אפים. ההרצאה כללה שלוש עצות חשובות ליזמים:

ראשית, אין צורך לפחד שהרוכש הפוטנציאלי יגנוב את ה-IP שלכם. הוא כבר הבין שאינו יכול לבנות את המוצר שלכם, וזו הסיבה שהוא בא אליכם. הרגישו בטוחים בזמן המו"מ, אל תחששו לחתום על NDA (הסכם סודיות), והתרכזו בהצגת ומכירת המוצר.

שנית, היו ריאליים - אם המתחרים שלכם נרכשו במכפילים גבוהים, זה לא אומר שאתם תקבלו אותו דבר. יש בשוק רק כמה "רוכשי פרימיום", ואם הם עשו עסקה שנראית כמו חלום או הימור לא מציאותי, אתכם ירכשו במכפילים מציאותיים יותר לפי הסטנדרט בתעשייה.

שלישית, אל תשרפו גשרים עם רוכשים פוטנציאליים - לרוב יזמים עובדים עבור החברה הרוכשת לפחות בשנה הראשונה לאחר העסקה. אם תהיו קשים מדי במשא ומתן, זה עלול להשאיר טעם מר בהמשך. בשביל זה, בין היתר, יש בנקאי השקעות שיכול לסייע ולהיות "השוטר הרע" כשצריך.

מצנח הזהב

דני סולטן, עד לאחרונה סמנכ"ל התפעול בסבן אילבן, מונה למנכ"ל רשת בתי הקפה Prêt À Manger בישראל, תחת הזיכיון של קבוצת פוקס וירזין-סלע.

ניר רייס מונה לסמנכ"ל ההון האנושי בתעשייה האווירית.

ניר רייס / צילום: אלון רון
 ניר רייס / צילום: אלון רון

ד"ר מאיה לוגסי בן-חמו מונתה לסמנכ"לית מנהלת ידע תאגידי.

ד''ר מאיה לוגסי בן-חמו / צילום: אלון רון
 ד''ר מאיה לוגסי בן-חמו / צילום: אלון רון

בארי כספי, 42, מונה לסמנכ"ל הכספים בהכשרה חברה לביטוח. קודם לכן כיהן כחשבונאי ראשי בקבוצת UMI.

יעל אברבוך מונתה למנהלת שיווק של סטארט-אפ הפודטק MAOLAC, המפתח טכנולוגיה לייצור חלבונים על בסיס חלב אם.

זואי עופר מונתה לעמיתה בכירה בקרן ההון סיכון Amiti Ventures.

זואי עופר / צילום: מוריה פרץ דהן
 זואי עופר / צילום: מוריה פרץ דהן

ד"ר עדי קול, לשעבר ח"כ מטעם יש עתיד, מצטרפת לוועד המנהל של עמותת "הלל - יוצאים בשאלה".

חדשות טובות

בנק הפועלים תרם כמיליון שקל לעמותת בית הגלגלים לטובת מחנות הקיץ שהתקיימו ברחבי הארץ בהשתתפות כ-300 ילדים ובני נוער עם מוגבלות פיזית.