הגירעון בתקציב חצה את היעד השנתי כבר באוגוסט: עומד על 1.3% מהתוצר

היעד שהציבה הממשלה לגירעון בסוף השנה עמד על 1.1% • אחוז הגירעון המצטבר משקף מינוס של 23.1 מיליארד שקל בקופת האוצר

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ
בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

הגירעון המצטבר של ישראל לאורך 12 החודשים האחרונים גדל באוגוסט לכדי 1.3% מהתוצר, לעומת גירעון של 1% לפני חודש - כך מפרסם היום (א') אגף החשב הכללי במשרד האוצר. כך למעשה עקף הגירעון בפועל את היעד שהציבה הממשלה במאי האחרון עם אישור תקציב המדינה, לגירעון של 1.1% בסוף 2023.

שר האוצר סמוטריץ' החליט למנות את שמואל אברמזון לכלכלן הראשי
פרשנות | מי יהיה הנגיד הבא? מה אפשר ללמוד מפגישת נתניהו וירון   

אחוז הגירעון המצטבר משקף מינוס של 23.1 מיליארד שקל בקופת האוצר. הגירעון נוצר בתנועת מלקחיים, בשל ירידה בהכנסות המדינה אל מול עלייה בהוצאות של הממשלה. מתחילת השנה ירדו הכנסות המדינה ממסים ב-4.3%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנגד, שיעור הגידול בהוצאות עמד ב-8 החודשים הראשונים של השנה על 9.4%. אומנם, תקציב המדינה הביא בחשבון גידול בהוצאות, אבל בקצב נמוך יותר, של 7.6%, כך שהגירעון מעמיק אל מול התכנון.

הגירעון בחודש אוגוסט עצמו הסתכם ב-5.7 מיליארד שקל. מתחילת השנה, רק חודש יוני היה גירעוני יותר, עם 6.2 מיליארד שקל. מתחילת השנה קיים עדיין עודף קטן של 400 מיליון שקל, אבל מקורו בעיקר בעודפים גבוהים בסך יותר מ-14 מיליארד שקל שהתקבלו בחודש הראשון של השנה, ונשחקו מאז.

צניחה בהכנסות ממיסוי מקרקעין

הגירעון צפוי להמשיך לטפס כלפי מעלה גם בחודש ספטמבר. כרגע, חישוב הגירעון המצטבר ל-12 החודשים האחרונים משקלל בתוכו גם את ספטמבר אשתקד, שבו נרשם גירעון אפסי יחסית של 100 מיליון שקל. לכן, כל תוצאה פחותה מכך בחודש הנוכחי תביא להגדלת הגירעון של הממשלה.

כפי שכבר נחשף בגלובס בחודש שעבר, באוצר נערכים לגירעון של 1.5%-2% עד סוף השנה. אם האומדן יתברר כנכון, מדובר עדיין ברמת גירעון נמוכה יחסית. השנה הבאה תהיה מסובכת יותר, עם גירעון שמוערך כרגע באוצר בין 2%-3% - לעומת יעד של 1.35% על בסיסו נבנה תקציב 2024.

צלילה לתוך פילוח הכנסות המדינה ממסים מבהירה את החולשה בכמה תחומים במשק, ובהם ענף הנדל"ן. הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין נחתכו בכמחצית באוגוסט האחרון לעומת אוגוסט אשתקד. נתון זהה של צניחת הכנסות ב-49% נרשם גם בחודש שעבר. זהו כבר החודש השלישי ברציפות עם הרמה הנמוכה ביותר של הכנסות ממיסוי מקרקעין מאז ראשית 2021, שהושפעה ממשבר הקורונה. במצטבר מתחילת השנה ירדו הכנסות המדינה מהענף ב-43%.