משחק הפוקר של נתניהו וירון: מי יהיה הנגיד הבא ולמה ראש הממשלה בעיקר רוצה להרוויח זמן

בנימין נתניהו ואמיר ירון נפגשו היום כדי לדון בשאלת הארכה הכהונה של הנגיד, שתסתיים בסוף השנה, והודיעו שתשובה לכך תהיה רק לאחר החגים • לזהות הנגיד הבא עשויה להיות השפעה מכרעת על השווקים, ועל פי הערכות נתניהו מנסה כעת למשוך את הזמן עד הרגע האחרון • האם ירון רוצה את התפקיד ומי המועמדים האפשריים להחליפו?

אמיר ירון ובנימין נתניהו (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
אמיר ירון ובנימין נתניהו (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התנהלה היום (א') כמו משחק פוקר, שבו הצדדים שומרים את הקלפים קרוב לחזה. השיחה עסקה בעיקר בשאלת הארכת הכהונה של ירון, שתסתיים בסוף השנה. כצפוי, עשן לבן לא יצא היום מלשכת ראש הממשלה ולא עלתה מהפגישה הכרעה ברורה האם ירון יישאר או שמא ימונה נגיד חדש.

ניתוח | הגורם שריסן עד כה את העלייה של הדולר והסכנה שמחכה מעבר לפינה
ניתוח | "החמצת ענק": כך תנצלו את הזדמנויות ההשקעה שיש בשוק  

"ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל דנו היום בנושאים כלכליים, בין השאר בהארכת הקדנציה של הנגיד, וסיכמו לקבל החלטה בסוף חגי תשרי" - נכתב בהודעה שיצאה לתקשורת. גורמים בכירים המצויים בפרטים העריכו היום שנתניהו ינסה למשוך את ההחלטה קרוב יותר לרגע האחרון. מצד אחד, הדעה הרווחת היא שנתניהו היה מעדיף לראות בראש הבנק המרכזי נגיד שיגלה נכונות גבוהה יותר מאשר ירון ליישר קו עם מדיניות הקואליציה, בפרט לגבי המהפכה המשפטית. אולם, זה לא כל כך פשוט.

ירון נתפס כשומר סף מקצועי בשווקים הזרים ובקרב סוכנויות דירוג האשראי. נתניהו מבין היטב את הסיכון המוחשי לשקל ולדירוג של ישראל, במידה שיודיע היום לירון שאין בכוונתו להאריך את כהונתו - מבלי שיש לנתניהו ביד מחליף בדמות מומחה בעל שם עולמי בליגה של ירון לפחות. גם את המחאות ברחוב זה עשוי לתדלק עוד יותר. כשברקע הדיון מחרתיים בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות, החשש מפני היקלעות למשבר חוקתי, והחלטת הדירוג של מודי'ס בחודש הבא - נתניהו יעדיף כנראה לשמור על שקט ככל הניתן בגזרת הנגיד.

נתניהו רוצה עוד קצת זמן

האם זה אומר שנתניהו ישאיר לבסוף את ירון בכסא הנגיד? לא בהכרח. אחד התרחישים שעולים היום הוא שנתניהו מבקש בינתיים להרוויח זמן ולהגדיל לעצמו את מרחב התמרון. יש מי שתוהה האם נתניהו ישלה את ירון לחשוב שהוא שוקל בחיוב להשאיר אותו בכסא הנגיד.

ירון עצמו כבר אמר מראש שיודיע "בסביבות החגים", קרי בשבועות הקרובים, האם הוא בכלל מעוניין להישאר בתפקיד. אם נתניהו העביר לירון מסרים חיוביים בפגישה - ואולי גם נראה תדרוכים לתקשורת של "מקורבים לראש הממשלה" על שיחה מוצלחת והיתכנות לקדנציה נוספת - אולי זה ישכנע את ירון להודיע שהוא מעוניין להישאר.

לכל הפחות, זה יספק לנתניהו עוד קצת זמן של אוויר לנשימה מצד המוסדות הפיננסיים הזרים. הודעה על מינוי מחודש של ירון עשויה להתבטא גם בהתחזקות של השקל, בהמשך לתנודות שראינו בתקופה האחרונה סביב הנעשה בפוליטיקה המקומית. למשל, בדיווחים קצרי המועד על מגעי פשרה שהקפיצו את השקל אל מול הדולר - והיחלשותו המיידית עם התרסקות המגעים בהודעות התנגדות חריפות שהוציאו בכירים שונים בקואליציה.

בינתיים, ראש הממשלה ואנשיו יוכלו להמשיך במקביל במגעים מול מועמדים אפשריים להחליף את ירון. בין רשימת המועמדים שעמם עמד בקשר יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, נמנים הכלכלן הישראלי-אמריקאי פרופ' אפי בנמלך, ופרופ' אורי חפץ, שבתקופת הקורונה היה בין היועצים הכלכליים לממשלה. ואם זה לא יסתדר, תוארך הקדנציה של ירון. בעיקרון, הארכת כהונה היא ל-5 שנים נוספות, אבל ההערכות הן שגם אם ירון יישאר - זה יהיה רק לקדנציה חלקית.

ירון יישא באשמה?

במשחק הפוקר הזה יכול להיות גם תסריט אחר. נתניהו הוא "קלפן" פוליטי מיומן, בוודאי שיותר מהנגיד ירון, שבילה את מרבית הקריירה שלו באקדמיה. אחת הסברות שהועלו היא שנתניהו מתוכנן גם למשחק ההאשמות. כך, אם נתניהו רמז היום לירון בפגישה שאינו מתכוון להאריך את כהונתו, יכול להיות שהוא כבר מכין את הקרקע להטמיע נרטיב ציבורי לפיו ירון הוא זה שהחליט לעזוב. במקרה כזה, האשמה על המכה הכלכלית והציבורית שעלולה להיווצר, תוטל על ראשו של ירון ותנקה את כפיו של ראש הממשלה מאחריות למצב.

כך או כך, יש לקוות שהסאגה אכן תגיע לסיומה בהקדם ולא תידחה לבסוף "לאחרי החגים". מהפגישה היום בין נתניהו לירון ועד לסיום כהונתו הקצובה נמצאים לפנינו עוד שלושה חודשים. חודשים אלה הם קריטיים לכלכלה הישראלית מבחינות רבות. חשוב שלא להעמיס עליהם עוד סימני שאלה מיותרים שמטרידים את השווקים. לפחות בשאלת הנגיד, יכולה הממשלה לספק למשק ודאות כמעט מיידית.