מודי'ס | בלעדי

לקראת החלטת הדירוג הגורלית: משלחת של מודי'ס מבקרת השבוע בישראל

בסימן הורדת תחזית הדירוג מחיובית ליציבה באפריל ולאחר מכן גם אזהרה חריגה, נציגי מודי'ס יקיימו סדרת פגישות עם בכירים בכלכלה

משלחת של מודי'ס מבקרת השבוע בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock
משלחת של מודי'ס מבקרת השבוע בישראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock

משלחת של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס תנחת השבוע בארץ לקראת פרסום הדירוג העדכני של ישראל, המתוכנן ל־13 באוקטובר. נציגי מודי'ס יקיימו סדרת פגישות עם בכירים במשרד האוצר, בנק ישראל וכלכלנים בשווקים.

בנק ישראל מזהיר מהאטה בצמיחה אך משאיר את הריבית על כנה
רמות שיא מאז 2017: הדולר קופץ ל-3.81 שקלים
שובו של הנע"מ: נייר הערך הנשכח שהפך חביב הקרנות הכספיות

מבין שלוש סוכנויות הדירוג הגדולות, מודי'ס החזיקה עד כה בקו התקיף ביותר כנגד המהפכה המשפטית של הממשלה. בפעם האחרונה שמודי'ס הוציאה הודעת דירוג לישראל, בחודש אפריל, האירוע הסתכם בהורדת תחזית הדירוג מחיובית ליציבה. זה נתפס אז כמכה קלה עד בינונית בכנף הכלכלה הישראלית, אבל הדירוג עצמו נותר ללא פגע. מאז, בסוכנות הדירוג האמריקאית החריפו את הטון עוד יותר, בהודעה חריגה שניפקו בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות.

אם יבחרו לנקוט בפעולת דירוג נוספת, הצעד המרכזי שיעמוד בידי מודי'ס יהיה הפחתה נוספת של אופק הדירוג של המדינה, לרמה של שלילי. או במילים אחרות, הצבת הדירוג בסיכון מוחשי לירידה מיידית כמעט, בטווח של חודשים, כשתתפרסם הודעת הדירוג הבאה. בתרחיש חמור עוד יותר, שמסתמן כפחות סביר, מודי'ס ידלגו על הורדת התחזית ויורידו מיידית את הדירוג עצמו.

התרחיש אליו שואפים בישראל הוא לאישרור סטטוס הדירוג הקיים. זאת, על בסיס נתוני המאקרו, שמצביעים על סביבת חוב נמוכה יחסית, התמתנות של האינפלציה, צמיחה חיובית ותחזיות לגירעון נמוך בסוף השנה, גם אם הוא עלול להיות כפול מהיעדים המקוריים של הממשלה.

כיום עומד הדירוג של ישראל בסולם של מודי'ס על A1. ציון זה מקביל לדירוג +A של המדינה בסוכנות המתחרה פיץ', ושלב אחד מתחת לדירוג -AA בו מחזיקה ישראל ב־S&P. בכל הסוכנויות, אופק הדירוג של ישראל מוגדר יציב. כל פעולת דירוג שלילית מצד מודי'ס תביא את סטטוס האשראי של ישראל בסוכנות זו לרמתו הנמוכה ביותר מבין שלוש החברות הבינלאומיות.

משבר אמון עם הממשלה

לפני חודש וחצי פרסמו מודי'ס ו־S&P הערות חריגות על ישראל, כאמור בעקבות סערת עילת הסבירות. רמז לשיקולים של מודי'ס ניתן למצוא באזהרה הבאה מתוך הדוח: "אנחנו מאמינים שההיקף הגורף של הצעות הממשלה יכול להחליש מהותית את עצמאות מערכת המשפט בישראל ולהפר את האיזונים והבלמים בין הרשויות". איזונים ובלמים אלו, נכתב, "הם חלק חשוב ממוסדות חזקים", פרמטר הנלקח בחשבון בדירוג האשראי של ישראל.

"ישנה חשיבות כלכלית גבוהה לביקור הזה של מודי'ס בארץ, בגלל שנוצר משבר אמון בין הממשלה לבין חברות הדירוג", אומר הכלכלן הראשי ב־BDO, חן הרצוג. הוא מסביר כי משבר האמון נוצר כאשר "בסיבוב הקודם, הממשלה אמרה שלא תנקוט בצעדים חד־צדדים בנושא המשפטי ובפועל נעשו כאלו". לכן, לדבריו, "החשיבות של הביקור היא במסרים שיקבלו במודי'ס מבעלי התפקידים בישראל לגבי מדיניות הממשלה בראייה קדימה. שהרי, את האינדיקטורים הכלכליים חברות הדירוג יכולות לראות גם מחו"ל, הן לא צריכות לבוא בשביל זה לארץ".

בתוך כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיש לועדת הכספים דוח על מגמות המאקרו בישראל. הוא ציין בדוח כי האינפלציה "במצב פחות טוב ממה שצפינו בעת הנחת התקציב" והזכיר גם את היחלשות השקל, שעומד על 3.81 שקל לדולר, בעוד התקציב נבנה לפי הנחה של 3.60 שקל לדולר.

עם זאת, סמוטריץ' ציין כי "נתוני המאקרו של הכלכלה הישראלית טובים וחזקים". עוד הוא כתב כי "כוחות אדירים עם תקציבי עתק וגיבוי תקשורתי חסר תקדים מוציאים את דיבתה של ישראל רעה בעולם הכלכלי בשקרים והפחדות שווא".