מריחים בחירות? העירייה מקפיאה פיתוח שכונה חדשה עד שתקבל עוד קרקע מהמדינה

ראשת עיריית יהוד־מונוסון, עו"ד יעלה מקליס, טוענת כי הרשות לא עומדת בהתחייבויות קודמות - ולכן הכריזה על עצירת העבודות בשכונת גדות החדשה • רמ"י: "העירייה מסכלת שיווק אלפי יח"ד ומונעת פתרונות דיור מוזל לכלל אזרחי ישראל"

עו''ד יעלה מקליס, ראשת עיריית יהוד-מונוסון / צילום: איל יצהר
עו''ד יעלה מקליס, ראשת עיריית יהוד-מונוסון / צילום: איל יצהר

ראשת עיריית יהוד־מונוסון, עו"ד יעלה מקליס, בהפגנת שרירים מול רשות מקרקעי ישראל - רגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות: עו"ד מקליס שלחה אמש (ד') מכתב ישירות למנהל רמ"י, עו"ד ינקי קוינט, ובו היא מכריזה על הפסקת עבודות הפיתוח בשכונת גדות החדשה (גני יהודה או תמל/1041) שבמערב העיר, "עד להקצאת הקרקע המשלימה לטובת פרויקטי ההתחדשות העירונית, בהתאם להסכם שנחתם". 

לידיעת משקיעי הנדל״ן: האם זה הזמן לקנות דירה ואיפה 
פרשנות | תתכוננו, זו רק ההתחלה: הצניחה בהתחלות הבנייה עוד רחוקה מהשפל
בדיקת גלובס | מחירי השכירות עולים ועוד ימשיכו לעלות. אלה הערים המובילות

נזכיר כי בקיץ 2021 חתמה העירייה מול רשות מקרקעי ישראל על הסכם אשר יקדם הקצאת קרקע משלימה עבור פרויקטי התחדשות עירונית בעיר, כתנאי לשיווק דירות בשתי תוכניות חדשות - שכונת גדות (גני יהודה) במערב העיר ומגשימים במזרח העיר. מדובר בתוכניות עם כ־7,300 יחידות דיור חדשות, אשר עוכבו עד להתחייבות רמ"י להקצאת קרקע משלימה לפרויקטי התחדשות עירונית שמנסה לקדם העירייה - ואשר לתפיסתה אינם כלכליים ללא אותה קרקע משלימה, בשל מגבלות גובה שאינן מאפשרות בניית מבנים בני יותר מ־15 קומות.

מקליס אף התבטאה בנושא בכנס של גלובס שנערך ביולי 2022, כשנה לאחר חתימת ההסכם, ושם אמרה כי חתמה על ההסכם "למרות ויכוחים עקובים מדם עם מנהל הרשות, ינקי קוינט. יש לנו הרבה אי־הסכמות, אבל חתמתי על הסכם־הגג כי רציתי קרקע משלימה להתחדשות עירונית, שבלעדיה לא הייתה התחדשות בעיר". כעת נראה כי הוויכוח בין השניים עולה שוב לטונים גבוהים.

"הרשות לא עומדת בהתחייבויותיה, על חשבון התושבים"

במכתב ששלחה אתמול למנהל רמ"י קוינט, כותבת מקליס: "למרות הסיכומים ואין־ספור הפגישות שקיימנו בנושא, וחרף פניותיי, רשות מקרקעי ישראל לא עומדת בהתחייבויותיה ומעכבת הקצאת קרקע משלימה לטובת קידם פרויקטים להתחדשות עירונית במרכז העיר, על חשבון התושבים".

מקליס מציינת כי המדינה התחייבה בהסכם מול העירייה להקצות קרקע משלימה בהיקף כ־15% מסך הדירות שישווקו בתוכניות גני יהודה ומגשימים (קרי כ־1,100 יחידות דיור - י"נ) לטובת מימוש פרויקטים להתחדשות במרכז העיר. בין היתר מדברת מקליס על "תוכנית ענק" לפינוי-בינוי בשלושה מתחמים, תמל/2016, הכוללת 1,154 יחידות דיור חדשות, 25 אלף מ"ר שטחי ציבור, 1,500 מ"ר שטחי מסחר וחמישה דונם של פארקים וגינות.

"התוכנית קיבלה תוקף באוקטובר 2022, ועד היום לא ניתן אישור להקצאת הקרקע המשלימה", כותבת ראשת העיר, ומוסיפה: "ההתחייבות טרם מומשה, למרות שהמדינה שיווקה חלק משמעותי מיחידות הדיור. כידוע, קבלת קרקע משלימה היא האופציה היחידה שתהפוך את הפרויקטים לכדאיים מבחינה כלכלית ותאפשר ליזמים להוציא אותן לפועל".

בעקבות כך, מקליס מכריזה במכתבה על צעד חריג למדי - הפסקת עבודות הפיתוח באחת משתי השכונות הכלולות בהסכם: "כראשת העיר יהוד־מונוסון המייצגת את האינטרס של התושבים, הינני מודיעה על הפסקת עבודות הפיתוח שמבצעת העירייה בשכונת גדות, עד להקצאת הקרקע המשלימה לטובת פרויקטי ההתחדשות העירונית, בהתאם להסכם. כולנו מצפים שרמ"י תפעל באופן מיידי ותעמוד בהתחייבויותיה".

שכונת גדות מתוכננת לכלול כ־4,400 יחידות דיור וכן 255 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. שטחה הכולל הוא 820 דונם, והיא תציע גם 90 דונמים של שטחים פתוחים. התוכנית מוקמת בסמוך לציר הרכבת הקלה בקו הסגול.

"העירייה מפירה את הסכם־הגג תקופה ארוכה"

תגובת רשות מקרקעי ישראל לא איחרה להגיע: "עיריית יהוד מפירה את הסכם־הגג תקופה ארוכה", כך נטען בתגובת רמ"י לגלובס. "העירייה מסכלת שיווק של אלפי יחידות דיור מאושרות בעיר ומונעת פתרונות דיור מוזל לכלל אזרחי ישראל ככלל ולצעירי העיר יהוד בפרט. כמו כן, גם פרויקטים להתחדשות עירונית אינם מקודמים ותקועים. רשות מקרקעי ישראל מחויבת לאזרחי ישראל ותמשיך במאמציה להגדלת ההיצע הקרקעות ולהורדת מחירי הדיור".