נתניהו וארדואן סיכמו: טורקיה וישראל יבצעו קידוחי אנרגיה משותפים

ארדואן ונתניהו סיכמו בפגישתם בשולי העצרת הכללית של האו"ם על ביצוע קידוחי אנרגיה משותפים לשתי המדינות • "לא רק שנתחיל בהפעלת קווי אנרגיה לטורקיה", הוסיף ארדואן, "אלא גם מטורקיה לאירופה", חשף נשיא טורקיה

ארדואן ונתניהו בפגישה בניו יורק / צילום: Reuters, Anadolu Agency
ארדואן ונתניהו בפגישה בניו יורק / צילום: Reuters, Anadolu Agency

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן הודיע הערב (ה') כי סיכם עם רה"מ בנימין נתניהו כי השניים סיכמו ששתי המדינות יתחילו קידוחי אנרגיה משותפים. "לא רק שנתחיל בהפעלת קווי אנרגיה לטורקיה", הוסיף ארדואן, "אלא גם מטורקיה לאירופה". ארדואן אף סיפר כי הוא סיכם עם נתניהו שקודם הוא יגיע לביקור בטורקיה, ואז הוא יקיים ביקור גומלין בישראל. ארדואן אף סיפר כי עסק עם נתניהו בהקמת מנגנון בדרג השרים להרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות.

פרשנות | הראיון המרעיש של היורש הסעודי, קנדה מגרשת והודו כועסת 
שאלות ותשובות | הסכם השלום המפתיע בקווקז, ומה התפקיד של ישראל 

הפגישה שהתקיימה אתמול בשולי העצרת הכללית של האו"ם הייתה הפגישה הראשונה של השניים מזה שבע שנים. "הקשרים שלנו מתחזקים", אמר נתניהו, שאליו התלווה לכלל הפגישות ראש המוסד דדי ברנע, לאחר הפגישה. מן הצד הטורקי, התלוו לארדואן צוות נרחב שכולל את מקבילו הטורקי של ברנע, ראש סוכנות הביון MİT, אברהים קאלין, שר החוץ הטורקי, קודמו של קאלין בתפקיד ואחת הדמויות החזקות ביותר באנקרה כיום, הקאן פידאן, שר האנרגיה ומשאבי הטבע, אלפרסלאן בייראקטר, דובר מפלגת הצדק והפיתוח עומר צ'ליק, היועץ הבכיר למדיניות חוץ וביטחון של ארדואן, אקיף צ'ע'טאי קיליץ', ודמות משמעותית מאוד נוספת באנקרה, ראש מנהלת התקשורת הלאומית פאהרטטין אלטון.

במהלך הפגישה נידונו נושאים בינלאומיים ואזוריים, פוליטיים וכלכליים, ובפרט שאיפת אנקרה לייצא דרך טורקיה גז טבעי ישראלי וההתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית. כמו כן, השניים דנו גם בהליכי הנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית. "טורקיה יכולה לשתף פעולה עם ישראל בזירות האנרגיה, הטכנולוגיה, החדשנות, הבינה המלאכותית ואבטחת סייבר", אמר ארדואן בפגישה. "באמצעות זאת נוכל לשאוף יחד לעולם שבו שורר שלום". נשיא טורקיה סיכם: "אני מקווה שהשיחות יהיו מועילות למדינתנו ולאזור".