קו המשווה | פרשנות

הראיון המרעיש של היורש הסעודי, קנדה מגרשת והודו כועסת

מוחמד בן סלמאן העניק ראיון מרעיש, בזמן שלג'רום פאוול לא היה מה להגיד • בעצרת האו"ם הציע נשיא ברזיל "לכעוס" וראש ממשלת קנדה האשים את הודו ברצח • ומהי ההצעה הלא־שגרתית של מנהיג הרוב הדמוקרטי לחבריו בסנאט?

ראש ממשלת הודו מודי, ראש ממשלת קנדה טרודי ויורש העצר הסעודי / צילום: רויטרס וShutterstock
ראש ממשלת הודו מודי, ראש ממשלת קנדה טרודי ויורש העצר הסעודי / צילום: רויטרס וShutterstock

1 והנה החדשות מפי בן סלמאן

בראיון טלוויזיה מרעיש, השליט דה־פקטו של ערב הסעודית ענה השבוע על כל שאלה קשה, והניב "יותר חדשות במכה אחת ממה שראיתי אי־פעם", לפי כתב רשת פוקס האמריקאית אשר ראיין אותו.

מוחמד בן סלמאן הודיע שפיוס היסטורי עם ישראל "מתקרב והולך כל יום שעובר". הוא גם הכריז, בגילוי לב מדהים, שאם איראן תפתח נשק גרעיני, אף ערב הסעודית תעשה כן. הוא הזהיר את איראן שכל ניסיון להשתמש בנשק כזה "יעמיד נגדה את העולם כולו".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן בראיון לפוקס ניוז / צילום: Reuters
 יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן בראיון לפוקס ניוז / צילום: Reuters

בן סלמאן מעולם לא חשף את עצמו לסדרה כזאת של שאלות, כולל בענייני זכויות אדם ורצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול לפני חמש שנים. למרבה העניין, הראיון שנמשך שעה, נערך באנגלית. אפילו לא ידענו שהוא יודע אנגלית. הוא נראה צעיר יותר, דינמי יותר, רזה יותר, וזיפי זקנו היו קצרים יותר.

הוא בחר ברשת פוקס ניוז הימנית, הפרו־טראמפית. זו הייתה אולי דרכו הסובטילית להיפרע מן הנשיא ג'ו ביידן, שהבטיח פעם לנדות את הסעודים מחברת העמים.

2ימים יגידו, אומר פאוול

בשעה שענייני העולם נידונים בעצרת האו"ם, בנאומים אין סופיים, הם מוסיפים להיחתך 50 דקות טיסה משם, בהיכל־השן של הבנק המרכזי של ארה"ב בוושינגטון.

הנהלת הבנק, בפגישתה השש־שבועית, החליטה השבוע שלא להעלות את שער הרבית קצרת־המועד. זו כמובן החלטה המשפיעה במישרים על כל המטבעות ועל כל שערי הרבית בעולם.

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Sipa USA
 יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Sipa USA

הנגיד האמריקאי ג'רום פאוול, אשר אסר בשנה וחצי האחרונות מלחמת חורמה על האינפלציה, והצליח להוריד אותה לחצי רמתה מ־2021, הודיע שאין לו מה להודיע. נראה, הוא אמר, ימים יגידו.

הדעה הרווחת היא שהפדרל ריזרב יעלה את הרבית עוד פעמיים בחודשים הבאים, לפני שיתחיל להוריד אותה לקראת סוף 2024. אבל אולי לא.

3מתלוננים, מתלוננים

עצרת האו"ם שנפתחה השבוע עמדה בסימן תלונות מכל עבר על מעילת האו"ם בשליחותו המקורית.

נשיא אוקראינה קרא לאו"ם לשלול את זכות הווטו מרוסיה, מפני שהיא מסכלת כל מאמץ להשכין שלום. נשיא ברזיל ואחרים התלוננו על התארכות חייו של המועדון המערבי, המנהל את האו"ם זה 75 שנה ויותר. הם דרשו ייצוג קבוע לאפריקה, לאמריקה הלטינית ולמזרח התיכון במועצת הביטחון. נשיא ברזיל הכריז כי המפתח לשוויון בין העמים הוא "לכעוס" על העוולות שחוסר השוויון גורם.

מזכ"ל האו"ם כינס ועידה מיוחדת לדון במשבר האקלים, אבל נמנע מלהעניק את רשות הדיבור לארצות שאינן עושות די לטובת האקלים.

זו אולי הסיבה שנשיא סין וראש ממשלת הודו, שתי הארצות המאוכלסות ביותר בעולם, ויתרו על עצם נוכחותם בעצרת הכללית.

4"חליסטן" על גופתו המתה

קנדה אינה ארץ הששה אלי עימות עם איש. מה שהפך את מעמד השבוע בפרלמנט הקנדי למיוחד במינו: ראש הממשלה ג'סטין טרודו, המפורסם בנטייתו לרצות את בני שיחו, הטיל על ממשלת הודו את האחריות לרצח אזרח קנדי על אדמת קנדה. הנרצח, בן הדת הסיקית, היה פעיל בתנועה השואפת לקרוע את חבל פאנג'אב מהודו, ולכונן עליו מדינה סיקית עצמאית, שתיקרא "חליסטן".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: Reuters
 ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: Reuters

תנועת "חליסטן" לא נמנעה במרוצת השנים מטרור, כולל פיצוץ מטוס נוסעים הודי בשמי קנדה. ההודים חושבים שקנדה אינה עושה די. אבל לרצוח אזרח קנדי?

הודו דוחה את ההאשמה; קנדה עומדת עליה. היא גירשה דיפלומט הודי בכיר. העיתונות ההודית תוקפת את טרודו. שתי ידידות משכבר הימים כועסות זו על זו מאוד.

5לפתוח כפתורים

הסנאט של ארה"ב, זה המתואר כ"מועדון הוויכוחים הגדול ביותר בעולם", הוא מוסד מכופתר מאוד. השבוע הודיע מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר מניו יורק, כי לא אכפת לו אם הסנאטורים והסנאטוריות יפתחו קצת את הכפתורים. הוא לא יכפה עוד מקטורנים ועניבות.

הרפובליקאים לא אהבו את המסר. "מצחין", אמר עליו זקן הסנאטורים, צ'אק גראסלי ממדינת אייווה, בן 90, המתמודד על תקופת כהונה נוספת. סנאטור דמוקרטי המפורסם ברישולו, ג'ון פטרמן (Fetterman) מפנסילבניה, מיהר להופיע במכנסיים קצרים ובמיזע (hoodie). סוזאן קולינס בת ה־70 ממדינת מיין, הגיבה בהומור. היא הבטיחה ללבוש ביקיני מכאן ואילך.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.