אזרבייג'ן | שאלות ותשובות

הסכם השלום המפתיע בקווקז, ומה התפקיד של ישראל

חבל הארץ שבין אזרבייג'ן לארמניה עובר שוב ידיים לאחר שצבא אזרבייג'ן פתח במבצע שלא נתקל בהתנגדות מהצד הארמני • מה הוביל למבצע, מדוע ארמניה לא הגיבה ואיך קשורה ישראל ללחימה? • גלובס עושה סדר

חייל במלחמת נגורנו קרבאך / צילום: Reuters
חייל במלחמת נגורנו קרבאך / צילום: Reuters

תקופה ארוכה של משלוחי נשק משמעותיים מישראל לאזרבייג'ן הסתיימה ביום שלישי, עם החלטת באקו לפתוח במבצע בנגורנו קרבאך. בתוך 24 שעות בלבד, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב הצליח להביא לחתימה של הארמנים המקומיים על הסכם כניעה, שבמסגרתו הניחו את הנשק - בלי מעורבות ארמניה עצמה. מה זה נגורנו קרבאך? כמה ישראל מרוויחה מהסכסוך בדרום הקווקז? ומה נשתנה בימים האחרונים? כל התשובות לשאלות הקשות.

מהו נגורנו קרבאך?

נגורנו קרבאך הוא אזור נרחב שנמצא בין אזרבייג'ן לבין ארמניה, וחילוקי הדעות לגביו נמשכים כבר כמאה שנים. לאחר שנים של עימותים בין ארמניה לבין אזרבייג'ן, בשנת 1924 החליטו השלטונות הסובייטיים כי נגורנו קרבאך היא שטח אזרבייג'ן, וכך למעשה זה נותר מבחינת החוק הבינלאומי עד היום.

לאורך התקופה הסובייטית האוכלוסייה הארמנית הצטמטמה מכ-90% לכ-75%, בין השאר בשל הגירת ארמנים רבים לרוסיה. בסופו של דבר, המתח האתני התנקז לשלהי שנות ה-80 ושלטון ברה"מ, אז בשנת 1988 פרצה מלחמת נגורנו קרבאך הראשונה שנמשכה עד 1994, שהובילה להקמת יישות ארמנית בשם "ארצאך". מעין מדינת משנה לארמניה, שתלויה לחלוטין בירבאן.

הפסקת האש מאותה המלחמה הסתיימה ב-2020, עת פרצה מלחמת נגורנו קרבאך השנייה. בתום מלחמה זו, אזרבייג'ן שחררה את מרבית שטחי נגורנו קרבאך ובמיוחד את העיר שאותה היא מגדירה בתור הבירה התרבותית - שושה. מנגד, ארצאך המשיכה להתקיים במובלעת סביב בירת המחוז שנקראת באזרית חנקנדי ובארמנית סטפנקרט.

מה טיב היחסים בין אזרבייג'ן לבין ישראל?

מייד לאחר שחרור אזרבייג'ן מהשלטונות הסובייטים, ישראל כוננה יחסים עם באקו - בשנת 1992. כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת נגורנו קרבאך הראשונה, אזרבייג'ן החליטה לשפר משמעותית את צבאה - מה שהועיל לבאקו מאוד במלחמה השנייה.

מי שתפסה מקום מרכזי בנושא היא ישראל, שביותר מ-30 השנים האחרונות בנתה יחסים פוריים מאוד עם נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וכן עם קודמו, אביו - היידר. יחסים אלו מועילים מאוד לשני הצדדים בכך שצבא אזרבייג'ן הפך למתקדם מאוד, וישראל נהנית ממקור נפט יציב וכמותי. בד בבד, שתי המדינות מקיימות שיתוף פעולה מודיעיני מול האיום הגדול ביותר שלהן, איראן.

מה היקף הסחר בנפט ובנשק בין ישראל לבין אזרבייג'ן?

לפי נתוני רשות המכס האזרבייג'נית, בשבעת החודשים הראשונים של 2023, אזרבייג'ן ייצאה 15 מיליון טונות נפט בשווי כולל של 9 מיליארד דולר. ישראל דורגה במקום השני עם כמיליון טונות שיובאו בשווי 822 מיליון דולר, ואילו במקום הראשון עמדה איטליה עם כ-6 מיליון טונות בשווי כ-3 מיליארד דולר. לאחר ישראל, נמצאת הודו עם כמיליון טונות בשווי כ-666 מיליון דולר, ספרד עם ייבוא נמוך במעט של הודו בסך כ-644 מיליון דולר, וטורקיה עם סך של 592 מיליון דולר.

בתחום הנשק, ישראל מדורגת במקום העשירי בעולם הייצוא עם 2.3% מתוך כלל הסחר העולמי בין השנים 2022-2018. כך עולה מנתוני המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI). אזרבייג'ן מדורגת במקום השני ביעדי ייצוא הנשק של ישראל בתקופה זו עם 9.1%, מעל הפיליפינים (8.5%) ומתחת להודו (37%).

בשנת 2022 נשבר שיא הייצוא הביטחוני של ישראל ועמד על חוזים בשווי 12.5 מיליארד דולר. בה בעת, חישוב כלל ייצוא האמל"ח הישראלי בין השנים 2022-2018 מצביע כי מדובר על סכום כולל של 47.3 מיליארד דולר. מכאן, ניתן להסיק כי בין השנים הללו רכשה אזרבייג'ן אמל"ח ישראלי בהיקף של כ-4.3 מיליארד דולר.

מה קרה בימים האחרונים?

כמה פעולות טרור נגד יעדים אזרבייג'ניים בנגורנו קרבאך, חלקם הגדול אזרחיים, הוביל להחלטת אזרבייג'ן לפתוח במבצע נגד יעדים צבאיים בשטח ארצאך ביום שלישי. התגובה הארמנית היחידה בנושא והתמוהה מאוד הייתה כי "לא נגיב ולא נתגלגל למלחמה כוללת". התגובה הזו שהנהיג ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, שאף טען כי מנסים לבצע הפיכה נגדו באזורים שונים במדינה, הובילה למחאה מיידית נגדו בירבאן - בקריאה להתפטרותו.

פשיניאן לא נענה לרצון המוחים וביום רביעי הגיעו האירועים לשיאם. אזרבייג'ן הודיעה כי הארמנים בנגורנו קרבאך קיבלו את דרישתם להניח את נשקם ולפתוח במו"מ על מעמד חבל הארץ ותושביו, ואילו פשיניאן טען: "שמעתי מהרשתות החברתיות על הנושא". טענתו תמוהה מאוד משום שמימון הכוחות הצבאיים של ארצאך מעוגן בתקציב הביטחון של ארמניה.

ייתכן כי אזרבייג'ן תקבל לידיה את מה שנותר מהשטחים שלא היו בריבונותה בנגורנו קרבאך עוד היום, יום העצמאות של ארמניה.

כמה ארמנים נותרו בנגורנו קרבאך?

מאז מלחמת נגורנו קרבאך השנייה הוצב באזור כוח פיקוח שלום משותף לרוסיה ולטורקיה. מן הרגע הראשון של המבצע ביום שלישי, כוח פיקוח השלום בנגורנו קרבאך לא התערב במתרחש. עד המבצע, התגוררו במובלעת הארמנית כ-120 אלף ארמנים אתניים, אך עתה - רבים מהם משתמשים בסיוע הרוסי להתפנות מהאזור. על כן, לא מן הנמנע שכאשר השטח, כפי שצפוי כרגע, יימסר לאזרבייג'ן - יהיו שם ארמנים מעטים.