עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר של ישראל יוצאת לדרך: גלנט חתם עם עמיתו הגרמני

גרמניה תרכוש מהתעשייה האווירית מערכת הגנה נגד טילים מסוג חץ תמורת 3.5 מיליארד דולר • היקף העסקה יוצא דופן לא רק בסטנדרט של השוק הישראלי, אלא גם בהשוואה בינלאומית

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון
מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט חתם היום (ה') עם עמיתו הגרמני בוריס פיסטוריוס על המסמך להתנעת מימוש המכירה של מערכת חץ 3  מתוצרת התעשייה האווירית לגרמניה. מדובר בעסקה היסטורית, הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות של ישראל, בסך כולל של 3.5 מיליארד דולר - כ-14 מיליארד שקל. גרמניה התחייבה לשלם מיד 600 מיליון דולר, שמיועדים לטובת תחילת ייצור מערכות החץ 3 עבורה.

כלל פרטי החוזה סוכמו בין משרד הביטחון הישראלי לבין משרד ההגנה הגרמני, ויוגשו לאישור סופי של ממשלת גרמניה והפרלמנט. חתימה על החוזה המלא צפויה לקראת נובמבר. בד-בבד חתם נציג המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון) על נספח ביטחון מול עמיתו הגרמני, שמסדיר את המעטפת הביטחונית לעסקה.

בלעדי | תע"א הציגה צוללת בלתי מאוישת בתרגיל נאט"ו
היחסים מתחממים: ביקור ראשון של שר ישראלי בערב הסעודית

הטקס שבו חתם מנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אייל זמיר, הוא שלב מהותי בהסכם, אך בפועל, התעשייה האווירית כבר החלה לקדם את התהליך מיד עם קבלת האישור האמריקאי לעסקה, לפני כחודש וחצי. עסקה זו היא אומנם חסרת תקדים, אבל האופרציה הבינלאומית לא זרה לתעשייה האווירית, אשר 75% מההזמנות שלה הן מעבר לים. החברה שסיימה את החציון הראשון של השנה עם רווח נקי של 165 מיליון דולר, עלייה של כ-28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כבר החלה לפנות לספקים בארץ ובעולם, במטרה לרכוש ולהצטייד ברכיבים שמהם יבנו כרטיסים ומכלולים - ואותם ישלבו עד שייצא החץ 3. הסיבה לכך היא המחויבות לגרמנים לאספקת המערכת הראשונה כבר ב-2025. כלל המערכות שמיועדות לכיסוי כל גרמניה וסביבתה מפני האיום הרוסי באמצעות מספר יחידות שלא פורט, יסופקו עד 2030.

לאחר החתימה, אמר מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי: "התעשייה האווירית גאה במעמד חתימת ההסכם עם גרמניה ועל הובלת פרויקט 'חץ', להגנה מתקיפות של טילים בליסטיים, גם באירופה. מערכת נשק חץ, היא הראשונה בעולם שאפשרה יירוט טילים בליסטיים, מחוץ לאטמוספירה, להגנה מפני איומים אסטרטגיים, אשר יכולותיה הוכחו לאורך השנים. ההסכם שנחתם היום עם גרמניה הוא אירוע היסטורי ואבן-דרך משמעותית בין המדינות, שמהותה ערבות הדדית ושותפות גורל". מערכת ההגנה 'חץ' היא מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב־שכבתית של מדינת ישראל, אשר מעידה על שיתוף-הפעולה ההדוק בין התעשייה האווירית, משרד הביטחון הישראלי והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, ועתה גם עם משרד ההגנה הגרמני".

לוי הוסיף כי "היכולת המופלאה הזו מתאפשרת הודות לחדשנות, לחשיבה פורצת הדרך וליצירתיות רבת השנים של מהנדסי התעשייה האווירית בשיתוף-פעולה הדוק עם מהנדסי התעשייה הביטחונית בישראל, מנהלת חומה במשרד הביטחון והסוכנות להגנה מטילים בארה"ב. בזכות העבודה המשותפת על פרויקט משמעותי זה ובזכות השיתוף המרשים עם שגרירות ישראל בברלין, התעשייה האווירית זוכה פעם נוספת להכרה בינלאומית, ומגשימה את יעדיה לשמש בית יוצר להגנת אזרחי העולם באשר הם".

עסקה זו היא יוצאת דופן לא רק בזירה המקומית, אלא גם בזו הגלובלית. לצורך ההשוואה, לפני שלושה חודשים נחתמה עסקה בין טורקיה לבין ערב הסעודית, שבמסגרתה ריאד הזמינה מאנקרה מל"טים מסוג בייראקטר אקינג'י בסך כולל של כ-3 מיליארד דולר. אלא שלא רק בריאד שואפים לצבור עוצמה צבאית, אלא שמובילות המגמה הגלובלית הן מדינות אירופה. במקרה של גרמניה, תקציב הביטחון לשנת 2024 עלה ל-52 מיליארד אירו. עבור הגנה צבאית בשנה הבאה, ממשלת גרמניה מתכוונת להשקיע 51.8 מיליארד אירו - 2% מהתמ"ג כפי שנדרש מחברות ברית נאט"ו.

עסקת ממשלה מול ממשלה

אחד היתרונות הבולטים של עסקת החץ 3 לגרמניה היא שמדובר בעסקת "ממשלה מול ממשלה" (GTG-Government to Goverment). הסיבה לכך היא שבחלק מהמדינות, סוג עסקה בדרך זו מאפשרת עקיפה מסוימת של רגולציית הרכש השגרתית.

אספקט נוסף שרלוונטי בהחלט לחץ 3, קשור לשיתוף-פעולה בין מדינות. את מערכת חץ 3 מפתחות במשותף מנהלת חומה, שאחראית על פיתוח וייצור אמצעי ההגנה הרב-שכבתיים במפא"ת (המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) והסוכנות האמריקאית להגנה מטילים (MDA), בהובלת התעשייה האווירית.

במקרה של ברלין, הגרמנים דרשו כי המערכת תהיה זהה לזו הישראלית, שחלק גדול ממנה מיוצר בארה"ב. מי שתהיה מעורבת עמוקות בייצור היא STARK, חברה בת של התעשייה האווירית שממוקמת במיסיסיפי. מעבר לכך, עבור העבודה הישירה עם הגרמנים והתיאום בתחום התשתיות והצבא המקומי, התעשייה האווירית לקחה את חברת MBDA כדי שתשמש כקבלן שינהל את התיאום מול ברלין.

מהו חץ 3?

מערכת חץ 3 היא מערכת ההגנה האווירית המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים בחלל, מחוץ לאטמוספירה. המיירט בעל יכולת יירוט ארוכת-טווח, בגובה רב מעל לאטמוספירה, יכולת שהופכת אותו למיירט הטוב מסוגו בעולם.

עיקרון הפעולה של חץ 3 מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה (HIT TO KILL). התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק, מיירטי החץ ומערך הגילוי המכ"מי. חברת אלביט מפתחת את מערכת השליטה והבקרה. חברת STARK Aerospace האמריקאית, שבבעלות התעשייה האווירית, היא הקבלן הראשי בארה"ב. בד-בבד, החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית - תומר וחברת רפאל הן קבלניות משנה עיקריות לפיתוח וייצור מיירט חץ 3.

בחברת תומר כבר החלו להיערך לעסקה, ומימשו תוכנית הרחבת תשתיות וקווי יצור יעודיים לשם תמיכה בפרויקט והגברת קצבי ייצור עבור אתגרי מערכת הביטחון, וכן תמיכה בפרויקט חץ גרמניה.