היחסים מתחממים: ביקור ראשון של שר ישראלי בערב הסעודית

הביקור הוא חלק מכנס ארגון התיירות של האו"ם ומתקיים בצל המגעים לנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית • שר התיירות חיים כץ ישתתף באירועים ובדיונים מקצועיים ויקיים פגישות עם מקביליו, בדגש על שרים מהמזרח התיכון

שר התיירות חיים כץ / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר התיירות חיים כץ / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

שר התיירות חיים כץ ופמלייתו יצאו היום (ג') לריאד במטרה ליטול חלק בכנס של ארגון התיירות של האו"ם (UNWTO). זהו הביקור הראשון של משלחת רשמית בראשות שר ישראלי בערב הסעודית, ובתקשורת הערבית ניכרת ההפתעה מעצם העובדה שהרשתות מצטטות את הודעת משרד התיירות הישראלי.

פרשנות | מהגרעין ועד מטוסי הקרב: מה מחכה בדרך להסכם עם סעודיה ומה למדנו עליו ביממה האחרונה?
המוניטור | הממשלה דורשת יעילות אנרגטית, מה קרה כשניסתה זאת בעצמה?

בביקור, שיימשך יומיים בצל המגעים לנורמליזציה בין ישראל לבין הממלכה, השר ישתתף בכמה אירועים ובדיונים מקצועיים ויקיים פגישות עם מקביליו, בדגש על שרים מהמזרח התיכון.

מוקדם יותר היום, שגריר ערב הסעודית בירדן שמונה לאחרונה גם לשגריר הראשון ברשות הפלסטינית, נאיף בן בנדאר א-סודיירי, הגיע לרמאללה כדי למסור את כתב האמנה. "ערב הסעודית פועלת במטרה להקים מדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים", מסר השגריר החדש.

מעבר לכתב האמנה, יקיים א-סודיירי פגישה מסקרנת עם השר לנושאים אזרחיים של הרשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח'. לא מן הנמנע כי השניים עסקו בדיוק בנושא המדינה הפלסטינית שלגביה הצהיר השגריר הסעודי. נורמליזציה עם ישראל ללא כינון מדינה פלסטינית תחשב כעזיבה סעודית של יוזמת השלום הערבית שהסעודים יזמו והגישו לליגה הערבית ב-2002. לכן, קשה מאוד לראות סיטואציה שנסיך הכתר מוחמד בן סלמאן יסכים לנורמליזציה בהיעדר הטבות משמעותיות מאוד, סביר להניח שאפילו היסטוריות, לפלסטינים. לפי יוזמת השלום הערבית, מדינות ערב יכוננו יחסים מלאים עם ישראל בכפוף להקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירה, וכן נסיגה מיהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, רצועת עזה ורמת הגולן.

הביקור של השר כץ מתקיים ימים ספורים לאחר כינוס העצרת הכללית של האו"ם, פגישת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק והראיון של מוחמד בן סלמאן לפוקס ניוז שהבהירו מעל ומעבר לכל ספק: הנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית קרובה יותר מאי-פעם. אולם, הדרישות של הסעודים בזירה הפלסטינית, כפי שהמחישו הן נסיך הכתר והן השגריר הסעודי, מבהירים עד כמה יהיה לנתניהו לא פשוט לאשר את ההסכם עם שותפיו הקואליציוניים.