הישראלי הכי בכיר בתעשיית הרכב העולמית ומשלוח הסיניות הענק שבדרך לישראל

גיל גולן, שהחל את דרכו כמנהל מחלקת השירות ביבואנית הרכב UMI, מונה לתפקיד של מנהל הטכנולוגיה בקבוצת GM הגלובלית • שתי מסחריות חשמליות חדשות בקטגוריית המשקל של כ-4 טון עברו הליך תקינה בישראל, ועוד חדשות מענף הרכב

השבוע בענף הרכב / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בענף הרכב / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הישראלי הבכיר ביותר אי-פעם בתעשיית הרכב

בתחילת החודש מונה גיל גולן לתפקיד של מנהל הטכנולוגיה (CTO) בקבוצת GM הגלובלית. זאת, בנוסף לתפקיד של מנהל מרכז המחקר והפיתוח העולמי של הקבוצה ומנהל זרוע השקעות ההון סיכון של החברה. זהו התפקיד הבכיר ביותר שאליו מונה אי-פעם ישראלי בתעשיית הרכב העולמית.

בלעדי | מבול של השקות רכבים מתוכנן לסוף השנה ואלה המרוויחים הגדולים
הפרדוקס הסיני: המותגים כובשים את הכביש אבל לא את אהדת הצרכנים 

גולן החל את דרכו כמנהל מחלקת השירות ביבואנית הרכב UMI, לאחר תפקיד פיקודי בחיל האוויר. משם עבר לתפקידים שונים ב-GM, כולל להקמה ולניהול של מרכז המחקר והפיתוח של GM בישראל, שנחשב לאחד המובילים בתחומו בעשור האחרון.

בשנים האחרונות מילא גולן תפקיד של סגן הנשיא להאצה ולמסחור של טכנולוגיות בהנהלת GM בדטרויט, וסגן הנשיא למחקר ופיתוח הגלובאלי בקבוצה.

גיל גולן, מנהל הטכנולוגיה בקבוצת GM / צילום: יח''צ
 גיל גולן, מנהל הטכנולוגיה בקבוצת GM / צילום: יח''צ

התוכנית האסטרטגית

גולן נכנס לתפקיד באחת התקופות הקריטיות בתולדות הקבוצה, בעיצומו של מעבר מואץ מכלי רכב מונעי בעירה פנימית לכלי רכב חשמליים, ובעתיד גם לכלי רכב אוטונומיים. בראיון שנתן החודש גולן לתקשורת בארצות הברית הוא רמז כי GM עשויה להפוך בעתיד גם לשחקנית בתחום ייצור הסוללות, וכי הקבוצה עשויה גם להקטין את התלות שלה בספקים חיצוניים.

על פי התוכנית האסטרטגית של GM, רוב כלי הרכב שלה יהיו חשמליים או דגמי פלאג-אין עד סוף העשור הנוכחי. יצוין כי בתפקיד החדש גולן יהיה אחראי גם על פעילות ההשקעה של GM בחברות אוטו-טק ברחבי העולם, כולל בישראל, שבה כבר ביצעה לאחרונה GM השקעות אסטרטגיות.

אחרי החשמליות הפרטיות, מגיע תורן של המסחריות

זירת הרכב המסחרי החשמלי בישראל ממשיכה להתחמם. בשבועיים האחרונים עברו בישראל הליך תקינה עוד שתי מסחריות חשמליות חדשות בקטגוריית המשקל של כ-4 טון. הראשונה היא הגרסה החשמלית של פורד טרנזיט, שמיוצרת בטורקיה ומיובאת על ידי דלק רכב. הגרסה הזו מצוידת במנוע חשמלי בהספק כ-270 כ"ס ומורשית לשאת עד כ-1.1 טון, ולגרור גרורים של עד 2 טון.

המסחרית משווקת באירופה עם שלושה גבהי מרכב וטווח של עד כ-315 ק"מ ב-WLTP במסלול משולב ועד כ-380 ק"מ בנסיעה בין-עירונית, בהתאם לגרסה. הסוללה תומכת בטעינה מהירה של עד כ-125 קילוואט שעה וכוללת מספר חידושים, כמו אפשרות להפעיל כלי עבודה חשמליים חיצוניים באמצעות חיבור כבל.

פורד טרנזיט החשמלית / צילום: יח''צ
 פורד טרנזיט החשמלית / צילום: יח''צ

במקביל, עברה תקינה מסחרית חשמלית החדשה של המותג YAXING, שמיובא על ידי חברת EV-MOTORS וישווק על ידי מכשירי תנועה לאחר שזו רכשה את השליטה בחברה. לרכב יש משקל כולל של 4.5 טון ומנוע בהספק 190 כ"ס. הוא מצויד בסוללה של עד כ-105 קילוואט-שעה ואמור להשיג טווח של יותר מ-300 ק"מ בין טעינות. יצוין כי על פי נתוני משרד התחבורה, גם קבוצת "דלהום" מחזיקה ברישיון יבוא של YAXING.

ההיצע ממשיך להתרחב

שני הדגמים האלה יצטרפו לדגמים מהקטגוריה, שכבר משווקים בישראל מזה זמן. בהם הגרסה החשמלית של סיטרואן "ג'אמפי", המסחרית החשמלית של BYD שקיבלה לאחרונה אישור תקינה ושיווקה הסדיר נבחן כעת, ועוד.

לצד אלה ממשיך להתרחב היצע המשאיות החשמליות במשקלים שונים, בעיקר משאיות במשקל קל-בינוני שמיועדות בעיקר לתנועה עירונית. אל המשאיות החשמליות של BYD, גילי, וולבו ועוד, שכבר נמצאות בישראל, הצטרפה בשבועות האחרונים גם משאית חשמלית של JAC הסינית, בקטגוריית המשקל של 7.5 טון. היא תשווק על ידי מכשירי תנועה.

העניין הגובר נובעת מהערכות בענף כי משרד האנרגיה עתיד לתמרץ הצטיידות בכלי רכב מסחריים חשמליים עבור המגזר העסקי, כולל מענקים לחברות וציים שיירכשו כלי רכב חשמליים מהקטגוריות האלה. כיום עלותם של כלי הרכב החשמליים המסחריים גבוהה, ולפיכך הכדאיות של רכישתם נמוכה בהשוואה למסחריות דיזל מקובלות. מכשול נוסף הוא הצורך בעמדות טעינה מהירות לחברות וציים עבור כלי רכב מסחריים ומשאיות שמתאפיינים בנסועה גבוהה ומחזורי שימוש מואצים. רוב עמדות הטעינה הציבוריות המהירות עדיין אינן מותאמות לשרת משאיות ומסחריות שממדיהן גדולים.

יצוין כי על פי התחזית המעודכנת לחדירת רכב חשמלי, שפרסם לאחרונה משרד האנרגיה, עד סוף 2025 ינועו על כבישי הארץ קרוב ל-800 מסחריות ומשאיות חשמליות במשקל של כ-3.5 עד 12 טון, רובן בקטגוריה הקלה. המשמעות היא פוטנציאל צמיחה של מאות אחוזים במכירות בפלח השוק הזה בשנה הקרובה, בהינתן תמריצים. עד סוף העשור צופה המשרד חדירה של קרוב ל-200 אלף כלי רכב מהקטגוריה הזו.

החברה הסינית XPENG שלחה 750 מכוניות לישראל, והודיעה על תחילת שיווק באוקטובר

יצרנית הרכב הסינית XPENG, שנסחרת בנאסד"ק, הודיעה רשמית כי שלחה משלוח ראשון של 750 מכוניות חשמליות מדגם P7 ו-G7 לישראל. על פי לשון ההודעה, השיווק בישראל ייפתח במהלך אוקטובר ובמהלך 2024 תפרוש החברה, בשיתוף עם היבואנית המקומית FREESBE (קרסו מוטורס), "רשת של אולמות תצוגה ומרכזי שירות שתכסה את כל הערים הגדולות ובהן תל אביב, חיפה וירושלים".

מכוניות חשמליות של XPENG / צילום: יח''צ
 מכוניות חשמליות של XPENG / צילום: יח''צ

לגלובס נודע כי אולם התצוגה הראשון, שנבנה על פי הדרישות הגלובליות של המותג, ייפתח במתחם של קבוצת קרסו בראשון לציון. במקביל מוקם אולם תצוגה בהרצליה. יצוין כי המשלוח הראשון הוא הגדול ביותר ששלחה עד היום החברה הסינית למדינה כלשהי עם תקינה אירופאית. על פי הערכות הוא מהווה כמחצית מהכמות אותה הזמינה היבואנית הישראלית.

מחירי הדגמים טרם פורסמו, אולם על פי הערכות הם יתומחרו מול הדגמים המקבילים של טסלה. דגם הבסיס של הקרוס-אובר G9, שמצויד בסוללה של 78 קילוואט-שעה עם טווח של עד 460 ק"מ ב-WLTP, מתומחר באירופה מול גרסת ה-LONG RANGE של טסלה עם סוללה בקיבולת דומה, ובישראל עשוי לעלות כ-230-250 אלף שקל. הדגם ניצב על בסיס גלגלים באורך 3 מ' ומצויד בתא נוסעים מתקדם. דגם הספורט-סדאן P7 עם סוללה של 86 קילוואט וטווח של עד 576 ק"מ מתומחר באירופה מול גרסת הלונג-ריינג' של טסלה מודל 3 בטווח של כ-240 אלף שקל.