24 שקל לקילו עגבניות: מחירי הפירות והירקות מזנקים - "ניצול בלתי נסלח"

בימים האחרונים, נשמעו אזהרות כי מחירי הירקות צפויים לעלות בעקבות המלחמה ברצועת עזה - אך ישנן חנויות שמקפיצות מחירים, על אף המצב • ישנם מרכולים וירקניות שמתמחרים ירקות במחירים של פי שניים ואף שלושה מהרשתות הגדולות

24 שקל לקילו עגבניות: מחירי הפירות והירקות מזנקים / צילום: עינת לברון
24 שקל לקילו עגבניות: מחירי הפירות והירקות מזנקים / צילום: עינת לברון

בימים האחרונים, נשמעו אזהרות כי מחירי הירקות צפויים לעלות בעקבות הלחימה בדרום, שמונעת את קטיפת חלק מהירקות, ובראשן העגבניות. כעת, בעוד שהמדינה מדממת והישראלים בחששות מפגיעה בביטחון מזון וממחסור במצרכים חיוניים, יש כאלו שמקפיצים מחירים, למרות המצב.

רשתות המזון: לקוחות מסתערים, מדפים ריקים ומחסור בעובדים
20 אלף ארוחות ביום וכשרות בזק: כך מאכילים "האחים" את החיילים

על פי נתוני משרד החקלאות, מחיר הכניסה לנמל (ה-CIF) של העגבניות עמד בספטמבר על 3.7 שקל לקילו, כשבאוקטובר המחיר אף ירד ל-3.5 שקל לקילו. מחיר הכניסה לק"ג הוא המחיר נטו שהיבואן משלם אחרי כל עלויות השילוח, השינוע והמכס (אם יש) בכניסה לישראל, וממנו הוא גוזר את הרווח. מתחילת החודש, נכנסו לישראל 9,500 טון ירקות, ומתחילת השבוע, נכנסו לישראל 3,800 טונות ירקות ופירות. 2,000 טונות מתוכם רק עגבניות, שנזכיר כי מחיר שער הנמל שלהן עומד על 3.5 שקל לקילו.

לפי אתר פרייסז, המחירים בארץ ברשתות ובחנויות לקילו עגבניות נעים בין 0.8 אגורות לקילו, עד 17.90 שקל לקילו. במשרד החקלאות אמרו אתמול כי אם מצב הלחימה יימשך, העגבניות לא יוכלו להיקטף במלואן; על כן, את הצריכה המקומית ישלים ייבוא, שהם כבר פועלים להגבירו.

מחירי עגבניות שרי בחנות ירקות, היום (ה') / צילום: נתנאל אריאל
 מחירי עגבניות שרי בחנות ירקות, היום (ה') / צילום: נתנאל אריאל

בעוד שברשתות הגדולות, שחלקן מייבאות בעצמן ירקות ופירות, המחיר היום עומד על 7.90 שקל בשופרסל, 6.90 ברשת ויקטורי ו-3.90 בהנחה ברשת רמי לוי, ישנם מקומות שמוכרים קילו עגבניות ב-17.90 שקל, כמו בירקניה בעיר במרכז הארץ. "זה ניצול בלתי נסבל ובלתי נסלח", אמר אחד הקונים.

מחיר מלפפונים בסופרמרקט, היום (ה') / צילום: נתנאל אריאל
 מחיר מלפפונים בסופרמרקט, היום (ה') / צילום: נתנאל אריאל

"נפעל נגד מי שיעלה מחירים בשעת מלחמה"

בסופר מרקט אחר עגבניות נמכרות ב-24 שקל לקילו. מלפפונים נמכרים שם ב-16 שקל לקילו, כששער הנמל שלהם לאוקטובר עומד על 3.3 שקל לקילו, בעוד שבספטמבר עמד מחיר הכניסה מהנמל על 2.7 שקל לקילו. בירקניה אחרת, מחיר מלפפונים עומד עכשיו על 14.90 שקל לקילו. קישוא עולה באותה ירקניה 16.90, כשמחירו בנמל עומד על 3 שקל לקילו. באתר אחר, מחיר מארז 4 עגבניות (700 גרם) עומד על, לא תאמינו, 21.90 שקל. מחיר מלפפון "מובחר" עומד על 22.90 שקל לקילו.

מחיר קישואים בסופרמרקט, היום (ה') / צילום: נתנאל אריאל
 מחיר קישואים בסופרמרקט, היום (ה') / צילום: נתנאל אריאל

רק אתמול, הזהיר שר הכלכלה ניר ברקת את ראשי רשתות המזון, יבואנים, יצרנים ומפעלים בישראל מפני העלאות מחירים בזמן המלחמה. "נפעל נגד מי שיעלה מחירים בשעת מלחמה בכל הכלים העומדים לרשותי מתוקף הסמכויות לשעת חירום. בשעה זו, עם ישראל מצפה לסולידריות מצדכם ולא לעושק וניצול המצב״, אמר. ״מדינת ישראל בשעה קשה של מלחמה. מי שינצל את המצב באופן ציני כדי להעלות מחירים לאזרחי ישראל, יגלה שאנחנו נפעל נגדו בנחישות. אם אידרש, אשתמש בסמכויות המוקנות לי מתוקף תקנות לשעת חירום. נגלה אפס סבלנות לעושק הציבור בזמן מלחמה. הקמעונאים קיבלו את עמדת השר ברקת והודיעו כי לא יעלו מחירים".

ניר ברקת: "לא ניתן לנצל באופן ציני את הציבור בשעת מלחמה"

בעקבות הדיווחים על העלאת מחירים חריגה, שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, הורה הערב למפקח על המחירים במשרדו לבחון הכנסת מוצרים נוספים שלגביהם דווח על התייקרות חדה בימים האחרונים, ביניהם ירקות ופירות - לפיקוח מחירים.

עוד הנחה את הממונה על התחרות, בהתאם לסמכותה, לאמץ מדיניות אכיפה מחמירה ביותר כנגד מקרים של גביית מחירים מופרזים. "במידה וימצאו התייקרויות כאלו לא אהסס לקדם הטלת פיקוח על מוצרים נוספים", אמר ברקת. "לא ניתן לנצל באופן ציני את הציבור בשעת מלחמה ונפעל בנחישות וביד קשה כנגד מי שיעשוק את הציבור בשעת חירום", הוסיף.

משרד הכלכלה והתעשייה ביקש מהציבור להודיע על הפקעות מחירים של מוצרים בפיקוח ועל גביית מחירים מופרזים. כל מי שיימצא מפקיע מחירים, חשוף להליכים פליליים ולקנסות של עשרות אלפי שקלים. בהתאם לחוק הפיקוח על מחירי מוצרים ושירותים, חל איסור למכור מוצרים המצויים תחת פיקוח מחירים, במחיר העולה על המחיר שנקבע לאותו המוצר או השירות. בין המוצרים המפוקחים ניתן למצוא חלב, שמנת חמוצה, גיל, גבינה חצי קשה-עמק, גבינה לבנה, ביצים, לחם ומלח.

רציפות תפקודית לאורך כל שרשרת אספקת המזון

"הימים האחרונים קשים ומורכבים לכל עם ישראל", אומר אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות. "בימים אלו עלינו להיות חזקים ולהמשיך בתפקידנו ביתר שאת כדי שאזרחי המדינה, החיילים והפצועים יוכלו להמשיך ולצרוך מזון, באמצעות שמירה על רציפות תפקודית לאורך כל שרשרת אספקת המזון. לצערנו, בעקבות המלחמה, שטחי חקלאות רבים הוכרזו כשטחי אש ולא ניתן לעבד אותם. בעקבות כך אנו פועלים מן הצד האחד, להמשיך ולדאוג לשמירה על ביטחון מזון בישראל, ולמן הצד השני, אנו נמצאים בקשר ישיר ורציף עם חקלאי ישראל אשר נמצאים בדרום ובצפון, ובפרט בשטחי האש, וממשיכים לחרף נפשם כדי לדאוג לאספקת מזון טרי, במטרה לפתור את הבעיות בשטח. אנשינו שומעים את צרכיהם, בעיותיהם ומנסים לפתור אותם מהר ככל הניתן". 

עוד הוסיף לביא: "אני מסתובב אישית כל הימים ברשתות השיווק השונות ובנקודות המכירה ושמח לראות שיש תוצרת רחבה כמעט באופן מלא. אני קורא לרשתות לשמור על רמת מחירים הוגנת בעת הזו. בנוסף, וללא קשר, משרד החקלאות עושה כל שביכולתו על מנת לענות באופן מלא ככל הניתן על הביקוש של הצרכנים. מפקחי המשרד עובדים גם תחת אש בנמלים כדי לשחרר תוצרת חקלאית מיובאת, שתפקידה לתגבר את הייצור המקומי. במקביל, אנו ממשיכים כל הזמן בהערכות מצב, מתעדכנים עם החקלאים בשטח ופועלים בהתאם. אני מזמין אתכם לפנות אלינו לכל דבר ועניין באמצעות המוקד בטלפון *6016".