רשתות המזון: לקוחות מסתערים, מדפים ריקים ומחסור בעובדים

המלצת פיקוד העורף להכין מלאי חירום יצרה פאניקה בחנויות, שמתמודדות גם עם קשיים נוספים מלבד המלאי • גורם בענף המזון: "המשק מורכב כרגע מעובדים ערבים שלא מגיעים לעבוד, או מהמוני עובדים שגויסו למילואים"

סניף של רשת אושר עד בחיפה / צילום: תמונה פרטית
סניף של רשת אושר עד בחיפה / צילום: תמונה פרטית

הודעת פיקוד העורף, שהמליץ לציבור ביום שני בערב להצטייד במלאי חירום ובאספקה, גרמה פאניקה והסתערות מיידית על חנויות, שהובילו את דובר צה"ל לפרסם הרגעה. אבל הציבור בחר לנהוג לפי ההודעה הראשונה של הפיקוד, וביום ג', היום הרביעי למלחמה, נקלעה ישראל לערפל של חוסר ודאות גם בכל הנוגע למזון ומצרכים בסיסיים.

רשת המזון הגדולה בישראל מגבילה רכישה של מוצרי מזון בסיסיים
הפאניקה שיצר פיקוד העורף גרמה למניות האלה להתעורר לחיים

מהדיווחים הרבים המגיעים מהציבור שפוקד את החנויות עולה כי ברשתות השיווק משתרכים תורים ארוכים, וכי המדפים שמתמלאים מתרוקנים באותה מהירות.

הקניונים והמרכזים המסחריים סגורים ברובם, מלבד באילת, אולם ישנן רשתות שפתחו חלק מסניפיהן, בעיקר לממכר פריטים חיוניים, כמו דלתא, H&O ומחסני חשמל, שפתחו סניפים מסוימים ברחבי הארץ לטובת הציבור וכוחות הביטחון הנדרשים להלבשה תחתונה וביגוד.

החל בשעות הבוקר המוקדמות ביום ב' מבקשים התושבים בקבוצות הוואטסאפ האזוריות לדעת אילו סניפים פתוחים, האם התחדשו המלאים ומה מצב התורים. כרגע קיים מחסור בעיקר בעופות טריים, בירקות כמו פלפל ותפוחי אדמה, במוצרי חלב ובלחמים, וצפוי ככל הנראה חוסר בביצים בהמשך. בסלמון טרי ייתכן שיהיה חוסר בהמשך בעקבות היעדר הטיסות לישראל. לדברי אחת הרשתות, מכירות הסוללות זינקו מיום ראשון לשני ב-1,000%, ומכירות המים והמשקאות הקלים קפצו ב-130%.

הגבלת מכירה על מים, לחם, חלב וביצים

לדברי גורם בשוק המזון, קיים קושי גדול במשחטות, מכיוון שרובן מעסיקות עובדים מהחברה הערבית. בדרום, שם מגדלים תפוחי אדמה ופלפל, מאות ישראלים ועובדים תאילנדים רבים נרצחו, וקיימת מורכבות לייבא. גם בלחמים קיימת בעיית אספקה, בין היתר בגלל בעיות כוח-אדם. "המשק מורכב כרגע משני דברים: עובדים ערבים שלא מגיעים לעבוד, או המוני עובדים שגויסו למילואים. הבעיה ניכרת יותר באונליין, בליקוט ובנהגי המשלוחים".

לאחר ההתנפלות על מים מינרליים, בחברות מסבירים כי יש בישראל חברות נוספות מלבד מי עדן ונביעות, אבל יש צורך לתת זמן להביא את המוצרים. "ברגע שכולם קונים מהר ובכמויות, המדפים מתרוקנים", הוא מסביר.

בשופרסל, רשת קמעונות המזון הגדולה בישראל, הודיעו אתמול (ג') על הגבלת מכירה למים מינרליים, לחם, ביצים וחלב. בקרבת החברה מסבירים כי ההחלטה התקבלה לאחר שלקוחות מילאו עגלות שלמות בשישיות בקבוקי מים ובכמויות גדולות של שאר המצרכים. "אי אפשר לא לאפשר לשאר הלקוחות לקבל דברים כי אתה הקדמת אותם".

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת אמר אתמול כי בעקבות המלחמה ומצב החירום במדינה, קיים מחסור בעובדים, בגלל שעובדים ערבים אינם מגיעים לעבודה מהרשות הפלסטינית. "זו ירידה קלה מאוד מסך היקף הייצור במדינה, פער שצפוי להיפתר בימים הקרובים, בין השאר באמצעות סיוע של משרד הכלכלה לגיוס כ-4,000 בני נוער, בני מכינות, מלש"בים ועוד".

לדבריו אתגר נוסף, בעיקר בדרום, הוא קשיים בהפצה מהמרכזים הלוגיסטיים אל הרשתות, וגם גידול בביקוש בעקבות אגירת מזון של אזרחי ישראל. "פער זה צפוי להיסגר בימים הקרובים באמצעות הקמעונאים, שיאפשרו את תקינות ההספקה והשלמת מוצרים במדפים. חשוב להדגיש: אין בעיות במלאים במים, או במזון במדינת ישראל".

ברקת ציין כי רמת המלאים הקיימת אצל יצרני המזון בישראל גבוהה ומתנהלת כסדרה, הן ברמת הייצור המקומי והן המזון המיובא, והמעברים הימיים והאוויריים פועלים כסדרם.

עובדים מהחברה הערבית פוחדים להגיע

בסקטור המזון, ולא רק, אחד הקשיים המשמעותיים מקורו בבעיות קשות בכוח-אדם, לאחר שחלק מהעובדים גויסו למילואים, חלק נשארו בבית עם הילדים - כשמערכת החינוך בכל הארץ מושבתת וכולם צמודים לממ"דים ולמקלטים, ועובדים רבים מהחברה הערבית גם הם לא מגיעים לעבודה.

רשת רמי לוי פרסמה בתחילת השבוע בעמוד הפייסבוק כי ברשת זקוקים לעובדים בתשלום או למתנדבים שיסייעו לתושבים ברחבי הארץ להצטייד במזון. גם ברשת קרפור המצב דומה, ולחברי המועדון נשלחו הודעות סמס ברוח דומה. גם בשופרסל מחפשים עובדים כנהגי משלוחים, ואייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, פרסם גם הוא כי ברשת מחפשים עובדים.

חלק גדול מהעובדים הפלסטינים וממרכז ירושלים אינם יכולים לצאת מעריהם בעקבות מחסומים ואיסור יציאה, וחלק מהלקוחות גם חוששים לקבל משלוחים שמסופקים על ידי עובדים ערבים.

לא מעט בעלי חנויות יודעים שהתקופה הקשה הזו תקרין על המכירות, הן בעקבות החנויות הסגורות והן באונליין, ויש המספרים על תנועה דלילה עד אפסית באתרים. "אין מכירות. אני לא מתלונן על זה, המצב הוא שהמדינה באבל מוחלט. זה כמו יום כיפור, תרתי משמע.

"יש לנו מצבור של הזמנות קיימות שאנו מנסים לספק, אבל זה מאוד קשה", אומר אריאל תובל, מנכ"ל ובעלים של רשת רהיטי עצמל'ה, בעלת 15 סניפים בפריסה ארצית ואתר אונליין.

ארז וסנר, סמנכ"ל המכירות של רשת מחסני חשמל, מספר גם הוא על המצב הקשה. "אנשים מפחדים גם מפה וגם משם. אנחנו עובדים במתכונת חירום, במתכונת מלחמה, עושים הכול כדי לפתוח את הסניפים - גם אם זה עם שני אנשים, כדי לתת שירות".

לאור ההמלצה שהוציא פיקוד העורף ביום ב' מדווחים ברשת מחסני חשמל כי במהלך הלילה נרכשו באתר שלהם כמות של טרנזיסטורים, סוללות ופנסים שנמכרת בדרך כלל בעונה שלמה. עוד מציינים ברשת, כי ברוח התקופה כל מוצרי החירום באתר ובחנויות מוצעים כעת במחירי עלות.

"ההודעה הכניסה את האנשים ללחץ מטורף לגבי טרנזיסטורים, סוללות גיבוי ותאורות חירום", אומר וסנר. "אנחנו נמצאים במחסני היבואן כדי להכניס את הסחורות שיגיעו כמה שיותר מהר לכמה שיותר סניפים. כמובן שהסחורה מוגבלת, אין עד אינסוף אבל עדיין יש, בכמויות לא גדולות". בקרבת החברה מספרים כי הבוקר לקוחות רכשו טרנזיסטורים ותאורות חירום שנפרקו מהמשאיות עוד לפני שהספיקו להדביק מדבקות מחיר על המוצרים.

"אנחנו לא מנצלים את המצב ולא מצפים למכירות", מוסיף וסנר. "רוצים לתת שירות ולהסביר ללקוחות שאנחנו נמצאים פה. זה זמן לתת שירות, מתאורת חירום ועד מסך זול לממ"ד או מקרר שהתקלקל. עשינו עיבוי של סחורות עוד לצורך החגים כך שיש לנו מלאי. יש לנו היום בחנויות אפשרות לספק מהרגע להרגע".

מתכונת חלקית בשירותי משלוחי המזון

אפליקציות המשלוחים גם הן במצב לא פשוט. מסעדות ובתי עסק רבים סגורים. במקומות שבהם פתוח וניתן לפי הנחיות פיקוד העורף לפעול, קיים מחסור גדול בשליחים. וולט פועלת היום בצפון ובמרכז, ובכל אזור הדרום אין פעילות. יש קשיים אופרטיביים בעקבות מחסור בשליחים ובנציגי שירות שהתגייסו למילואים, ולכן צפויים זמני מענה ארוכים מהרגיל ולעיתים עיכובים. המשלוחים גם אינם מגיעים עד פתח הדלת, אלא מושארים על ידי השליחים מחוץ לדלת.

אפליקציית תן ביס פועלת במתכונת מצומצמת. מהאפליקציה נמסר, כי "בעקבות המצב הביטחוני ולמען שמירה על בטיחות השליחים שלנו ושליחי המסעדות, שירות המשלוחים פועל במתכונת מצומצמת. השירות הקיים באפליקציה הוא שירות איסוף עצמי במידה והמסעדה בחרה לפתוח עצמה".

החל מיום שני האחרון, המשלוחים באילת הם בחינם, שכן לאילת פונו תושבים רבים מיישובי העוטף.