ממבנים יבילים ועד להסבת מרכזי קליטה - אלו הפתרונות שמגבשים במשרד השיכון לטובת תושבי העוטף

במשרד השיכון וברמ"י מגבשים סל חלופות לשיקום יישובי עוטף עזה לטווח הזמן הבינוני־ארוך, אך נתקלים באתגרים לא מבוטלים • אחת הבעיות העיקריות נעוצות בכך שרוב יחידות הדיור הזמינות ממוקמות באזורים שאופי המגורים בהן אינו כפרי

פינוי תושבים מהעיר שדרות / צילום: Reuters, Amir Cohen
פינוי תושבים מהעיר שדרות / צילום: Reuters, Amir Cohen

משרד השיכון ורמ"י שוקדים בימים אלה על גיבוש סל חלופות לשיקום יישובי עוטף עזה לטווח הזמן הבינוני־ארוך. עיקרן: מקבצי דירות להשכרה של "דירה להשכיר", פרסום קול קורא ליזמים להעמיד מלאי דירות זמינות, הסבת מבנים שונים למגורים, קליטה של קהילות בקיבוצים בתוך העוטף והעתקת קהילות למקומות באזור הדרום. הפתרונות יידונו בקבינט החברתי-כלכלי הממשלתי, שיעסוק בגיבוש דרכי שיקום יישובי העוטף. הבעיה העיקרית העולה מהנתונים היא של מחסור ביחידות דיור, שיביא לקושי במתן פתרון הולם.

מינהל התכנון יוזם: אלפי דירות ממוגנות ישוחררו מיידית לאכלוס
הנזק לענף הנדל"ן: "אם זה יימשך עוד שבוע נראה קריסה של חברות"
המלחמה עלולה לדרדר את ענף הנדל"ן לשפל של יותר מ־20 שנה

בעקבות המצב, שקדו במשרד השיכון וברמ"י על גיבוש הצעות למתן פתרון למפונים. כפי שפורסם בגלובס, אחת מההצעות שנשקלו, הייתה הקמת יישובים ארעיים ליד כפר סבא (ליד מתן ובית ברל), אך נראה כי הצעה זו תיפול בסופו של דבר, שכן התושבים מעוניינים להשאר בדרום, בקרבת היישובים שלהם.

לפי שעה, לא נעשה עדיין סקר שמטרתו לברר כמה מהתושבים מעוניינים לחזור ליישוב המקור שלהם, וכמה החליטו שלא לחזור לעוטף לאחר האסון שהתחולל שם. סביר כי בקרב רבים מהם עדיין לא התגבשה החלטה בעניין, וכי כל עוד המלחמה נמשכת - אין טעם לדון בה.

חברת "דירה להשכיר" ערכה בדיקה כדי לברר כמה מבין הדירות המושכרות בפרויקטים שהיא מנהלת נותרו פנויות, והתברר כי בסך הכל מדובר ב-565 דירות, שרובן המכריע (365 דירות) נמצאות בפרויקט של אשטרום בקרית יובל בירושלים, שאמור לקבל בקרוב טופס איכלוס; לקבוצת מבנה 60 דירות בצור יצחק, ולקבוצת מבנים ונתיבים 31 דירות בגן יבנה. ביתר הפרויקטים, יש דירות בודדות פנויות.

בעיה נוספת היא שחלק גדול מהדירות הן דירות קטנות של 2-3 חדרים, שלא בטוח לכמה מפונים הן יספיקו. אולם, לראיית משרד השיכון ורמ"י, הבעיה העיקרית היא שמדובר במקומות מרוחקים מהעוטף ושאופי המגורים אינו כפרי.

גיבוש הפתרונות למפונים רחוק מסיום

ביישובי הדרום, נמצאו קרקעות ל-3,783 יחידות דיור שטרם שווקו ושניתן יהיה להעתיק אליהן את המפונים באופן זמני. כמחצית מהן נמצאות במיתר, יישוב הלוויין של באר שבע (1,744); בלהבים יש קרקעות ל-816 יחידות דיור, והיתרה מחולקת בין יישובי המועצות האזוריות בני שמעון, אשכול ורמת הנגב.

הבעיה שמציינים המשרדים לגבי הפתרון הזה הוא מחסור בתשתיות ובמבנים זמניים שיאכלסו את התושבים. פתרון ההסבה של מבנים שונים, כגון מרכזי קליטה, למגורים זמניים, יכול להיות יעיל, שכן מדובר בזמינות מיידית וקהילתית; אך נדרש לאתר מבנים כאלה שיתאימו לשיכון המפונים ולפי שעה, קשה לדעת מה היקפו.

פרסום הקול הקורא ליזמים להעמדת מלאי דירות זמינות כמקבץ יכול להניב אלפי דירות זמינות, אך גם כאן, מדובר באופי מגורים שאינו כפרי ומרוחק מיישובי העוטף.

סל החלופות של משרד השיכון ורמ"י הוא רק תחילת הדרך, וגיבוש הפתרונות רחוק מסיום. סביר שתוצאות המלחמה יהוו חלק משיקולי המפונים בטרם יחליטו אם ברצונם לשוב אל היישובים או שלא. עניין אחר הוא הקמת ושיפוץ היישובים והבתים שנהרסו במלחמה, שייארך שנים, ושלגביו טרם פורסמו אומדנים של עבודות נדרשות ועלויות. אלה ידונו ככל הנראה בהמשך דרכו של הקבינט הממשלתי.