ישראל במלחמה | סיקור שוטף

החטופות ששוחררו משבי חמאס: יוכבד ליפשיץ ונורית קופר

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים: המגעים לשחרור קבוצה של 50 חטופים נכשלו משום שחמאס מתנה את השחרור באספקת דלק לרצועה • דובר צה"ל: תקפנו כינוס של עשרות מחבלים בשטח • פרסום ראשון: הנשיא ביידן אמר לנתניהו: מעדיף בלי תמרון קרקעי • הרמטכ"ל על הכניסה הקרקעית: "מוכן בצורה טובה מאוד" • עדכונים שוטפים

ירי מעזה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Mohammed Salem
ירי מעזה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Mohammed Salem

היום ה-17 למלחמה: דובר צה"ל הודיע כי עד כה נמסרה הודעה ל-308 משפחות חללי צה"ל ולמשפחות של 222 חטופים. מניין הנרצחים והנופלים מתחילת המלחמה עומד על כ-1,400. לרשימת הנרצחים והנופלים ששמותיהם הותרו לפרסום - לחצו כאן.

עם למעלה מ-150 אלף טילים: המומחה שמסביר - מה רוצה נסראללה 
"כך נראית ממשלה לא מתפקדת": דיון סוער בכנסת על מתווה הפיצויים 
הכירו את "נמרי הצפון": הקצינים הבכירים לשעבר שהתגייסו בגיל 70 
אירוע חסר תקדים: 130 אלף איש מפונים מביתם 
"כלכלת מלחמה היא דבר יקר": מה תעשה ישראל עם 10 מיליארד דולר

עדכונים שוטפים 

23:02 - צה"ל תקף במרחב הר דב חוליית מחבלים שניסתה לשגר רקטות לעבר ישראל.

22:34 - דיווח בוול סטריט ג'ורנל: המגעים לשחרור קבוצה של 50 חטופים בעזה נכשלו משום שחמאס מתנה את השחרור באספקת דלק לרצועה.

22:34 - דיווח ב-NBC: על פי ארבעה מקורות אמריקנים, הנשיא ביידן ייעץ לישראל להמתין עם התקיפה הקרקעית כדי לאפשר זמן נוסף למשא ומתן.

22:29 - דניאל, נכדה של יוכבד ליפשיץ ששוחררה משבי חמאס: "נרגשים ומאושרים שהן חוזרות אלינו". 

22:27 - נתניהו בהצרה לצד שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי: "אנחנו פועלים יחד כאגרוף מחץ למטרה אחת - לחסל את החמאס. נותנים גיבוי זה לזה ולצה"ל. ללוחמים שלנו ולמפקדים. אנחנו מקבלים את ההחלטות פה אחד. עושים זאת באחריות ובחרת קודש. נלחמים יחד וננצח יחד". 

22:22 - שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב נועד הערב בטהראן עם נשיא איראן ראיסי.

21:59 - שתי החטופות ששוחררו מעזה: יוכבד ליפשיץ ונורית קופר, תושבות קיבוץ ניר עוז בשנות ה-80 לחייהן, ששוחררו משבי חמאס. בעליהן עדיין נמצאים בעזה.

21:41 - הערוץ המצרי אל-קאהרה אל-אח'באריה מדווח: שתי החטופות הגיעו למעבר רפיח. שחרורן התבצע כתוצאה ממאמצים מצריים אינטנסיביים. גם הצלב האדום כתב בהודעה: "תפקידנו כמתווך ניטרלי בין הצדדים לסכסוך הופך את עבודתנו לאפשרית. אנו ערוכים לבקר את החטופים שנותרו בשבי ולסייע בכל שחרור עתידי. אנו שמחים שבקרוב אלו ששוחררו יתאחדו עם משפחותיהם ואהוביהם".

21:31 - גורמים בישראל על הודעת חמאס בעניין שחרור החטופות: "לא מדובר בעסקה. מבחינתו זה מהלך חד צדדי שאיננו חלק ממנו".

21:20 - הרמטכ"ל הרצוי הלוי בפיקוד הצפון: "אנחנו רוצים להביא את חמאס למקום של פירוק - בהנהגה שלו, הזרוע הצבאית שלו ואת מנגנוני העבודה שלו. לכן, אנו תוקפים מאוד מאוד חזק, אנחנו הורגים מפקדים בכירים, הורגים פעילים, משמידים תשתיות ופועלים בנחישות רבה מאוד. תמרון בדרום מוכן בצורה טובה מאוד. פיקוד הדרום העמיד תוכניות איכותיות. יש שיקולים טקטיים, אופרטיביים, אטסרטגיים, שנתנו עוד זמן וכוחות שיש להם עוד זמן, מתכוננים טוב יותר וזה מה שהכוחות עושים עכשיו".

21:10 - דובר הזרוע הצבאית של חמאס טוען: שחררנו שתי חטופות, בתיווך מצרי-קטארי. לפי דובר צה"ל, ישנם 222 חטופים בשבי החמאס.

21:03 - אחרי הפוגה של 5 שעות בירי מעזה: צבע אדום בשדרות ובעוטף.

20:31 - צה"ל הודיע כי מטוסי קרב בהכוונת מידע מודיעיני של אמ"ן ושב"כ, חיסלו את ראש מערך הנ"ט בצפון הרצועה של ארגון הטרור חמאס, איברהים אלסחאר. אלסחאר ביצע את ירי הנ"ט בו נהרג לוחם צה"ל, סמל ראשון עומר טביב ז"ל ונפצעו לוחמים נוספים "במבצע שומר החומות". בנוסף, היה אחראי לתכנון והכוונה של מתווי נ"ט רבים לעבר שטח ישראל וכוחות צה"ל בפרט.

20:20 - דובר צה"ל עדכן כי מאז תחילת המלחמה הצלחנו לחסל חמישה מפקדים בכירים במערך האווירי של חמאס, שלקחו חלק במתקפת הפתע. בנוסף, הודיע כי צה"ל תקף כינוס של עשרות מחבלים בשטח. הגרי סירב לאשר או להכחיש את הדיווחים על שחרור החטופים עם דרכון זר: "מנהלים מאמצים גדול לשחרור החטופים - פניהם ולא דרכוניהם לנגד עינינו".

20:14 - גורם מדיני מתייחס לדיווחים על שחרור חטופים עם אזרחות כפולה: "ישראל לא תהיה צד לסלקציה לשחרור חטופים שמחזיקים בדרכון זר".

20:00 - פרסום ראשון | נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לרה"מ נתניהו: "מעדיף בלי תמרון קרקעי". בישראל השיבו: "אין לנו דרך אחרת להשיג את מטרות המבצע".

19:56 - מקורות בעזה ששוחחו עם i24NEWS מסרו כי סגירת עסקה לשחרור חטופים נמצאת כעת בשלביה אחרונים. אנשי הצלב האדום בדרכם לקבל קבוצה של כ־50 מהחטופים בעלי אזרחות כפולה. על פי המקורות, העברתם תתבצע באיזור חאן יונס בדרום הרצועה. במסגרת ההבנות ועל מנת לאפשר לאנשי הצלב האדום להגיע לאיזור בבטחה, לא בוצעו תקיפות של צה״ל בשעות האחרונות באזור זה.

19:32 - מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן: "לבקשת הממשל האמריקאי ובהתאם להנחיית הדרג המדיני, הוכנס היום לדרום רצועת עזה, דרך מעבר רפיח שבמצרים, סיוע הומניטארי של האו״ם המכיל מים, מזון וציוד רפואי בלבד. כלל הציוד נבדק ע״י גורמי ביטחון ישראליים טרם כניסתו לעזה".

19:21 - ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בריאיון ל"חדשות 12": "לא חושב שיש עיכוב בכניסה לעזה. צריכים לאפשר הזמן להגיע למוכנות. המצור על עזה הוא קריטי וחיוני, לפני שנכנסים לשטח עם כל הרבה פוטניצאל להפתעות. הממשלה לא חוששת מפעולה קרקעית".

על מעורבתו בשחרור החטופים מעזה, אמר: "הדיווח מהניו יורק טיימס על שחרור רק חלק מהחוטפים עם דרכון זר - לא נכון. החמאס והג'יהאד לא מעבירים לישראל רשימות לבחירת החטופים. לא נעלבתי ממינוי גל הירש לתפקיד, אני מכבד את החלטתו של ראש הממשלה ועושה כמיטב יכולתי. יש לעצור את הביקורת הציבורית הנוקבת על גל הירש, תניחו לאיש ולצוותו. הוא עושה את עבודתו נאמנה". 

19:00 - שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בבסיס אשדוד של חיל הים, וסייר בסמוך לחופי עזה יחד עם מפקד חיל הים האלוף דוד סער סלמה. "נערכים לשלב הבא ביסודיות, זו תהיה התקפה קטלנית, ומשולבת - באוויר, בים וביבשה", אמר גלנט.

18:59 - גם בריטניה מאשרת: הפיצוץ בבית החולים הבפטיסטי אהל אל-מעמדאני שבלב העיר עזה "נגרם ככל הנראה מטיל שנורה מתוך עזה לעבר ישראל".

18:55 - מנהלת תקומה שאחראית על שיקום עוטף עזה הודיעה על העברת 51 מיליון ש"ח למועצות האזוריות בעוטף עזה ולעיריית שדרות כמקדמות שיספקו מענה ראשוני ומיידי לטובת קיום מרקם החיים השוטף של תושבי האזור.

18:51 - צה"ל פרסם קטעים מחקירה שנערכה עם מחבל חמאס שהשתתף בפיגוע בקיבוץ עלומים ונעצר על ידי כוחות הביטחון. במהלך החקירה המחבל חשף שהמחבלים קיבלו אישור לביצוע מעשי זוועה, לרבות הדרכה משפטית דתית: "התכנון היה לעבור מבית לבית, מחדר לחדר, לזרוק רימונים ולהרוג שם את כולם, כולל נשים וילדים". עוד התוודה המחבל שחמאס אישר להתעלל בגופות ואף לבתר אותן.

18:43 - שרת המשפטים הנורווגית גינתה את הפגיעה באזרחים והודיעה כי מדינתה תהיה מוכנה לחקור פשעי מלחמה בעזה ובישראל. "פשעי מלחמה אף פעם אינם מקובלים", אמרה והוסיפה: "לאזרחים יש הגנה מיוחדת מפני התקפות בסכסוך".

18:35 - שר המשפטים יריב לוין חתם על תקנות שימנעו הגבלת חשבונות בנק בעת המלחמה של חטופים, נעדרים, פצועים, תושבים שפונו וחיילים שגוייסו. לפי התקנות, יקבעו סייגים כך ששיקים שסורבו מסיבת אין כיסוי מספיק בתקופה של כ-6 שבועות מיום תחילת המלחמה, יגרעו ממניין השיקים הנספרים לצורך הטלת הגבלה על חשבון הלקוח. זאת, אם הם בעלי זיקה ליישובים שפונו, למי שגויסו, למי שנעדר, נחטף, שבוי או אושפז בשל פציעה כתוצאה מפעולת איבה וקרוביהם של האחרונים.

18:29 - גורמים הצבא ארה"ב מאשרים שכוחותיהם בסוריה הותקפו היום בבסיס אל-טנף שנמצא סמוך לגבול עם עיראק וירדן - אך מבהירים שלא היו נפגעים.

18:25 - כטב"מים של צה"ל תקפו לפני זמן קצר שתי חוליות מחבלים באזור הר דב ומתת שניסו לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל.

18:09 - הבחירות לרשויות המקומיות נדחו רשמית בשלושה חודשים ויתקיימו ב-30 בינואר 2024.

17:51 - רקטה פגעה במוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ יד מרדכי. אין נפגעים, אך ישנו נזק לפריטים היסטוריים ולתצוגות במקום.

17:42 - פעילי סביבה פרו-פלסטיניים חסמו את הכניסה לבית הדין בהאג וקראו קריאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "פושע מלחמה". במקביל, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הודיע על הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ב-20 מיליון ליש"ט.

17:40 - בכיר ישראלי אומר ל"ניו יורק טיימס": "ישנם מגעים בין ארה"ב לקטאר על אפשרות לשחרור 50 חטופים בעלי אזרחות זרה. בנוסף, חמאס מזהיר - פלישה קרקעית תפחית את הסבירות לשחרור חטופים".

17:19 - גורם ישראלי מאשר: קטאר פועלת באופן משמעותי להביא לעסקת חטופים מול חמאס. לפי בכיר ישראלי שצוטט ב"ניו יורק טיימס", יש מגעים לשחרור ללא תנאי של 50 ישראלים בעלי אזרחות כפולה.

17:11 - ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מקבילו ההולנדי, מארק רוטה, בלשכתו בירושלים. "הייתי במלחמות, ראיתי דברים נוראיים. מעולם לא ראיתי דברים נוראיים כמו אלה. זהו מאבק של הציוויליזציה המשותפת שלנו", אמר נתניהו, ורוטה השיב: "ביבי, טוב להיות כאן היום. יש לי הערכה למה שהצוות שלך עושה כדי לנסות להדוף את המתקפה הזו ולהשיב את הביטחון של ישראל על כנו".

17:06 - האזעקה בקרית שמונה -  שיגור של שני טילי נ"ט למוצב צה"ל באזור משגב עם שמעל קריית שמונה, אין נפגעים. צה"ל מגיב באש לעבר מקורות הירי בשטח לבנון. גבר בן 39 וילדה בת 10 במצב קל לאחר שנפצעו מהדף זכוכיות. צוותי מד"א פינו אותם לבית החולים זיו בצפת. 

17:01 - שר החוץ השוודי: מדינות האיחוד האירופי דנות על קידום הפסקת אש הומינטרית במלחמה בין ישראל לחמאס, אבל כרגע מתמקדות בהעברת סיוע נחוץ לפלסטינים בעזה.

17:00 - בצה"ל לוחצים לצאת לתמרון קרקעי בכל מחיר: "אנחנו במלחמת אין ברירה על הקיום שלנו בארץ". 

16:52 - אזעקות בקריית שמונה - לפי מד"א, ללא דיווחים חריגים עד כה. צה"ל תקף שוב חוליית נ"ט בגבול לבנון. 

16:42 - גורם דיפלומטי אמר לסוכנות הידיעות הטורקית: "טורקיה עומדת לצד העם הפלסטיני והסוגיה הצודקת, ומנסה במהלך תקופה זו למלא את תפקיד המתווך לסיום התוקפנות הישראלית בעזה ולפתיחת מעבר רפיח, כדי לספק סיוע לאזרחים. זאת בנוסף לתמיכתה ביוזמות קטאריות באשר למאמצים לשחרור חטופים".

16:38 - לאחר הראיון בחדשות 12 עם בן זוגו של סרן שגיא גולן ז"ל, קצין לוט"ר שנפל בקרב בבארי - שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה מסרו בהודעה משותפת: "משרד הביטחון מפרש הלכה למעשה את חוק משפחות חיילים שנספו במערכה ככזה החל גם על זוגות חד-מיניים".

16:21 - יו"ר ש"ס אריה דרעי בישיבת הסיעה: "אל תקנאו במקבלי ההחלטות. אני מלווה את הקבינט עשרות שנים - מעולם לא היו אנשים שנדרשו להכריע בהיקף כזה של התמודדויות ואתגרים". עוד טען דרעי כי בניגוד לפרסומים, אין שום "מתיחות או חילוקי דעות" בין הדרג הצבאי לדרג המדיני.

16:13 - המתיחות בצפון נמשכת: כטב"מ של צה"ל תקף חוליית מחבלים שתכננה לשגר רקטות במרחב הר דב. 

16:11 - בעיריית שדרות מעדכנים: רקטה פגעה בבניין בעיר. אין נפגעים בגוף, אך נגרם נזק למבנה.

16:07 - לאחר שנשמעו אזעקות בניר עוז ועין הבשור - צה"ל מאשר: זוהו שני כלי טיס בלתי מאוישיים שחדרו משטח רצועת עזה לשטח ישראל. שני הכלים סוכלו. בחמאס לקחו אחריות על שיגור הכטב"מים.

16:02 - אזעקות בבאר שבע ובשדרות. צה"ל מאשר: כלי טיס בלתי מאויש שחדר מלבנון יורט במפרץ חיפה. 

15:57 - צה"ל סיכל שני כלי טיס בלתי מאוישים שחדרו מרצועת עזה לעוטף. 

15:56 - מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ, הודיע היום כי מתוך רצון לסייע לעסקים בישראל, לאור המצוקה התזרימית אליה נקלעו בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", נערכה רשות המסים ובמאמץ מיוחד ביצעה מהלך יזום לשחרור מזורז של יתרות זכות במס הכנסה בהיקף כולל של 256 מיליון שקל ליחידים וחברות שהיו להם החזרים בתהליך בדיקה.

15:32 - צבע אדום בנגב המערבי. צוותי מד"א יצאו לסרוק זירות בהן דווח על נפילות. 

15:28 - אזעקה בכפר מסריק ועין המפרץ שבמפרץ חיפה. בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים. 

15:18 - דובר צה"ל חשף היום בפני 200 עיתונאים זרים סרט ובו חומרי וידאו מחרידים מהטבח שבוצע בתושבי עוטף עזה. הסרט לא אושר להפצה. בנוסף נחשפו הכתבים לחוברות שנמצאו על גופות המחבלים ומפרטות את תוכניותיהם.

15:16 - דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר ל-CNN כי הממשל האמריקאי נמצא בקשר שוטף עם ישראל לגבי התוכניות, תוכניות הגיבוי והאסטרטגיה באשר למלחמה בעזה. "אנחנו קרובים, יש לנו ניסיון. הישראלים הם אלה שיחליטו", הבהיר. "אנחנו רוצים שתהיה האפשרות להמשיך לשחרר חטופים", הוסיף.

14:56 - יו"ר הקואליציה אופיר כץ הודיע בוועדת הכספים של הכנסת על החלטתו לא לאשר כספים קואליציוניים שאינם נוגעים לסיוע במלחמה או לפעילות המשרדים השוטפת. כן יאושרו פניות תקציביות שיש בהן צורך, גם אם הן מתבססות על כספים קואליציוניים. תקציב למיון קדמי לקריית שמונה ולנגב, תקציב לזק"א ותקציבים נוספים יועברו מאותם כספים.

14:44 - פדרציית ניו יורק (UJA), המייצגת את הקהילה היהודית הגדולה בעולם, התגייסה באופן מלא למלחמה ואספה בימים האחרונים כחצי מיליארד שקל למען ישראל. עשרות מיליוני דולרים כבר הוזרמו לרשויות מקומיות בעוטף ובגבול הצפון, לבתי חולים ולתמיכה בכוחות הביטחון. במסגרת הסיוע העבירה פדרציית ניו יורק, באמצעות המנכ"ל בישראל איציק שמולי, סכום של כ-16 מיליון שקל לבתי חולים בדרום ובצפון, לצד תמיכה משמעותית גם למד"א, לאיחוד הצלה ולזק"א. 

14:40 - חשש לחדירת כלי טיס עוין מרצועת עזה. התרעה הופעלה בקיבוץ ניר עוז.

14:33 - בהנחיית ראש העיר להגברת תחושת הביטחון, הוצבו אתמול מחסומים בכניסות המרכזיות לאשקלון המאוישות 24/7 בכוחות חמושים. המחסומים הוצבו בכניסות מנחם בגין, בן גוריון ויצחק שמיר, והם מאוישים על-ידי פקחי הרשות וחיילים. המחסומים מצטרפים למחסום שפועל מתחילת המלחמה בכניסה הדרומית ביותר לעיר, בשדרות חיים בר-לב.

14:26 - 780 מהאזרחים שנרצחו במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר זוהו עד כה בפעילות משותפת של המשטרה, צה"ל, משרד הבריאות, המכון הפתולוגי לרפואה משפטית וארגוני מתנדבים בתחנת ריכוז החללים במחנה שורה. מדובר ב-83% מהאזרחים שנרצחו במערכה וגופותיהם הובאו לזיהוי במחנה. עד כה הועברו לקבורה 680 חללים.

14:12 - שר הביטחון יואב גלנט סיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (במיל.) אייל זמיר, אלוף (במיל.) ניצן אלון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

14:03 - צבע אדום בעוטף עזה.

14:01 - דובר משרד הבריאות בעזה: 5087 נהרגו עד כה במלחמה בשטח הרצועה, 15,273 נפצעו.

13:58 - ה"ניו יורק טיימס" מתנצל על סיקור הפיצוץ בבית החולים בעזה בשבוע שעבר: "הסתמכנו יותר מדי על טענות החמאס". 

13:42 - דיווח באתר החדשות אל-מוניטור: טורקיה ביקשה מראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ומבכירים נוספים בארגון הטרור לעזוב את טורקיה, לאחר מתקפת הטרור ביישובי העוטף. על-פי הדיווח, הבקשה הגיעה בעקבות תמונות שבהן נראו בכירי חמאס מבצעים "תפילת הודיה", בזמן שצפו בחדשות על הפלישה לעוטף. לפי הדיווח, אנקרה מצננת את יחסיה עם חמאס, בצל המלחמה ובעקבות לחץ אמריקאי, והביעה זעם על ההתבטאויות של סגנו של הניה, סאלח אל-עארורי.

13:23 - אחרי תלונות רבות של תושבים בקריית שמונה על כישלון פינוי העיר שהחל מיום שישי, שר התיירות חיים כץ הגיע לפני זמן קצר לחמ"ל הפינויים בעיר ואמר לn12: "קודם כל ההחלטה של המדינה לא הייתה מוגבלת בזמן. תחשוב שפינית 15-16 אלף איש ב3-4 ימים, וואלה שאפו. אם היית מנהל עסק ולא רק מראיין ומבין מה זה לבצע". בתשובה לשאלה אם הוא מרוצה מתפקוד הממשלה במלחמה, ענה: "אני מאוד מרוצה שהדברים מתנהלים למרות ההתחלה".

13:00 - אזעקה בבאר שבע וביישובי הפזורה הבדואית. לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים. 

12:57 - שר החוץ של איראן שוחח בטלפון עם בכיר חמאס אסמעיל הניה ועם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נח'אלה. 

12:53 - פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) הגישה היום כתב אישום לבית המשפט המחוזי בעיר נגד מוסטפא ג'מאל, איש דת ודרשן מסגד בשכונת עיסאוויה בירושלים, הנאשם בעבירה של גילוי החלטה לבגוד. מדובר בעבירה חמורה שעונשה עד 10 שנות מאסר. במקביל, הפרקליטות מבקשת לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. 

12:32 - ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בלשכת ראש הממשלה בירושלים. "עלינו להתאחד כולנו נגד החמאס, שהוא למעשה דאעש", אמר נתניהו. ראש ממשלת יוון אמר כי "אנו נמשיך לתמוך בכם ולקוות שמה שיקרה, יהיה ללא מחיר הומניטרי גדול מדי, אבל אתם יכולים לסמוך על התמיכה ועל העזרה שלנו". 

12:18 - ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, הגיע לדיון בוועדת הכספים של הכנסת, לדיון בהיערכות הממשלה לקביעת מתווה הפיצויים בעקבות המלחמה. עידאן תקף את הממשלה בשל חוסר המענה לצורכי המועצה. ''המדינה הפרה את ההסכם איתנו, קמנו בוקר אחד עם מאות הרוגים. אם לא יהיה פתרון כלכלי - חבל הארץ הזה לא יהיה", אמר עידאן.

בנוסף תקף עידאן את הממשלה על החלוקה בין יישובי המועצה שנמצאים עד 7 ק''מ מעזה ויישובים מעבר ל-7 ק''מ. ''כל הקו שמתחתם של 7 ק''מ ומעלה לא נכון ולא רלוונטי, לא לפני 7 באוקטובר ובוודאי לא אחריו. האיוולת הזאת מעצימה את חוסר ההיכרות עם האזור ולא מאפשרת לנו לשקם את היישובים שלנו".

12:22 - דיווח ב"פייננשל טיימס": האיחוד האירופי את מאיץ חבילת הסיוע למצרים, על רקע החשש מהסלמת המלחמה בישראל ויצירת גל פליטים חדש.

12:16 - ברקע הלחימה: קק"ל מקיימת פעילויות למען אנשים עם צרכים מיוחדים ברחבי הארץ. בין הפעילויות: חלוקת ערכות חוויתיות ומשחקי קופסה שקק"ל הפיקה, פעולות שיח וקשב חוויות ומתן תקווה לעתיד. כל הפעילויות נערכות בהתאמה וברגישות ליכולות ולמוגבלויות של הדיירים הבוגרים בדירה.

12:15 - מערכת "כיפת ברזל" יירטה עצם לא ברור מעל הגליל העליון, באזור קיבוץ דן. נכון לרגע זה אין הנחיות מיוחדות, והנושא בבדיקה.

12:12 - דיווח: שיירת משאיות סיוע שלישית נכנסה למעבר רפיח ממצרים.

12:08 - מהומה בוועדת הכספים של הכנסת - שר הכלכלה ניר ברקת תוקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "מתווה הסיוע מנותק". 

12:07 - בנק ישראל מודיע על מתווה סיוע נוסף, ללקוחות חברות כרטיסי האשראי, בהתמודדות עם השלכות המלחמה. 

12:06 - דויד סטרפילד, השליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לסוגיות ההומניטריות, הסביר בראיון ל-MSNBC מה סוכם בסוגיית הסיוע ההומניטרי: החל מהיום תועבר אספקה קבועה של סיוע הומניטרי לדרום רצועת עזה. הדברים מחזקים את הודעת הבית הלבן מאמש. סטרפילד הדגיש כי יהיה סיוע על בסיס יומיומי. הוא נשאל על סוגיית הכנסת הדלק שחשוב לתפקוד בתי חולים, והשיב כי הם מבינים את חשיבות הדלק, אבל המצב מסובך.

"היינו צריכים להתחיל ממשהו, מתמקדים כעת במזון מים ותרופות", הוסיף השליח המיוחד של ביידן. לדבריו, היעד הבא של ממשל ביידן הוא הוצאת כל האזרחים הזרים מעזה (לא החטופים), ומדובר באלפים. מי שמעכב זאת כעת זה החמאס. 

12:04 - רשות החדשנות ומכון SNPI מפרסמים סקר ראשוני על מצב ההייטק מאז פרוץ המלחמה: 70% מהחברות מדווחות על פגיעה ברציפות התפעולית עקב גיוס עובדים משמעותי למערך המילואים. 

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "האטת תהליכי גיוסי הכספים וגיוס המילואים עקב המלחמה מהווים אתגר למספר משמעותי של חברות הייטק. היה לנו חשוב לבצע 'בדיקת דופק' מקרוב של התעשייה, והבנו מיידית כי הממצאים שבידינו מחייבים פעולה".

12:01 - "קרן ישראל-צרפת", המיוצגת בישראל על-ידי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, תרמה 200 אלף אירו לבתי חולים בישראל שפעילותם הושפעה באופן משמעותי במהלך הלחימה. התרומות הגיעו בין היתר לבית חולים ברזילי באשקלון, לבית החולים סורוקה ולבית חולים רמב"ם עבור המשך הצטיידות וטיפול מסור בנפגעים.

11:43 - בהמשך להחלטת הקבינט החברתי-כלכלי על תקצוב של מיליארד שקל להקמת "מינהלת התקומה", הממשלה אישרה הלילה את הצעת המחליטים שהגיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שבה יופנו עשרות מיליוני שקלים לאשקלון, לאופקים וליישובים שקלטו מפונים מאזורי הלחימה.

המינהלת תתוקצב מיידית ב-100 מיליון שקל לשנת 2023, ובהחלטה נוספת לשנת 2024 תתוקצב המינהלת ב-900 מיליון שקל נוספים. באמצעות משרד הפנים, אשקלון תקבל סיוע בגובה 20 מיליון שקל, אופקים תקבל סיוע בגובה 5 מיליון שקל, ויישובים שקלטו מפונים מאזורי הלחימה יתוקצבו ב-34 מיליון שקל.

11:40 - ירי נוסף לעבר זיקים ואשקלון.

11:31 - אחרי יותר מ-14 שעות ללא ירי מהרצועה: מטח לאשקלון וליישובי הסביבה. לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.  

11:15 - חיזבאללה הודיע על שני פעילים צבאיים שנהרגו בתקיפת צה"ל בדרום לבנון ופעלו בשורות "פלוגות ההתנגדות הלבנונית". מדובר במיליציה שאינה שיעית, אך חיזבאללה מפקד עליה.

11:12 - משרד הבריאות עדכן על 295 פצועים המאושפזים בבתי החולים נכון להיום, מהם 46 במצב קשה, 166 במצב בינוני ו-83 במצב קל. 

מוקד משרד הבריאות לאיתור מאושפזים מהמלחמה: *5400 שלוחה 3

11:05 - רשות המסים הקדימה את תשלום מענק העבודה בכחודשיים, ולכן כ-230 אלף זכאים יקבלו את הכסף ביום חמישי הקרוב. מדובר בתשלום השלישי מתוך ארבעה של מענק העבודה לשנת 2022. רשות המסים תעביר סכום כולל של כ-360 מיליון שקל לזכאים. 

11:00 - חקירת אירועי הטרור מ-7 באוקטובר מנוהלת על-ידי יחידה להב 433 בשיתוף שב"כ, משטרת מחוז ש"י, ימ"ר מרכז, פח"ע ימ"ר דרום ויחידות צה"ל - כך נמסר מהמשטרה. מדובר בחקירה לאומית המשותפת למשטרת ישראל, שב"כ וצה"ל. במסגרת החקירה הוצא בבית משפט השלום בבאר שבע צו האוסר פרסום כל פרט העלול לזהות את החשודים, שמות החשודים וכן כל פרט מעדותם שנמסרה לחוקרי המשטרה והשב"כ.

10:52 - דיווח בבלומברג: ארה"ב ובעלות הברית מקיימות דיונים בהם "עולה דאגה מהתפשטות המלחמה" בישראל. 

10:50 - דיווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד": בתמורה לכך שתימנע עקירה של תושבי עזה מהרצועה לצפון סיני, מצרים הציעה להקים מחנות ברפיח, 3 ק"מ בתוך השטח הפלסטיני ברצועה, תוך שתפקח עליהם. הגורם ציין כי במחנות יבחנו את מקרי הפצועים שזקוקים לסיוע דחוף, והם יועברו לבתי חולים שדה מצריים שיוקמו בצד המצרי, בנוסף למקרים קשים שיופנו לבתי חולים מצריים.

מקור מצרי אחר אמר לעיתון כי קיים "תיאום בין מצרים, קטאר וארה"ב לגבי העברת הסיוע שהצטבר בערים המצריות, רפיח ואל-עריש". עוד נטען כי הכנסתו של הסיוע קשורה למשא-ומתן על שחרור האזרחים החטופים שמנהלת קטאר. לדברי הגורם, "הלחץ האמריקאי שהופעל על ישראל להכנסת 20 משאיות של סיוע הומניטרי - הגיע במסגרת הסכם לשחרור 15 אזרחים אמריקאים שמוחזקים בידי חמאס".

10:45 - דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הודיע כי משפחותיהם של 222 חטופים לרצועת עזה עודכנו, כאשר בצה"ל עומדים בקשר עם כל המשפחות של הנעדרים. "נמשיך לפעול בכל הדרכים האפשריות כדי להשיב את החטופים הביתה בשלום", הוסיף הגרי.

לדבריו, צה"ל תקף מאות מטרות ביממה האחרונה, וכן נערכו פשיטות של כוחות שיריון וחי"ר בשטח הרצועה, שנועדו להכין את השטח לקראת השלב הבא בלחימה.

בנוסף לכך, דובר צה"ל ציין כי בידי הצבא יש למעלה מאלף גופות ושבויים מבין מחבלי החמאס, וכי "הנתון הזה מעיד על אופי הלחימה בעוטף, גבורת הלוחמים, האזרחים וכיתות הכוננות".

תא"ל הגרי הוסיף כי הוכנסו לרצועה 14 משאיות עם סיוע הומניטרי, כאשר הדגש הוא שלא נכנסים דלקים לרצועה. בגזרת הצפון, חיסל צה"ל שמונה חוליות מחבלים שניסו לשגר טילי נ"ט ביממה האחרונה. מתחילת הלחימה חוסלו 20 חוליות טרור של חיזבאללה.

10:35 - יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הודיע על הקמת חמ"ל סיוע מקצועי לעצמאים ולפרילנסרים למתן מענה ייעודי נוכח הימשכות המלחמה. החמ"ל, שיפעל בטלפון 03-7756888, הוקם בשיתוף פורום העצמאים בהסתדרות.

10:20 - איגוד דירות הנופש בישראל (Airbnb) מסר כי קיימות יותר מ-800 דירות אירוח פנויות באזורים מוגנים שלא מאוכלסות. "שהאוצר יסגור איתנו, והיום נאכלס את המפונים ונדאג להם להכול במחיר מופחת משמעותית מזה שנותנים במלונות", אמר דובר האיגוד, אלירן זוהר.

09:48 - דיווח: כוח מיוחד כיתר את ביתו של המבוקש חוסין עביאת בבית לחם וקרא ליושביו לצאת. עביאת, בנו של מפקד התנזים בבית לחם עאטף עביאת, שחוסל בתחילת האינתיאפאדה השנייה, הסגיר את עצמו לכוחות.

09:40 - משרד הפנים של חמאס: 17 הרוגים בתקיפת בית משפחת אל-בטש בג'באליא, צפון הרצועה. אחד מבני המשפחה הוא בכיר הג'יהאד האיסלאמי, ח'אלד אל-בטש.

08:45 - המאבק בהסתה במסגדים: כתב אישום שני מתחילת המלחמה יוגש היום נגד דרשן שהסית לטרור ולאלימות במסגד במזרח ירושלים. הסתה זו, שגם משלבת שקרים ודברי הלל למחבלים - הובילה להפרת סדר אלימה.

08:39 - צה"ל הודיע כי תקף ביממה האחרונה יותר מ-320 מטרות ברחבי רצועת עזה. בין היעדים שהותקפו, בהכוונת השב"כ ואמ"ן, מנהרות ובהן פעילים של החמאס, עשרות מפקדות מבצעיות שבחלקן הסתתרו מחבלי החמאס והג'יהאד האיסלאמי, מתחמים צבאיים ששימשו את הארגון ועמדות תצפית. בצה"ל הוסיפו כי בין המטרות - כאלה שעלולות היו לסכן את הכוחות שנערכים בעוטף עזה לקראת תמרון ברצועה ובהן עשרות משגרי פצמ"רים ועמדות נ"ט בשטח הרצועה.

07:58 - המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל פועלים להקמת כיתות כוננות חדשות בקריית מוצקין, בנהריה, בראש פינה, בחצור הגלילית ובערד, כך שבשבוע האחרון הוקמו עוד כ-50 כיתות כוננות ברחבי הארץ. הקמת והרחבת כיתות הכוננות ברחבי הארץ במגזר העירוני והכפרי נעשה בהתאם לאירועים הביטחוניים, כאשר במסגרת המהלך מוקמות מאות כיתות כוננות חדשות, באמצעות אלפי מתנדבי משטרה שיגויסו ויקבלו נשק ארוך אישי וציוד מגן נלווה.

המשרד לביטחון לאומי רכש וחילק לכיתות הכוננות בכל רחבי מדינת ישראל כ-4,700 רובי סער שהיו זמינים לרכישה ממפעל בישראל, וביצע הזמנה של רובים נוספים מחו"ל. עד כה הוקמו באופן מיידי 496 כיתות כוננות במרחב הכפרי ו-15 כיתות במרחב העירוני. כיתת הכוננות מוכפפת למפקדי המשטרה.

07:27 - דיווחים פלסטיניים: חילופי אש התפתחו בין חמושים לכוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'לזון, מצפון לרמאללה.

06:45 - דיווח בניו יורק טיימס: ממשל ביידן ממליץ לישראל לדחות את הפעולה הקרקעית בעזה כדי למצות את המגעים לשחרור החטופים, הכנסת סיוע הומניטרי נוסף והיערכות נוספת של צבא ארה"ב מול התקיפות נגדו של שלוחי איראן, שצפויות להסלים עם כניסת צה"ל לרצועה. ההמלצה לדחות את המהלך הקרקעי הועברה באמצעות שר ההגנה לויד אוסטין, על רקע העובדה שהפנטגון מסייע לישראל לתכנן את מהלכיה הצבאיים הבאים, לרבות המהלך הקרקעי בעזה.  

06:20 - צה"ל תקף חוליית מחבלים בשטח לבנון. דובר צה"ל: " הותקפה חוליית מחבלים שזוהתה בשטח לבנון ומשגר הנ"ט ששימש אותה - הושמד. על-פי החשד, תכננה החוליה לבצע ירי נ"ט למרחב שלומי". 

04:30 - דובר צה"ל לתקשורת הזרה, סגן אלוף יונתן קונריקוס, בראיון ל-ABC אוסטרליה: "אם חמאס היה מחזיר את כל החטופים והשבויים הישראלים, ונכנעים ללא תנאי - אז המלחמה תסתיים". עוד אמר קונריקוס, כי אם חמאס לא יפעלו כך - ישראל תיאלץ להיכנס לעזה "ולעשות זאת בעצמה".

02:25 - בהצהרה משותפת של נשיא ארה"ב, ראש ממשלת קנדה, נשיא צרפת, קנצלר גרמניה, ראש ממשלת בריטניה וראש ממשלת איטליה, מסרו המנהיגים כי הם תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור. בנוסף, בירכו המנהיגים על שחרור החטופות, וקראו לשחרור מיידי של שאר החטופים שנמצאים בידי חמאס בעזה.

על הסיוע ההומניטרי לרצועה אמרו: "נמשיך בתאום כדי להבטיח כניסה בטוחה של מים, מזון וסיוע רפואי". עוד הם הודיעו כי המאמצים הדיפולומטיים נמשכים, זאת על-מנת למנוע את התפשטות המלחמה לזירות נוספות במזרח התיכון.

02:05 - צה"ל תקף מטרות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה, בהן מתחם צבאי ועמדת תצפית ששימשו את הארגון. בנוסף, חיל האוויר תקף חוליית מחבלים שפעלה במרחב הגבול והשמיד אמצעי לחימה שהיו ברשותה. תיעוד: דובר צה"ל.

00:50 - בלשכת ראש הממשלה הבהירו: "ישראל לא תספק שום סיוע הומניטרי לעזה ותמנע כל אספקה לא מפוקחת מצד אחרים".

00:35 - צה"ל ממשיך לתקוף עשרות מטרות של חמאס ברצועה. בשעה האחרונה נשמעים כל העת הדי פיצוצים רבים באזור.

00:20 - ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שוחח הערב בטלפון עם שר החוץ האיראני, חוסין אמיר עבדאללהיאן.