S&P על טורקיה: "הם לא מגדירים את חמאס כארגון טרור, נבדוק איך זה ישפיע על משקיעים"

במהלך וובינר שקיימה סוכנות דירוג האשראי S&P עם גורמים פיננסיים ברחבי העולם, סקרה את תמונת המצב הכלכלית בישראל וגם בשכנותיה • התרחיש המרכזי של S&P הוא אופטימי יחסית: שהמלחמה תישאר תחומה לעזה • האחראי על דירוג ישראל: "בבנק ישראל מעריכים שב-2024 תהיה התאוששות כלכלית מהירה, כמו שהיה בקורונה. אנחנו יותר שמרנים" • ואיך משפיעה המלחמה על מצרים, ירדן וטורקיה?

בית בקיבוץ כפר עזה / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN
בית בקיבוץ כפר עזה / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

סוכנות דירוג האשראי S&P קיימה היום (ה') וובינר עם גורמים פיננסיים ברחבי העולם, בו סקרה את תמונת המצב הכלכלית בישראל על רקע המלחמה. אנליסט S&P האחראי על דירוג ישראל, מקסים ריבניקוב, הסביר את השיקולים שהובילו להורדת תחזית הדירוג של ישראל מיציבה לשלילית לפני יומיים. מעניין היה להאזין בהמשך לסקירות על מצרים, טורקיה וירדן - שעסקו, בין היתר, בהשפעות המלחמה בעזה על השכנות במזרח התיכון.

ניתוח גלובס | בן 42 עם קו פתוח לחמאס: זה האיש שירקום עסקה להשבת החטופים?
הקואליציה נגד דאעש: זוהי התוכנית של נשיא צרפת נגד חמאס

הכלכלה הישראלית מצטיינת בהתאוששות מהירה אחרי משברים

"מי שעוקב אחרי ישראל יודע שזוהי לא הפעם הראשונה שהם מתמודדים עם מצבי לחימה", אמר ריבניקוב, "אבל הפעם, נראה שמדובר במתקפה הגדולה ביותר שנעשתה על אדמת ישראל בעשורים האחרונים".

ריבניקוב המחיש בגרפים שהכלכלה הישראלית מצטיינת לרוב בהתאוששות מהירה אחרי משברים, כמו בקורונה או במערכות צבאיות קודמות. הוא חזר על עיקרי הודעת הדירוג של ישראל, לפיה התרחיש המרכזי של S&P הוא אופטימי יחסית: שהמלחמה תישאר תחומה לעזה, בין ישראל לחמאס. במקרה שכזה, כנראה שלא תנקוט S&P בהורדת דירוג לישראל, ותישאר עם קביעת אופק הדירוג על רמה שלילית.

"אבל", סייג האנליסט, "ברור שהמצב יכול להתפשט לגבול הצפוני מול חיזבאללה, עם סיכון למעורבות של איראן, בין אם ישירה או עקיפה". לדבריו, חוסר הוודאות באשר להתלקחות חזיתות נוספות הוא הסיבה להורדת תחזית הדירוג.

הוא ציין כי מערכת החינוך בישראל סגורה ברובה בגלל מטחי הטילים שמשגר חמאס מהרצועה, והוסיף כי יותר מ-300 אלף ישראלים גויסו למילואים. "מדובר בכ-10% מכוח העבודה של ישראל, שגויס למילואים. תהיה לזה השפעה על הכלכלה".

במענה לשאלה מדוע תחזיות המאקרו של S&P לכלכלה הישראלית פסימיות יותר מאלו של בנק ישראל, השיב: "בבנק ישראל מעריכים שב-2024 תהיה התאוששות כלכלית מהירה, כמו שהיה בקורונה. אנחנו יותר שמרנים. אנחנו בטוחים לחלוטין שתהיה התאוששות, אבל מעריכים שהיא תורגש יותר ב-2025".

S&P: "טורקיה לא מגדירה את חמאס כארגון טרור, ההשפעה של זה תבחן"

בהמשך, סקרו אנשי S&P מדינות אחרות, בהן מצרים, ירדן וטורקיה. בסקירות אלה עלו כמה נקודות השפעה של המצב בישראל על הכלכלות השכנות.

על טורקיה אמרו האנליסטים: "הם לא מגדירים את חמאס כארגון טרור. אנחנו נצטרך לבדוק איך זה ישפיע על משקיעים". באשר לממלכה הירדנית נאמר בוובינר: "בירדן עוקבים מקרוב איך תשפיע המלחמה על הגדה המערבית, הגובלת במדינה". בסוכנות ציינו גם סיכון מפגיעה בענף התיירות הצומח בתרחיש של התלקחות אזורית.

מצרים ספגה הורדת דירוג על־ידי S&P לפני שבוע, לרמה נמוכה של B-. לשם השוואה, הדירוג של ישראל (AA-) גבוה מזה של מצרים ב-12 דרגות בסולם הדירוג. הסיבות להורדת הדירוג של מצרים נוגעות בעיקר לבעיות פנימיות, אבל בסוכנות ציינו גם "סיכון לפליטים" מעזה. עוד הוסבר כי בדומה לירדן, הכלכלה המצרית מבוססת במידה לא מבוטלת על ענף התיירות, שעלול להיפגע בגלל הקרבה למלחמה.