הקואליציה נגד דאעש: זוהי התוכנית של נשיא צרפת נגד חמאס

בהצעה הצבאית הברורה ביותר מצד גורם בינלאומי, עמנואל מקרון הציע לגייס נגד חמאס את 'הקואליציה נגד דאעש' הכוללת עשרות מדינות ומובלת על ידי ארה"ב • הצעה זו תואמת את מדיניות הנשיא הצרפתי - המקדם חזון של אירופה חזקה יותר, שאינה חוששת להתערב צבאית בסכסוכים אזוריים

נשיא צרפת עמנואל מקרון וורה''מ בנימין נתניהו / צילום: Reuters, REUTERS
נשיא צרפת עמנואל מקרון וורה''מ בנימין נתניהו / צילום: Reuters, REUTERS

נשיא צרפת עמנואל מקרון הפיל פצצה מדינית במהלך ביקורו בישראל היום (ג'), כשהציע כי הקואליציה הבינלאומית הנלחמת נגד דאעש תרחיב את המנדט שלה ותיאבק גם בחמאס ברצועת עזה. מדובר בהצעה הצבאית הברורה ביותר מצד גורם בינלאומי אחרי ההתחייבות האמריקאית לערוב לביטחונה של ישראל במידה שתפתח חזית צפונית ושאיראן תחליט לפתוח במערכה כוללת נגד ישראל. הקואליציה נגד דאעש כוללת עשרות מדינות, ישראל אינה חברה בה, והיא מובלת על ידי ארה"ב.

כך התקפלה התקשורת בעולם בנוגע ל"הפצצה ישראלית" בבית החולים
"הרגתי 10 בידיים חשופות": מצלמות הגוף של המחבלים חשפו את הזוועה

מקרון הוא האחרון בשורה ארוכה של מנהיגים אירופיים שבאו כדי להפגין סולידריות עם העם בישראל ועם הממשלה בישראל. צרפת כולה נמצאת בכוננות מחשש להתפשטות המלחמה בעזה גם לרחוב הצרפתי, אחרי שורת אירועים איסלמיסטיים, כולל פיגוע טרור של דאעש, והפגנות בעד עזה.

במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר הנשיא הצרפתי: "צרפת מוכנה להרחיב את הקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית", שבה אנחנו לוקחים חלק בסוריה ובעיראק, גם למלחמה נגד חמאס". במקביל, קרא מקרון להתניע מחדש את תהליך השלום במזרח התיכון, וספציפית בין ישראל לפלשתינים, כדי להציב אלטרנטיבה ברורה לשלטון חמאס בעזה.

מקרון הוסיף: "עלינו לבנות קואליציה אזורית ובינלאומית כדי להילחם נגד ארגוני הטרור שמסכנים את כולנו". חמאס מוגדר על ידי האיחוד האירופי כארגון טרור. מקור בארמון האליזה אמר לערוץ טלוויזיה צרפתי, כי הצעתו של הנשיא "שואבת השראה מהניסיון של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, ואילו היבטים שלה יוכלו להשתכפל גם למאבק מול חמאס".

הקואליציה נגד דאעש היא ברית של 86 מדינות, ביניהן האיחוד האירופי וגם הליגה הערבית כולה, שנועדה למגר את ארגון המדינה האיסאלמית, באמצעות לוחמה בשטח וכן סנקציות בינלאומיות שיימנעו מימון וגיוס פעילים חדשים לארגון. "הקרב (נגד חמאס) צריך להיות ללא רחמים, אך לא ללא חוק, משום שאנחנו דמוקרטיות המכבדות את חוקי המלחמה ומבטיחות העברת אספקה הומניטרית".

"היום אני מציג בפניכם את תנחומינו הכבדים ואת הסולידריות של צרפת", אמר מקרון במהלך מסיבת העיתונאים, "שתי המדינות שלנו שותפות כעת באותו האבל". הנשיא הצרפתי מקדם בעקביות חזון של אירופה חזקה יותר, כזו שאינה חוששת להתערב צבאית בסכסוכים אזוריים העשויים להשפיע אליה, בין אם באזור הסאהל או במזרח התיכון. לפחות תשעה בני אדם בשבי חמאס הם גם אזרחים צרפתים.