"הרגתי 10 בידיים חשופות": מצלמות הגוף של הטרוריסטים חשפו את מימדי הזוועה

אוסף קטעי הווידיאו בן 47 הדקות, שמתעד את אירועי 7 באוקטובר, הוצג בבסיס בתל אביב בפני 170 כתבים צבאיים • הצילומים נלקחו ממצלמות גוף של מחבלי חמאס ומהטלפונים של הקורבנות, כחלק מהמאמץ של ישראל לתעד את חומרת התקיפה

ההריסות בקיבוץ בארי שבמועצה האזורית אשכול / צילום: ap, Baz Ratner
ההריסות בקיבוץ בארי שבמועצה האזורית אשכול / צילום: ap, Baz Ratner

צה"ל הקרין ביום שני סרטון של 47 דקות, בו תמונות של מסע ההרג של מחבלי חמאס ברחבי דרום ישראל ב-7 באוקטובר, כחלק ממאמץ ממשלתי לתעד את התקיפות ולהדוף את מה שהוא מכנה הכחשות של חומרתן.

כותרות העיתונים בעולם | תוכנית המגירה של ארה"ב וההסבר הצרפתי לדחייה בפלישה הקרקעית
מסלול הכסף של חמאס על הכוונת של האמריקאים
התודעה משתנה: העיתונאים שצייצו על הזוועות שראו 

הצילומים נלקחו ממצלמות גוף שלבשו פעילי חמאס שמתו, ממצלמות אבטחה ומהטלפונים הסלולריים והמדיה החברתית של קורבנות ישראלים, הסביר צה"ל. הסרטון הוצג בפני 170 כתבים בבסיס צבאי בפאתי תל אביב.

"אנחנו יוצרים זיכרון קולקטיבי לעתיד. זה יגדיר את מי שאנחנו", אמר בהקרנה תא"ל דניאל הגרי, דובר צה"ל. אם הדוקטרינה של חמאס היא "פשעים נגד האנושות, זו לא רק בעיה של ישראל".

הסרטון מציג סצנות של אלימות וטרור מהפיגועים שנמשכו שעות ארוכות. גופתו של חייל ישראלי ערוף ראש מונחת על רצפת בטון. מחבל חמאס משתמש במעדר גן כדי לנסות לכרות את ראשו של אדם אחר. בליינים בפסטיבל מוזיקה רצים על חייהם.

הצבא הישראלי אומר שהוא עדיין אוסף ראיות מדרום ישראל ופועל ליצירת תיאור מקיף של התקפות חמאס. כ-1,400 בני אדם נהרגו ועשרות אחרים נחטפו והוחזרו לעזה, שם הם מוחזקים כבני ערובה.

ישראל הגיבה במסע תקיפות אוויריות, שפוגעות במה שלדבריה הם יעדי חמאס ברצועת עזה, וצה"ל אומר שהוא מתכונן למתקפה קרקעית. משרד הבריאות של עזה שבשליטת חמאס אומר שלפחות 5,000 בני אדם נהרגו.

בזמן שמחאות התמיכה בפלסטינים התפשטו ברחבי העולם הערבי ובבירות המערב, ישראל ביקשה לחזק את התמיכה במאמץ המלחמתי שלה, בטענה שחמאס ביצע פשעים נגד האנושות, שאמורים להדאיג לא רק את ישראל.

בסצנה אחת בתחילת הסרטון, שצולמה במצלמת גוף של פעילי חמאס, עוברים מחבלי חמאס חמושים בתוך קהילה ישראלית שקטה ליד הגבול עם עזה. גבר ישראלי ושני נערים רצים ומתחבאים במסתור בחצר. מחבל רודף אותם ומטיל רימון פנימה.

ואז הוא גורר החוצה את שני הבנים. "אני רוצה את אמא שלי", צועק אחד הנערים לעבר החמוש באנגלית. אחיו בוכה: "איתי, אני חושב שאנחנו הולכים למות".

התודעה משתנה: העיתונאים שצייצו על מה שראו


הקרנת הווידיאו ששחרר צה"ל למול עשרות עיתונאים זרים היא מהלך חריג של ישראל, וכבר הספיקה להכות גלים ברשתות. עיתונאים שכותבים בחשבונות ה–X (טוויטר לשעבר) שלהם על קטעים שראו, לעיני מיליוני עוקבים, זוכים לאינספור צפיות.

יותם קונפינו, עיתונאי פרילנסר דני, שעובד עם USAtoday וכלי תקשורת בדנמרק, לא הפסיק להתראיין ולכתוב ב-X מאמש. באחד מהציוצים שלו, כתב: "זה עתה ראיתי צילומים גולמיים שלא יתוארו של הטבח של חמאס... מחבל חמאס צורח 'אללה אכבר' כשהוא מנסה בטירוף לערוף את ראשו של אדם מת עם את חפירה". אמש הציוץ הזה קיבל מיליון צפיות. היום הוא כבר עומד על 10 מיליון כמעט. בציוץ שסיכם את השרשור כתב: "עוד כל כך הרבה סצנות אבל אני מקווה שהבנתם את העיקר... אם למישהו יש ספק לגבי מה שקרה, אני באמת לא יודע מה לומר יותר".

היו "הרבה התנשפויות רמות באולם, בכי, והרבה אנשים פשוט לא היו מסוגלים לצפות", סיפר העיתונאי של FRANCE 24, אנדי היליאר, על מי שנכח בהקרנה שנמשכה 45 דקות.

"עיתונאים דומעים כשצה"ל מראה להם צילומים ממעשי הטבח של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, המראים אזרחים וחיילים שנורו, נדקרו, עונו ונשרפו רק בגלל שהם יהודים", אמר אנדרו ניל, יו"ר המגזין הבריטי The Spectator ומגיש The Andrew Neil Show, ושלעבר עורך ה"סאנדיי טיימס" ויו"ר Sky TV. לניל יש 1.2 מיליון עוקבים בטוויטר.

 עדי טננבאום 

"ישנם מאמצים לעשות דמוניזציה של ישראל"

חמאס הכחיש שהוא פגע באזרחים. חאלד משעל, מנהל פעולות הפזורה של חמאס ודובר ראשי של הארגון, אמר כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בדה טענות על מעשי טבח, כדי לזכות באהדה במערב.

"בכל המלחמות יש כמה קורבנות אזרחיים. אנחנו לא אחראים להם", אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה הסעודי 'אל ערביה' ביום שישי. "חמאס לא הורג אזרחים בכוונה. הוא מתמקד בחיילים. נקודה".

רוברט רוזט, היסטוריון בכיר במכון הבינלאומי לחקר השואה, יד ושם, אמר שאנשים שמכחישים את היקף הפיגועים והאלימות לא סביר שישתכנעו מכמות ראיות כלשהי. לדבריו, חוסר הנכונות שלהם להאמין מושרש באנטישמיות ואנטיפתיה לישראל.

"בגלל שאומרים שזהו פשע שמעולם לא קרה, היהודים המציאו אותו, וזה בהחלט אנטישמי", אמר רוזט. "זה חלק מהמאמצים המתמשכים לעשות דמוניזציה של ישראל".

בית בקיבוץ בארי שנהרס במתקפת החמאס / צילום: ap, Ariel Schalit
 בית בקיבוץ בארי שנהרס במתקפת החמאס / צילום: ap, Ariel Schalit

סדרה של ממים ופוסטים ברשתות החברתיות, שהופצו על־ידי אנשים עם עשרות אלפי עוקבים, העמידו בספק אם המחיר שגבו אזרחים היה קטלני כפי שתואר על ידי הרשויות הישראליות.

פאדי קוראן, מנהל קמפיינים ב-Avaaz, ארגון זכויות אדם שבסיסו בגדה המערבית, אמר שיש הבדל בין אנטישמיות לבין הטלת ספק בגרסה של ממשלת ישראל לאירועים.

"לאף אחד אין את הזכות להכחיש את הדברים שעמם התמודדו ישראלים רבים ב-7 באוקטובר, או להכחיש שחפים מפשע מתו", אמר. אבל הוא אמר שראוי לתהות על דברי ממשלת ישראל או צה"ל, "במיוחד מאחר שיש להם היסטוריה ארוכה של הפצת שקרים ודיסאינפורמציה".

תומכי זכויות אדם מדגישים כי הזוועות של חמאס ב-7 באוקטובר אינן מצדיקות את התקיפות האוויריות החמורות של ישראל בשבועיים האחרונים ואת המצור הכמעט מוחלט שלה על עזה, שכולל מניעת מזון, מים ודלק.

"חמאס ביצע פשעי מלחמה שאין לתאר נגד אזרחים ישראלים. זה לא נותן לגיטימציה לצבא הישראלי לבצע פשעי מלחמה נגד אזרחים פלסטינים", אמרה סארי באשי, מנהלת התוכנית של Human Rights Watch שבסיסה בגדה המערבית.

בית בקיבוץ כפר עזה / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN
 בית בקיבוץ כפר עזה / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

ישראלים נשרפו חיים במכוניותיהם

בצילומים, פעילי חמאס רבים לובשים מצלמות פעולה על ראשם כשהם מטפסים על טנדרים, קופצים על אופנועים ומתקדמים ברגל לעבר גבול לישראל, שם עברו מדלת לדלת לצוד אזרחים ישראלים.

הסרטונים מראים גם תמונות של מחבלי חמאס מסיעים קורבנות ישראלים פצועים, אחד מהם עם זרוע קטועה, בחזרה לתוך רצועת עזה.

סרטון אחד מקיבוץ בו נהרגו 100 בני אדם מציג שני מחבלי חמאס חולפים על פני מגרש משחקים ריק לילדים כשהם מחפשים מטרות. השניים עוצרים לנוח מחוץ לבית, שם הם מתיישבים על כמה כיסאות פלסטיק ושותים מים לצלילי שריקות ירי קרובות.

נראה היה שהם לא חששו מתקיפה, והסרטון נותן הצצה לתגובה האיטית של כוחות הביטחון הישראליים.

בסרטונים נראים פעילי חמאס פותחים באש על נשים מבוגרות המסתתרות בבתיהן ונערות צעירות המסתתרות במקלטים. בתמונות נראו תינוקות מתים, גופות חרוכות של תינוקות וישראלים שנשרפים חיים במכוניותיהם.

רכבים שרופים באזור המסיבה בקיבוץ רעים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
 רכבים שרופים באזור המסיבה בקיבוץ רעים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בפסטיבל המוזיקה המדברית, אדם אחד מעמיד פני מת מתחת למכונית חונה, לפני שהוא נורה על ידי אקדח כשהוא מרים את מבטו כדי לראות אם הוא בטוח.

סצנה נוספת בסרטון מציגה פעיל חמאס מצית קישוטים לרגל סוכות, החג שהגיע לסופו ב-7 באוקטובר.

בהקלטה קולית אחת של פעיל חמאס שהשתמש בטלפון סלולרי של קורבן ישראלי כדי להתקשר להוריו בעזה, הפעיל מתרברב בפני אביו על שהוא בישראל.

"הרגתי 10 בידיים חשופות", הוא אומר. "הדם שלהם על הידיים שלי, תן ​​לי לדבר עם אמא".

"שאלוהים ישמור עליך", אומרת אמו, מתייפחת.

"אמא, הבן שלך הוא גיבור. להרוג, להרוג, להרוג," אומר הפעיל, לפני שאביו לוקח בחזרה את הטלפון.

"בבקשה היה גאה בי, אבא," הוא אומר.

"חזור לעזה, חזור", עונה אביו. "מספיק".

***גילוי מלא: לגלובס שתוף פעולה בלעדי עם העיתון WSJ (וול סטריט ג'ורנל) במסגרתו אנו בוחרים, מתרגמים ומפרסמים כתבות, באופן נאמן למקור. יחד עם זאת, איננו מסוגלים עוד לפרסם בין דפינו את המונח "לוחמי חמאס" בו משתמש ה-WSJ ואנו מחליפים אותו, על דעת עצמנו ותוך ציון הדבר, ב"מחבלי חמאס". במקביל, נפנה למערכת ה-WSJ על מנת להתריע ולבקש לשנות את הנוסח האמור. למלים יש ערך