למה חמאס משתמש בקריפטו לגיוס כספים

מחוקקים אמריקאים רוצים כללים נוקשים יותר • חברות מטבעות קריפטו אומרות שהן פועלות להרחקות פושעים וארגונים מוחרמים מהפלטפורמות שלהן

טיימס סקוור בניו יורק, ביום שבו קוינבייס הונפקה בנאסד''ק / צילום: ap, Richard Drew
טיימס סקוור בניו יורק, ביום שבו קוינבייס הונפקה בנאסד''ק / צילום: ap, Richard Drew

התפקיד של מטבעות קריפטו במימון לא חוקי עלה לדיון פעם נוספת לאחר הדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", לפיו חמאס וקבוצות מיליטנטיות אחרות השתמשו בטכנולוגיה לגיוס מיליוני דולרים לפני המתקפה על ישראל.

 ● טרוריסטים פלסטינים הודו: בורסת קריפטו רוסית מימנה את המתקפה על ישראל
ניתוח גלובס | הנקמה של ההייטקיסטים: סוגרים לחמאס את צינור המזומנים באמצעים טכנולוגיים

כמה מחוקקים הגיבו בקריאה לחוקים נוקשים יותר לריסון התועלת של קריפטו עבור פושעים וקבוצות שנתונות תחת סנקציות אמריקאיות.

חברות קריפטו אומרות שהן עובדות להרחיק משתמשים כאלה מהפלטפורמות שלהן וטוענות שמטבעות דיגיטליים יכולים לעזור לגורמי אכיפת החוק לעקוב אחרי שחקנים שליליים.

הנה מבט על השאלות העולות מהשימוש של חמאס במטבעות קריפטוגרפיים.

למה ארגוני טרור משתמשים בקריפטו?

חמאס ובעלי בריתו כמו הג'יהאד האסלאמי וחיזבאללה, הוגדרו כארגוני טרור זרים על ידי ממשל ארה"ב ונתונים לסנקציות מצד משרד האוצר האמריקאי. זה מגביל את הגישה שלהם למערכת הבנקאית הבינלאומית.

רוב הפעילות הפיננסית הבלתי חוקית בעולם מתרחשת באמצעות המערכת הבנקאית המסורתית, כמו גם במזומן. אבל קריפטו הפך לאמצעי חשוב למימון ישויות מוחרמות והלבנת הון, בגלל שמשתמשי קריפטו יכולים לשנע ערך ברחבי העולם באופן מיידי על ידי שימוש במה שנקרא ארנקים דיגיטליים.

חמאס מנסה לגייס כספים בקריפטו באופן פומבי לפחות מאז 2019, דרך ערוץ הטלגרם שלו.

ארנקי קריפטו הקשורים לגי'האד האסלאמי, ארגון טרור הקשור לחמאס, קיבלו עד 93 מיליון דולר במטבעות קריפטו בין אוגוסט 2021 ליוני השנה, על פי חברת מחקר הקריפטו Elliptic.

ארנקים הקשורים לחמאס עצמו קיבלו כ־41 מיליון דולר בתקופה דומה, על פי חברת המחקר BitOK מתל אביב.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana
 יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

האם ניתן להתחקות אחרי ארנקים דיגיטליים?

לפעמים. עסקאות קריפטו רבות מתבצעות בספרי חשבונות גלויים לציבור הנקראים בלוקצ'יינים, אשר נשמרים מעודכנים בזמן אמת ולא ניתן לשנותם. זה מאפשר לרשויות לנטר ולפקח על עסקאות כאלה בזמן שהן מתרחשות או לחבר את הנקודות ולהבין שהן קרו לאחר העברת הכסף.

אבל בקריפטו יש מורכבויות אחרות. בלוקצ'יינים מזהים משתמשים על ידי כתובות הארנקים ולא על ידי שמות. במבט ראשון, חוקר שיבחן את ספר החשבונות של ביטקוין יראה רק מחרוזת של אותיות ומספרים - לדוגמה, 1H939dom7i4WDLCKyGbXU
p3fs9CSTNRzgL, כתובת המקושרת על ידי משרד האוצר לפושע סייבר איראני לכאורה.

בעיה נוספת היא שהעברות קריפטו רבות אינן מתבצעות בבלוקצ'יינים פומביים. פלטפורמות מסחר כמו Coinbase Global ו־Binance משתמשות בספרי חשבונות פנימיים פרטיים כדי לעקוב אחר פעולות המסחר והיתרות של המשתמשים שלהן.

כדי להתחקות אחר עסקאות מסוג זה, המשטרה וסוכנויות המודיעין מבקשות גישה מהחברה המפעילה את הפלטפורמה - בדיוק כפי שהיו מקבלות גישה לחשבון בנק רגיל. פלטפורמות קריפטו גדולות אומרות שהן מגיבות למאות צווי זימון כאלה בשבוע.

"קריפטו ומימון לא חוקי הם פרדוקס מבחינה מסוימת", אמר ארי רדבורד, מנהל מדיניות גלובלית בחברת מודיעין הבלוקצ'יין TRM Labs ובעברו בכיר במשרד האוצר האמריקאי. "יש לנו יותר נראות מבעבר, אבל עדיין אין לנו נראות מלאה".

איך מנסות חברות קריפטו למנוע עסקאות לא חוקיות?

מתווכים פיננסיים בארה"ב נדרשים לבצע מה שנקרא בדיקות 'הכר את הלקוח' על המשתמשים שלהם, העוזרות לחוקרים לחבר זהות של אנשים אמיתיים עם ארנקי קריפטו.

חלק מפלטפורמות הקריפטו נוקטות צעדים נוספים כדי למנוע משחקנים רעים להשתמש בשירותיהן. רבות עובדות עם חברות מחקר על בלוקצ'יין כדי להיות מעודכנות לגבי כתובות ארנקים חשודות ומעסיקות אנשי מודיעין או אכיפת החוק בדימוס כחברים בצוותי הציות (compliance) שלהן.

בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בארה"ב, קוינבייס (Coinbase), אומרת שהיא מעסיקה יותר מ־400 עובדים העוסקים בנושא של ציות לחוקים, והיא חוסמת משתמשים מלבצע עסקאות עם יותר מ־8 מיליון כתובות קריפטו הקשורות למימון לא חוקי. קוינבייס גם אומרת שפיתחה כלי קנייני שמיירט עסקאות קריפטו על ידי ישויות שיש עליהן סנקציות בזמן אמת, ומדווח עליהן לרשויות.

מה הפערים והבעיות, ואיך מגיבים קובעי המדיניות?

הרגולציה, האכיפה והציות ברחבי העולם אינם אחידים. היכולת של קריפטו לחצות גבולות משמעותה שהוא יכול לנוע במהירות ממקומות מפוקחים היטב למקומות עם פיקוח רופף. והרשויות לא יכולות להקפיא או ללכוד קריפטו אם המשתמשים מחזיקים את המטבעות בארנק שהם שומרים באופן פרטי אצלם, במקום על גבי פלטפורמת מסחר.

הרשויות בארה"ב האשימו מוקדם יותר השנה את בייננס (Binance), בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, בכישלון לאסור על חמאס וארגוני טרור אחרים משימוש בפלטפורמה שלה.

ישנם אתגרים אחרים. מטבעות קריפטו מסוימים, כמו Zcash ו־Monero, מתוכננים מראש למקסם את האנונימיות של המשתמשים. הרשויות אומרים שמטבעות פרטיות (privacy coins) יכולים להיות שימושיים לפושעים.

"כל מי שרומז או טוען שפושעים משתמשים ב־Zcash פשוט עושה ספקולציות", אמר כריס טומאו, דובר של החברה המנפיקה את המטבע, Electric Coin Co. הוא הודה בכך שרשויות אכיפת החוק לא יכולות לעקוב אחר העברות כספים ב־Zcash. נציג של Monero לא הגיב לבקשות תגובה.

מלביני הון יכולים גם להשתמש בקריפטו או בכסף מזומן כדי לקנות ציוד לכריית מטבעות חדשים, למשוך מזומנים מכספומטים של ביטקוין או להשתמש בקריפטו לרכישת כרטיסי גיפטקארד או כרטיסי חיוב משולמים מראש.

לאחר הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לגבי מאמצי הקריפטו של חמאס, 105 מחוקקים מארה"ב חתמו על מכתב לבית הלבן ולמשרד האוצר ודחקו בממשל ביידן להתייחס לנושא של שימוש בקריפטו על ידי ארגוני טרור. ביום רביעי, משרד האוצר הטיל סנקציות על פלטפורמת קריפטו שמבוססת בעזה עקב קשרים עם חמאס.

"טיפול בנקודות התורפה וההתחמשות השערורייתית של מטבעות קריפטוגרפיים הוא עניין של ביטחון לאומי", אמר הסנאטור הרפובליקאי רוג'ר מרשל (קנזס) בהצהרה כתובה. "רגולציה עצמית לא סוגרת את הפערים שהשחקנים הרעים האלה משתמשים בהם כדי לנצל את המטבע הזה".

הקונגרס התקשה לקבוע חקיקה סביב תחום הקריפטו. בהצעה של משרד האוצר האמריקאי לחייב את בורסות הקריפטו לזהות את בעלי הארנקים שעמם הן מבצעות עסקאות תקועה כבר כמעט שלוש שנים.

מרשל היה אחד הכותבים של הצעת חוק עם הסנאטורית אליזבת' וורן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) שהייתה כופה על משרד האוצר ליישם את הכללים האלה. כמו כן בהצעה הורחבו דרישות 'הכר את הלקוח' גם ללקוחות קריפטו כמו כורים, מוודאי עסקאות והחברות המספקות ארנקים דיגיטליים.