בנק לאומי | ניתוח

מרוץ צמוד, "דילים" וניצחון הוותק והיציבות: מאחורי בחירת יו"ר לאומי

בתקופה הסוערת שעוברת על ישראל והמערכת הבנקאית, העדיפו בדירקטוריון בנק לאומי, בצעד שנוי במחלוקת, לבחור בשמואל בן צבי, דירקטור ותיק, לתקופה של 9 חודשים בלבד • האם בנק ישראל יישר קו עם התקופה הקצרה, ומה עשוי ללמוד מכך בנק דיסקונט

שמואל בן צבי, יו''ר בנק לאומי החדש / צילום: שני נחמיאס
שמואל בן צבי, יו''ר בנק לאומי החדש / צילום: שני נחמיאס

דירקטוריון בנק לאומי בחר בערב יום ראשון בשמואל (מולי) בן צבי לתפקיד יו"ר הדירקטוריון, שיחליף את היו"ר בארבע השנים האחרונות, סאמר חאג' יחיא. תשעה חברי דירקטוריון הצביעו בסיומו של דיון שארך כחמש שעות, בסיומו נבחר בן צבי על חודו של קול. חמישה חברים תמכו בבחירתו של בן צבי למרות שיכהן בתפקיד רק תשעה חודשים (ברוטו) - עד לסיום הקדנציה השלישית שלו בדירקטוריון (בסך־הכול תשע שנים). ארבעה אחרים תמכו בדירקטורית החדשה אתי דויטש, שהצטרפה לבנק לא מזמן. מינויו של בן צבי צריך לקבל את אישור בנק ישראל, ולא בטוח ששם רואים בעין יפה את התקופה הקצרה שאליה נבחר. 

כהונה של פחות מ-9 חודשים: שמואל בן צבי נבחר ליו"ר בנק לאומי על חודו של קול 
בחסות המלחמה, בדירקטוריון לאומי מתגבש דיל לדחיית הבחירות ליו"ר
בשל המלחמה: לאומי יפריש עד 1.1 מיליארד שקל ברבעון השלישי

התוצאה הצמודה ועצם כך שתשעה דירקטורים הצביעו (המועמדים עצמם לא רשאים להצביע), מלמדים על חשיבות הבחירה ועל "הדילים" שליוו את המרוץ. דירקטוריון לאומי מונה בדרך־כלל תשעה חברים, אך הפעם השתתפו בבחירה גם שני דירקטורים שמסיימים את תפקידם בימים אלו, כולל היו"ר היוצא חאג' יחיא, במהלך שזכה לביקורת קשה על כך שדירקטורים שלא יכהנו תחת היו"ר החדש ישתתפו בבחירה.

בנוסף, עד הרגע האחרון נעשו מאמצים להאריך את הכהונה של חאג' יחיא ושל הדירקטור הנוסף, אבי בזורה, אך בבנק ישראל סירבו לבקשת הדירקטוריון להאריך את כהונתם בשלושה חודשים.

קודם כל יציבות, אחר־כך נראה

הבחירות לתפקיד היו"ר נערכו ביום האחרון לכהונתו של חאג' יחיא. לאורך הקדנציה הוא ספג ביקורת לא פעם, אך היה דומיננטי בבנק ובעיקר ייצג אותו בעולם. חאג' יחיא השתתף במשלחת העסקית הישראלית הראשונה שטסה לדובאי בשנת 2020, ולפני שנה בדיוק היה הגורם העסקי הראשון שהשתתף באירוע רשמי בריאד, בירת סעודיה.

ללאומי מנכ"ל חזק בדמותו של חנן פרידמן, אך עזיבתו של יו"ר ותיק עלולה לגרום לזעזוע. מהבחינה הזו יש היגיון בבחירה בבן צבי על פני דויטש, מאחר שהוא מכהן בדירקטוריון מאז יולי 2015, והיה חבר בכל הוועדות המשמעותיות שלו.

מדינת ישראל נמצאת נמצאת בעיצומה של מלחמה בדרום שעלולה להסלים לגזרות נוספות, מלחמה שכבר עכשיו יש לה השפעות כלכליות חריגות על המשק כולו ועל המערכת הבנקאית בפרט. מניות הבנקים ירדו בשיעור דו ספרתי מתחילת הלחימה, בעיקר בשל בריחה של משקיעים זרים. לאחר שהפיקוח על הבנקים דרש זאת, היה לאומי הראשון שהודיע על הגדלת ההפרשות להפסדי אשראי בהיקף של עד 1.1 מיליארד שקל. בד בבד הבנקים כולם יוצאים כעת בשלל הטבות לתושבי הדרום והאוכלוסייה במדינה בכלל, בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.

המשמעות של כל אלה היא שבדירקטוריון לאומי העדיפו את ההיכרות של בן צבי עם פעילות הבנק, כדי לעבור את החודשים המאתגרים שעומדים בפני ישראל והמערכת הבנקאית, על פני מתן המפתחות לדירקטוריון למצטרפת החדשה, למרות שמבחינת הידע והרזומה שלה היא יכולה להיות היו"רית הראשונה בבנק.

בעוד פחות מתשעה חודשים ייפתח המרוץ האמיתי שיעצב את זהות הדירקטוריון בשנים הבאות. דויטש תגיע אליו מחוזקת לאחר שהלכה את כל הדרך על 'הטיקט' שעמו הגיעה לבנק - לכהן כיו"ר. השאלה מי יתמודד מולה. 

אתי דויטש / צילום: רמי זרנגר
 אתי דויטש / צילום: רמי זרנגר

באשר ליו"ר החדש, אם לא היו נותרים לו תשעה חודשים, לא מן הנמנע כי הפער בהצבעה היה גדול יותר. הוא מכיר את לאומי היטב ועל פי גורמים שונים גם יחסיו עם המנכ"ל פרידמן הינם טובים. בן צבי סיים את הדוקטורט שלו בכלכלה כבר בגיל 26, כחלק מהעתודה הצבאית, ובהמשך הגיע לתפקיד היועץ הכלכלי של הרמטכ"ל ובוגר המכללה לביטחון לאומי.

כחלק מתפקידו כסמנכ"ל הכספים בטבע בשנים הטובות של החברה, שם היה אחראי בין היתר על פעילותה מול הבנקים, מכיר בן צבי גם את הצד השני של מערכת היחסים. מטעם טבע הוא נשלח לבית הספר לעסקים בהרווארד, שם עשה הסבה מאיש פיננסי לאיש אסטרטגיה, הכשרה שיכולה לסייע לו בתקופה הזו כשלבנק יש לא מעט אתגרים. בין אלו, הובלת הבנק אל מול הלקוחות שזקוקים לסיוע בימים אלה, וכן התמודדות מול הלחץ הציבורי והפוליטי בעקבות רווחי העתק שרושמים הבנקים ברבעונים האחרונים (רווחים שצפויים להצטמצם משמעותית בהמשך השנה).

כאמור, על תפקיד היו"ר התמודדו בסופו של דבר שני דירקטורים בלבד. זאת למרות שבדצמבר 2022, עת פרסמה הוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים קול קורא להגשת מועמדים, אחד הכישורים הנדרשים, על פי בקשת הבנק, היה יכולת (ורצון) להיות יו"ר בעתיד.

לאחר שהמליצה על שורה של מועמדים, עלה הנושא להצבעת בעלי המניות של הבנק והם בחרו בדויטש, שאכן הגישה מועמדות ליו"ר, אך גם בידידיה שטרן (דירקטור מכהן) ובאורי אלון, שלא הגישו מועמדות, וכך גם דני קולר, כל אחד מסיבותיו.

מן הוועדה נמסר כי "הוועדה אינה מעורבת במינוי יו"ר ובוודאי אינה יכולה להנחות דירקטורים אם להגיש מועמדות לתפקיד זה או אחר. תכלית עבודת הוועדה היא להמליץ על המועמדים המתאימים ביותר לדירקטוריון. זהו תפקיד הדירקטוריון לבחור את היו"ר לפי שיקול דעתם של הדירקטורים החברים בו".

לאומי החזיר לשוויו 2 מיליארד שקל ביום

אחרי כמה ימי מסחר שבהם התדרדר למקום השלישי, לאומי חזר השבוע להיות החברה עם שווי השוק הגדול ביותר בבורסה בתל אביב, כשבנק הפועלים צמוד אליו במקום השני - והם עוקפים מחדש את נייס ואת טבע הוותיקה.

ביום ראשון השבוע זינקה מניית לאומי  בכמעט 5%, קפיצה שהייתה שווה לבעלי המניות שלה כמעט 2 מיליארד שקל. מדובר בעיקר בגופים המוסדיים המחזיקים ביותר מ־30% ממניות הבנק באופן ישיר, ושהיו פעילים מאוד בישורת האחרונה של המרוץ ליו"ר, כשהפעילו לחץ על הדירקטורים בלאומי להסתכל בראייה ארוכת טווח על עתיד הבנק, ונראה שהם חיזקו את מעמדה של דויטש שהצליחה לגרור את המאבק להיות צמוד. 

 

באחד מהגופים המוסדיים ציינו שבעיניהם הבחירה ביו"ר לתקופה קצרה אינה עניין דרמטי. "הרי לבנק לאומי אסטרטגיה מגובשת וסדורה, וגם בתקופה של מלחמה בישראל ותנודות בשווקים בינלאומיים, ממילא לא מומלץ לשנות אסטרטגיה. כך שתקופה של תשעה חודשים, עד לכניסת יו"ר קבוע, אינה ארוכה", אמרו.

ביום שני הבא יתקיימו בחירות דומות בבנק דיסקונט, וגם שם דירקטורים שמסיימים כהונה בקרוב ישתתפו בהצבעה ויקבעו את זהות המחליף של שאול קוברינסקי, שבדומה לחאג' יחיא מסיים תשע שנים בדירקטוריון.

אולם בעוד שבלאומי המנכ"ל דומיננטי ומכהן בתפקיד כבר ארבע שנים, בדיסקונט מונה אבי לוי רק ביוני השנה, והגם שהוא מכיר היטב את הבנק, הוא עדיין טרי בתפקיד.

לכן, לזהות היו"ר החדש חשיבות גדולה, בין היתר גם כיוון שלדיסקונט אתגרים ייחודיים דוגמת הפרידה מחברת כרטיסי האשראי כאל, שבה מחזיק הבנק ב־72%. הדירקטורים שהציבו מועמדות הם איריס אבנר, שלה זוהי כהונה אחרונה בדירקטוריון (אך נותרו לה עוד כמעט שלוש שנים בו), דני ימין שהיה בעברו מנכ"ל מיקרוסופט ישראל ואריק פינטו, שהיה מנכ"ל בנק הפועלים אך הצטרף לדירקטוריון דיסקונט רק החודש.

בעוד שבוע נדע האם גם בדיסקונט העדיפו את המוכר והיציב על פני החדשים.