הוא מנהל 200 דירות Airbnb ברחבי הארץ, ואת כולן נתן בחינם למפונים

יובל רפאל, מנכ"ל ובעלי יאלהרנט, מחזיק במלאי של 200 דירות נופש בצפון, באילת ובתל אביב • לדבריו, בשבוע הראשון למלחמה אירח כאלף איש ללא תשלום, מהלך שנאמד בכ־3 מיליון שקל • ישראל מתגייסת

משפחת יורם שהתארחה באחת מדירות הנופש של רפאל / צילום: YalaRent
משפחת יורם שהתארחה באחת מדירות הנופש של רפאל / צילום: YalaRent

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

כשפרצה המלחמה נוכח יובל רפאל, מנכ"ל ובעלי יאלהרנט, חברת השכרת דירות נופש וניהול נכסים, בשני דברים: הראשון, רבים מחבריו נקראו לצו 8 ונכנסו למערכה. השני, נכנסו לעסק הרבה הזמנות בתשלום. "אמרתי לעצמי שאני לא מוכן להרוויח כסף בתקופה כזאת", הוא מספר בשיחה עם גלובס. "חסמנו בחברה את כל ההזמנות בכסף, והחלטנו לאכלס אנשים בחינם".

יזם הנדל"ן בן ה־25 שגייס 20 מיליון דולר לציוד לחיילים 
כחמישית מכוח העבודה הפסיק לעבוד; מומחים: "עדיין לא כמו שהיה בקורונה" 

בשגרה, החברה של רפאל, 39, מנהלת מעל 200 דירות נופש בפריסה ארצית. "הכול התמלא ברגע", הוא מציין. "כל מי שביקש להתארח - קיבל.

יובל רפאל ובנותיו / צילום: תמונה פרטית
 יובל רפאל ובנותיו / צילום: תמונה פרטית

"בימים הראשונים המדינה עוד לא ידעה מה קורה, רק העורף תפקד. אירחנו בשבוע הראשון מעל אלף איש. עכשיו אנחנו מארחים מפונים בהוראת המדינה, יש לנו הסכם עם משרד האוצר".

לאתר יאלהרנט לחצו כאן

"מייצרים חיי קהילה"

ההסכם עם האוצר נחתם לאחר שבמשך יותר משבוע הכול מומן מכיסו של רפאל. משמעות ההסכם עם האוצר היא שבתקופה שלאחר מכן המדינה תשלם על האירוח, אך לדבריו עוד לא ברור מתי וכמה כסף הוא יקבל. את השווי הכלכלי של ההירתמות בשבוע הראשון הוא מעריך בקרוב ל־3 מיליון שקל.

"אנחנו בקשר יומיומי עם האנשים שנמצאים ביחידות", הוא מספר. לאלו שנמצאות בצפון, בטבריה ובמגדל, התפנו אלינו התושבים מהצפון, ובאילת מרבית המשתכנים הם מהעוטף. יש גם יחידות בתל אביב. אנחנו מנסים ליצור למפונים גם חיי קהילה, עם שיעורים, יוגה או תכנים מעשירים".

בשל העובדה כי לא ברור כמה זמן ייאלצו המפונים לשהות בדירות, חשוב שמקום האיכלוס הזמני ירגיש ביתי ככל הניתן. "המטרה היא לייצר בית שהוא מחוץ לבית. אנחנו מקבלים חיות מחמד, ויש אצלנו מרחבים גדולים".

עם זאת, ישנו כמובן חשש מההמשך. בהיעדר מענה כלכלי מספק מטעם המדינה, עתיד העסק מדאיג. "אנחנו במצב כלכלי מאוד לא טוב, הוצאנו 70%-80% מהעובדים לחל"ת. כל עוד לא נקבל כסף מהמדינה, החברה לא באמת תוכל להמשיך להתקיים.

"כרגע אנחנו עושים את מה שאנחנו צריכים לעשות. אם לא נקבל עזרה מהמדינה, נתמודד אחרי זה. אנחנו בצו 8 בעורף, כשחברים שלי בצו 8 נלחמים. מה שמעניין אותי באמת זה החיילים שלנו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

חמ"ל אנלייט-מגלן

החמ"ל הוקם כשיתוף פעולה בין עמותת מגלן לחברת אנלייט, בראשותו של גלעד יעבץ, שבנו, סרן יפתח יעבץ, נהרג בקרבות בנחל עוז. מלבדו, נהרגו עוד 12 לוחמים ובוגרים של היחידה. מאז תחילת הלחימה פועל החמ"ל לספק סיוע לחיילי צה"ל, כמו גם איסוף תרומות לעשייה אזרחית, ומלווה את משפחות הנופלים. כיום עובד החמ"ל על יצירת רשת דירות אירוח למפוני העוטף והצפון, שהמדינה לא מספקת מענה לצורכיהם.

בעלי נכסים או סוכני נדל"ן המעוניינים לסייע במציאת הדירות יכולים לפנות למייל: Hamal@enlightenergy.gov.il

חמ''ל אנלייט־מגלן / צילום: יח''צ עמותת אנלייט־מגלן
 חמ''ל אנלייט־מגלן / צילום: יח''צ עמותת אנלייט־מגלן

שניר

העמותה, הפועלת למען סיוע לשכבות החלשות בישראל, הקימה קו חם לבני הגיל השלישי המעניק תמיכה וסיוע רגשי, כמו גם סיוע סוציאלי ורפואי מיידי, ללא עלות. הסיוע ניתן בידי פסיכולוגים, אנשי רווחה, ורפואה פנימאית המתנדבים בעמותה.

צוות המוקד מתשאל את הפונים, בונה פרופיל של מטופל ומלקט מידע לזיהוי צרכים אחרים. לאחר מכן, מנהלת קשרי לקוחות מקשרת את הפונים, לפי מידת דחיפות, עם הפסיכולוגים המתאימים או לרופאה הפנימאית, על מנת להמשיך את הסיוע במהלך המפגשים הטלפוניים.

הקו החם של העמותה: 073-3747733

ידידים לחקלאים

ארגון המתנדבים הארצי ידידים, המספק עזרה ראשונה שאינה רפואית 24 שעות ביממה, מאגד מתנדבים ומתנדבות המעוניינים לקחת חלק בהכנת שדות ובקטיף של יבול באזור הדרום.

ניתן להצטרף לקבוצת הווטסאפ הייעודית: https://chat.whatsapp.com/LZxq3L0bS3i1qPimXzCkjN

משעולים

העמותה, הממוקמת בקיבוץ מגל, מציעה טיפולי רכיבה וכלבנות ללא עלות עבור תושבי העוטף ומשפחות מפונים מהצפון. העמותה, בראשות המנכ"לית אפרת אבנרי, מתמחה בין היתר במתן מענה טיפולי לפוסט טראומה המושתת על ראייה מערכתית - ומותאם כעת למכלול הצרכים של מטופלים בצל המלחמה.

ליצירת קשר: Info@misholim.org

ישראכרט

חברת כרטיסי האשראי השיקה קהילת עסקים דיגיטלית, במטרה לסייע ולייעץ לעסקים קטנים שנפגעו בצל המלחמה. הקהילה פועלת בוואטסאפ, ופתוחה לציבור הרחב. מדי שבוע עולים בה תכנים מקצועיים, כלים וטיפים ייעודיים בתחומים כמו חל"ת, הגשת בקשות סיוע, ניהול תזרים ועוד.

להצטרפות לקהילה: https://bit.ly/49gVEfX