אחרי קרן ההלוואות של האוצר: בנק ישראל מציע אשראי לעסקים קטנים בריבית נמוכה יותר

בנק ישראל יספק למערכת הבנקאית הלוואות בהיקף של עד 10 מיליארד שקל בריבית בנק ישראל פחות 1.5% והבנקים יעניקו בגינה הלוואות לעסקים קטנים • התנאי למערכת הבנקאית: ממוצע הריבית בגין ההלוואות - עד ל-6.25%, לעומת קרן האוצר, בגינה הריבית המקסימלית תהיה 7.75

בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל פרסמה הבוקר (ב') תוכנית להקלת האשראי לעסקים קטנים וזעירים בהיקף של עד 10 מיליארד שקל, במטרה לסייע לעסקים שנפגעו בעקבות המלחמה.

בעקבות המלחמה: מסלול חדש בקרן להלוואות בערבות מדינה
שלוש הארכות לפריעת חוב: לאומי הגיש בקשה לכינוס נכסים נגד חנן מור
למרות הצניחה בשווי: הראל החליטה להאריך את המועד להשלמת רכישת ישראכרט

במסגרת התוכנית, בנק ישראל יספק לבנקים הלוואות מוניטריות לתקופה של שנתיים בריבית משתנה, בגובה של ריבית בנק ישראל פחות 1.5%, כלומר כזו שהיום שתעמוד על 3.25%. התוכנית מיועדת לעסקים שפדיונם נפגע בשיעור של לפחות 25% באחד מהחודשים הקלנדריים אוקטובר, נובמבר, דצמבר או יותר כתוצאה מהמלחמה.

מי שיעמיד את ההלוואות לעסקים יהיו הבנקים, שזוכים למעשה לערבות מצד בנק ישראל בגין הסיכון הגדול יותר של מתן הלוואה עסקים שחוו פגיעה בהכנסות.

כדי לוודא שהסיכון הזה לא מתגלגל לאותם עסקים, בנק ישראל הגביל את הריבית שיוכלו הבנקים לגבות, וקבע תנאי לפיו ממוצע הריבית על ההלוואות לאותם עסקים קטנים וזעירים לא יעלה על ריבית פריים (6.25% כיום). בבנק ישראל ציינו כי התכנית תופעל בגין אשראי שיינתן עד סוף חודש ינואר 2024.

צעד זה נועד לסייע לעסקים קטנים וזעירים לצלוח תקופה מאתגרת זו עד לשובם לפעילות עסקית מלאה, תוך מתן האפשרות לקבל אשראי בתנאי ריבית משופרים, על אף הסיכון הגלום במתן אשראי לעסקים אלו בעת הזו.

"תכנית זו היא נדבך נוסף בכלי המדיניות שהפעלנו בבנק ישראל לסיוע בהתמודדות עם הקושי הכלכלי הנובע מהמלחמה, בפרט לאלו שנפגעו במיוחד", אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. "אנו נמשיך לתת מענה לסוגיות הכלכליות השונות שעולות מהמלחמה ונפעיל את הכלים המגוונים העומדים לרשותנו במידת הצורך".

תוכנית זו מתווספת לשלל צעדים שננקטו עד כה בתחום האשראי, ובראשם הפעלת המתווה הרוחבי שקידם הפיקוח על הבנקים לדחיית הלוואות למשקי בית של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

האוצר מציע אשראי גם לעסקים גדולים

התוכנית של בנק ישראל מגיעה יממה לאחר שמשרד האוצר יצא בתכנית הלוואות לעסקים קטנים משל עצמו, כשבין שתי התכניות קיים הבדל מהותי בריבית שתינתן לעסקים.

המסלול של האוצר נפתח בקרן להלוואות בערבות מדינה, תחת השם "חרבות ברזל", והוא מציע תנאי הלוואה לעסקים קטנים ובינוניים וגם לעסקים גדולים. בדומה לקרן של בנק ישראל, גם הקרן של האוצר תעמוד על סך של 10 מיליארד שקל. ההלוואה תינתן בריבית שלא תעלה על מרווח של 1.5% מעל לריבית הפריים, כך שהריבית המקסימלית תהיה 7.75%. העסק לא יידרש לשלם עמלה לנותן ההלוואה ותשלומי הקרן והריבית יהיו עד לשנה.

בקרן של האוצר שני מסלולים. המסלול הראשון, המיועד לעסקים קטנים ובינוניים עם מחזור שנתי של עד 100 מיליון שקלים, יעמוד על סך 8 מיליארד שקלים. העסק יוכל לקבל הלוואה עד לסכום של חצי מיליון שקל או עד 8% ממחזור המכירות, לפי הגבוה מביניהם (זאת עבור עוסק פטור עד 40 אלף שקלים).

המסלול השני, המיועד לעסקים גדולים עם מחזור שנתי של עד 500 מיליון שקלים, יעמוד על סך של 2 מיליארד שקלים. כאן סכום ההלוואה עומד על עד 32 מיליון שקלים או 8% מהיקף המחזור, הנמוך מביניהם. העסקים הגדולים יחויבו בעמלה משתנה, דחיית תשלום הקרן ינתן עד ל-3 חודשים.

ההלוואות של משרד האוצר יועמדו באמצעות 11 נותני אשראי שונים, לפי בחירת העסק, בהם שבעה בנקים (בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק מזרחי-טפחות, בנק דיסקונט, בנק מרכנתיל-דיסקונט, בנק ירושלים ובנק יהב) וארבעה נותני אשראי חוץ-בנקאי (מקס, ויזה כאל, גמא ניהול וסליקה, ו-BTB).