למרות הצניחה בשווי: הראל החליטה להאריך את המועד להשלמת רכישת ישראכרט

בשוק העלו הערכות שעסקת ישראכרט-הראל לא תצא לפועל, אבל הבוקר (א') הודיעו החברות על הארכת מועד הרכישה • יו"ר הראל השקעות: "מאמינים בפוטנציאל העסקי הקיים בישראכרט" • מניית ישראכרט עולה ב-15% בבורסה בת"א

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

אחרי שמניית ישראכרט  צנחה בעשרות אחוזים בשבועות האחרונים, וכבשוק ההון כבר עלו הערכות על כך שעסקת המכירה של החברה לידי חברת הביטוח הראל  לא תצא לפועל, שני הצדדים הודיעו הבוקר (א') על הארכת המועד לביצועה. על פי ההודעה משותפת של החברות, המועד האחרון להתקיימות כל תנאי העסקה, ובכללם קבלת אישור רשות התחרות, הוארך עד ל-31 בדצמבר. הראל אף יכולה להאריך תקופה זו פעם נוספת, עד לסוף חודש ינואר.

מניית ישראכרט עולה ב-15% במסחר בבורסה.

מי בשוק ידע? המניה צנחה בחדות, החברות נזכרו לספר למשקיעים מדוע רק אחרי יומיים
אחרי קריסת המניה: ישראכרט סירבה לבקשת רשות התחרות להארכת המועד האחרון לעסקה עם הראל
הוא היה בית ההשקעות הגדול בישראל. כך הוא איבד 80% משוויו

כזכור, לפני שבועיים צנחה מניית ישראכרט בחדות לאחר שבשוק החלו להסתובב הערכות כי רשות התחרות לא מתכוונת לאשר את העסקה. החברה, שנסחרה ב-18 באוקטובר סביב שווי של 3 מיליארד שקל (הראל אמורה לרכוש אותה לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל), צנחה בתוך כשבוע לשווי של 2.34 מיליארד שקל, פער של כמיליארד שקל מהשווי עליו סוכם עם הראל. במהלך השבוע שעבר נראה היה כי המניה מתאוששת, בין היתר לאחר שבהראל לא דיווחו על כוונה לבקש התאמה במחיר, אך בחציו השני של השבוע שוב ירדה מניית ישראכרט והיא סיימה את השבוע עם שווי של 2.26 מיליארד שקל.

הצדדים דיווחו הבוקר לבורסה כי ככל שאישור הממונה על התחרות לא יתקבל בהתאם להסכם המיזוג, הראל תהיה רשאית להודיע לישראכרט כי ברצונה להאריך את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים לתקופה אחת נוספת שהראל תקבע, שתסתיים עד ל-31 בינואר. כפי שסיכמו הצדדים, עד אשר יעבור המועד האחרון המוסכם, הראל לא תוכל לבקש התאמה במחיר או לסגת מהעסקה כולה.

ההארכה הנוספת תהיה כפופה לאישור האספה הכללית של ישראכרט, שכזכור לא הסכימה תחילה לבקשת הארכה שהגישה רשות התחרות עצמה כדי לסיים את בדיקותיה. כעת יפנו שני הצדדים לרשות התחרות לאשר ארכה לצורך מתן החלטתה.

האספה הכללית של ישראכרט תכונס אם הראל תודיע לחברה על ההארכה הנוספת, ולא יידרש לה אישור נוסף של אורגנים אחרים בחברה. אם האספה הכללית של החברה לא תאשר את ההארכה, יהיה המועד בו התקבלה החלטת האספה הכללית שלא לאשר את ההארכה כמועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים. אם תאושר תקופת ההארכה השנייה, היא תיחשב כאילו הסתיימה אם הראל לא תגיש ערעור לערכאה שיפוטית תוך 120 יום מהמועד שבו הראל נתנה הודעה על ההארכה, או אם החלטת הממונה שלא לאשר את המיזוג תהפוך לחלוטה ובלתי ניתנת לערעור.

במכתב ששלח לעובדי החברה יו"ר הראל השקעות, יאיר המבורגר, הוא פירט את הנימוקים להחלטת החברה להמשיך בעסקה למרות המצב בבורסה כתוצאה מהמלחמה. המבורגר כתב: "אנו מאמינים בפוטנציאל העסקי המשמעותי הקיים בישראכרט ובכך שהעסקה צפויה להערכתנו לייצר להראל תשואה נאה לאורך זמן על ההון העצמי ותגוון את עסקי הראל באמצעות כניסה לתחום פעילות משמעותי נוסף שצפוי להוות מנוע צמיחה משמעותי בעבור החברה".

המבורגר התייחס גם להחלטה להמשיך בעסקה למרות המלחמה. "בשוך הקרבות אנו מאמינים ובטוחים שכלכלת ישראל על שלל יתרונותיה וסגולותיה תדע להתאושש במהירות ואף להתעלות על הישגי העבר. אנו מאמינים בכלכלת מדינת ישראל, אנחנו מאמינים במדינה האהובה שלנו ובעתידה. אין לנו ארץ אחרת ולצד העובדה שאנו מאמינים כלכלית ואסטרטגית בעסקה - אנו בטוחים שהשקעה בישראל בעת הזו היא צעד חשוב ונכון", ציין יו"ר הראל השקעות.