מי בשוק ידע? המניה צנחה בחדות, החברות נזכרו לספר למשקיעים מדוע רק אחרי יומיים

מניית ישראכרט צנחה בחדות ביום חמישי מסיבה לא ברורה • רק בתחילת השבוע החברה והראל, שמיועדת לרכוש אותה, חשפו כי רשות התחרות עדכנה אותן על כוונתה לעכב את העסקה • בינתיים, סימני השאלה סביב השלמת הרכישה רק מתרבים

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

האם גורמים בשוק ההון קיבלו מידע מוקדם על הדרמה סביב רכישת ישראכרט על ידי הראל? לאחר ירידה חדה ובלתי מוסברת במניית חברת כרטיסי האשראי ביום חמישי, "נזכרו" בתחילת השבוע ישראכרט והראל לדווח באופן רשמי על ההודעה דרמטית שקיבלו באותו יום, לפיה רשות התחרות ביקשה דחייה במועד האחרון לסיום העסקה. כעת, השלמת הרכישה עומדת בסימן שאלה.

אחרי קריסת המניה: ישראכרט סירבה לבקשת רשות התחרות להארכת המועד האחרון לעסקה עם הראל 
איבדה יותר מ-14% ביום: מה עובר על מניית ישראכרט, ואיך תושפע עסקת הרכישה? 

מניית חברת ישראכרט , שביום רביעי כבר ירדה בכ־6%, החלה להתדרדר כבר משעות המסחר הראשונות של יום חמישי. בשעות הצהריים המוקדמות הצניחה היומית עמדה על 10% ולקראת השעה שלוש החריפה הירידה לכ־18%. באותן שעות, ספק אם בישראכרט או בהראל, שנמצאת ביישורת האחרונה של רכישת חברת כרטיסי האשראי, היה מי שיכול לענות בוודאות על השאלה מדוע המניה ירדה בשיעור כה חד.

הירידה במניה גרמה לישראכרט לאבד בתוך שעות ספורות מאות מיליוני שקלים משווי השוק שלה. בעקבות זאת, צנח שווי החברה לכ־2.3 מיליארד שקל בלבד, מרחק של מיליארד שקל מהשווי שאמורה הראל לשלם תמורתה על פי ההסכם שנחתם בין החברות בפברואר השנה - 3.3 מיליארד שקל.

הירידות החדות ביום חמישי (שעמדו על 14% בסופו) גרמו לתהיות בשוק לגבי עצם קיום העסקה, שהמועד האחרון לקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים לה הוא ה־12 בנובמבר, בעוד שבועיים, והאם בעקבות הצניחה במנייה תבקש הראל לבצע התאמה במחיר, שעומד על פי ההסכם בין הצדדים על 16.5 שקל למניה.

 

רשות התחרות הערימה קשיים על העסקה

"התעלומה" שרבצה סביב ירידת מניית ישראכרט בחמישי, נפתרה כאמור רק ביום ראשון, כאשר בשעות הבוקר פרסמו חברת האשראי והראל דיווחים על שיחה שקיימו בנפרד עם נציגי רשות התחרות. הראל ציינה כי בשיחה, שהתקיימה שעה לפני סיום המסחר ביום חמישי (16:15), הודיעה לה רשות התחרות כי היא מבקשת להאריך את המועד האחרון לאישור העסקה מצדה, מכיוון שלא תספיק למצות את הבדיקה עד לתאריך הסגירה שנקבע (ה־12 בנובמבר).

בהראל, שבשליטת משפחת המבורגר, ציינו עוד כי שני האישורים הרגולטורים הנוספים המהווים תנאים מתלים להשלמת עסקת המיזוג - אישור המפקח על הבנקים ואישור הממונה על שוק ההון - טרם התקבלו. אולם, על בסיס המגעים של חברת הביטוח עם רגולטורים אלו, היא מעריכה בסבירות גבוהה כי היה עולה בידה להשיגם עד למועד האחרון כפי שהוא עומד כיום.

על פי הדיווח של ישראכרט, שיחה דומה נעשתה גם עמה, וזו התקיימה רק בשעה 18:00, כלומר לאחר סיום יום המסחר בחמישי. באותה שיחה, כך על פי הדיווח, הציעה רשות התחרות לדחות את המועד האחרון למתן האישור ב־30 יום, עד לתחילת חודש דצמבר, כאשר כבר כעת חורגת הרשות מהזמן שמוקצה לה על פי חוק להעביר את חוות דעתה בקשר לעסקה - 150 יום.

בישראכרט הבהירו לרשות כי החברה לא מסכימה להאריך את המועד לאישור העסקה, והסיבה לכך פשוטה: לפי ההסכם, אם כל התנאים לא יתקיימו עד לתאריך הקבוע בו, כל צד יהיה רשאי להודיע על ביטול ההסכם.

המשמעות היא שהראל לא יכולה לחזור בה מההסכם כולו ואף לא לבקש הנחה על המחיר שנקבע מראש, אלא לאחר שהמועד המדובר חלף, בהנחה שלא התקבלו כל האישורים הנדרשים. כך, בישראכרט ביקשו לקבע את המחיר הגבוה בהרבה שיקבלו בעלי המניות שלה על פי תנאי העסקה עם הראל מאשר זה שמשקף שווי השוק הנוכחי שלה - כאמור פער של כמיליארד שקל.

בסיום המסחר ביום ראשון עלתה מניית ישראכרט בפחות מ-1% לשער של 11.75 שקל, הנמוך ב־29% ממחיר העסקה, ומשקף חוסר אמון בהתממשותה בתנאים שנקבעו.

"ייתכן שבהראל רצו לשנות את התמחור"

לירידה החדה של יום חמישי האחרון במניית ישראכרט לא קדם דיווח על צעד מסוים מצד רשות התחרות או אחת מהחברות הקשורות לעסקה, מה שמעלה את החשש כי בשוק היו שידעו על העיכוב מצד רשות התחרות.

"אני לא יודע להגיד אם היה מידע מבפנים, אבל אני כן חושב שאנחנו בתקופה שבה יש אירועים מכוננים במדינה שדורשים מכל צד בעסקאות שנחתמו קודם לכן לחשב מסלול מחדש", אומר בכיר באחד הגופים המוסדיים. "אני לא חושב שבהראל רצו לרדת מהעסקה, אבל כן עשוי היה להתעורר רצון בחברה בשינוי התמחור של ישראכרט בעסקה.

"הרי ברבעונים הקרובים, ברקע המלחמה בעזה, כלל חברות כרטיסי האשראי יחוו ירידה חזקה בביקושים במשק. סביר שהן תאלצנה לוותר על חלק מהעמלות, על פי הוראות הרגולטור. אז אני מניח שבהמשך יהיו להן הפסדי אשראי גבוהים. סביר להניח שזה מה שהוביל לחשש שהתעורר בשוק, שרווחי ישראכרט ושאר חברות כרטיסי האשראי יפלו". יש לציין כי הסקטור הפיננסי נפל בשיעור דו־ספרתי בשלושת השבועות שחלפו מתחילת המלחמה בדרום, כשמדד הבנקים צנח בכ־20%.

מבחינתה של הראל נראה כי העיכוב של רשות התחרות עשוי לשחק לטובתה, בהנחה שבישראכרט ידבקו בכוונתם למכור את החברה גם אם יצטרכו לפתוח את ההסכם, ובהנחה ששוב יבחרו שוב בהראל (מקודם גם מנורה מבטחים הגישה הצעה לרכישת השליטה בישראכרט).

כיצד תגיב רשות ניירות ערך?

עוד מוקדם לדעת את זהות המרוויחים והמפסידים מצניחת המניה, וככל הנראה נצטרך לחכות עוד שבועיים עד שהתמונה תתבהר.

קרוב לוודאי שגם ברשות ניירות ערך יעקבו מקרוב אחר המתרחש, ולא מן הנמנע כי יצטרכו לבדוק אם היה מי שעשה שימוש במידע פנים סביב הדחייה שביקשה רשות התחרות, מה שמעמיד כעת בספק את קיום העסקה. יש לציין כי בשוק היו לא מעט גורמים, כולל במתחרים של החברות המעורבות, שטענו כי המחיר היה מראש גבוה מדי.

בתגובה לפניית גלובס האם בכוונתה לבחון שימוש במידע פנים במסחר במניות ישראכרט, נמסר מרשות ניירות ערך: "רשות ניירות ערך אינה מתייחסת לפעילותה למול הגופים המפוקחים, וככל שידרש אלו יבואו לידי ביטוי בדיווחי החברות".