איבדה יותר מ-14% ביום: מה עובר על מניית ישראכרט ואיך תושפע עסקת הרכישה?

מניית ישראכרט התרסקה היום לשווי של 2.34 מיליארד שקל - דיסקאונט של 29% על המחיר בעסקת המכירה להראל • על פי ההסכם בין שתי החברות הראל לא יכולה לבקש הנחה או לצאת מההסכם עם ישראכרט עד למועד האחרון שיחול ב-12 בנובמבר • טרם התקבל אישור רשות התחרות לעסקה, ואם הוא לא יתקבל עד מועד זה, הראל תוכל לבקש לערוך שינויים

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

מניית חברת כרטיסי האשראי ישראכרט  צנחה היום בחדות במסחר בבורסה. הסבר לירידה הפתאומית לא נמצא בינתיים, בעיקר מאחר שהראל , שנמצאת בהליך רכישה של ישראכרט, ממשיכה לפי שעה כרגיל בהכנות לרכישה. נציין כי מניית ישראכרט לא ירדה חדות עם פתיחת המלחמה בדרום, בניגוד למניות הבנקים, אך במהלך השבוע היא "השלימה את הפערים". מתחילת הלחימה ועד אתמול איבדה מניית ישראכרט כ-14% כשאת הירידה הגדולה היא חוותה ביום רביעי (6%).

בשל המלחמה: לאומי יפריש עד 1.1 מיליארד שקל ברבעון השלישי 
נפטא מעריכה: הפסקת הזרמת הגז מתמר מייצרת אובדן הכנסות של 25 מיליון דולר 

בסיום המסחר היום, עומד השווי של ישראכרט על 2.34 מיליארד שקל, מחיקה של כ-400 מיליון שקל ביום אחד. שווי זה נמצא כמיליארד שקל מתחת לשווי שהעניקה לה הראל - 3.3 מיליארד שקל. קשה לראות את הראל משלמת מחיר כה גבוה מעל שווי השוק של ישראכרט, המשקף ירידה של 29% בשווי המניה - מ-16.5 שקל למניה כפי שנחתם בהסכם ל-11.67 שקל למניה כעת.

שני הצדדים אמורים לסיים את העסקה עד ה-12 בנובמבר, והם מחכים כעת לאישור של רשות התחרות להשלמת המכירה. עד למועד זה הראל לא רשאית לבקש הנחה בשל הירידה במחיר מניית ישראכרט, וככל הידוע גם לא ביקשה הנחה כזו או לבטל את העסקה. אם לא יתקבל רשות התחרות עד למועד זה, או שלא יתקבלו כל האישורים הנדרשים, תוכל הראל לבקש התאמה במחיר.

העסקה בין הצדדים נחתמה כשכבר היה ברור שהריבית במשק הינה גבוהה והיא עוצרת את התנופה בה נמצאה ישראכרט בכל הנוגע לצמיחה בתחום האשראי - אותו סימנו בחברה שבניהולם של היו"ר תמר יסעור והמנכ"ל רן עוז. אולם המלחמה בדרום והמתיחות בצפון החריפו עוד יותר את ההאטה אליה צפוי המשק להיכנס ולהאטה זו יהיו השפעות גדולות על ישראכרט, כמו על כל המערכת הפיננסית בישראל. ייתכן כי צפי זה מביא עוד ועוד ממחזיקי המניות של ישראכרט למכור את אחזקותיהם כבר עתה, מחשש כי הראל תבקש הנחה על המחיר המקורי, שוב במידה ולא יתקבלו כל האישורים עד למועד האחרון להשלמת העסקה.

המועד האחרון: 12 בנובמבר

בסוף חודש מרץ אישרה האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברת ישראכרט את המיזוג של חברת כרטיסי האשראי אל תוך הראל. באספה אישרו בעלי המניות ברוב מוחץ של 95% את ההסכם לרכישת מלוא מניותיה של ישראכרט, כאשר אם וכאשר יתקבלו כל האישורים הדרושים, מניות ישראכרט יימחקו מהמסחר בבורסה והיא תהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של הראל. 

ההצעה של הראל העמידה כאמור את השווי של ישראכרט על 3.3 מיליארד שקל, כשהמתחרה שלה, מנורה מבטחים, הציעה לרכוש 32% מישראכרט על פי שווי של 3.5 מיליארד שקל. בישראכרט העדיפו את הצעת הראל ששיקפה מחיר למניה הגבוה ב־70% מזה שבו נסחרה ישראכרט באמצע השנה שעברה, שמן קצר לפני שהחלו הדיונים סביב מכירת חברת כרטיסי האשראי. 

על פי ההסכם הראשון בין הצדדים העסקה כבר הייתה צריכה להיסגר סופית, אך ב-10 באוגוסט הודיעה הראל לישראכרט כי בהתאם להסכם המיזוג, היא מאריכה בשלושה חודשים את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים, קרי עד ל-12 בנובמבר.