נפטא מעריכה: הפסקת הזרמת הגז מתמר מייצרת אובדן הכנסות של 25 מיליון דולר

חברת נפטא מעריכה אובדן הכנסות יומי של 1.3 מיליון דולר בעקבות הפסקת הזרמת הגז ממאגר תמר • מניית החברה יורדת בכ-5% למחיר המגלם לחברה שווי שוק של כ-1.4 מיליארד שקל

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

סמוך להתחלת המלחמה, ב-9 באוקטובר, הורה משרד האנרגיה להפסיק להזרים גז ממאגר תמר שנמצא בסמיכות לאשקלון, ולכן קרוב יחסית לרצועת עזה. הבוקר מפרסמת אחת השותפות במאגר תמר, חברת נפטא , המחזיקה בשרשור בנתח ממנו באמצעות שותפות ישראמקו , כי כל יום שחלף מאז הפסקת הזרמת הגז (כ-19 ימים עד כה), הוביל לאובדן הכנסות של 1.3 מיליון דולר (5.3 מיליון שקל), והוא מקטין את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שלה ב-160 אלף דולר (660 אלף שקל). מניית נפטא יורדת בכ-5% בבורסה למחיר המגלם לחברה שווי שוק של כ-1.4 מיליארד שקל.

בשל המלחמה: לאומי יפריש עד 1.1 מיליארד שקל ברבעון השלישי 
איך תשואה של 5% על האג"ח הארוכות, יכולה לצנן את כלכלת ארה"ב הלוהטת 

לכן לפי החישובים של נפטא מאז שהפסיקה להפיק גז מתמר, נגרם לה אובדן הכנסות של 25 מיליון דולר (כ-100 מיליון שקל) אשר צפוי להקטין את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שלה בכ-3 מיליון דולר (12.5 מיליון שקל).

היות וסיום המלחמה עדיין לא נראה באופק, נראה כי ייקח עוד זמן עד שהמדינה תאפשר להחזיר את הזרמת הגז הטבעי מתמר מחדש. בנפטא מציינים כי קיים חוסר וודאות בקשר להתפתחות המלחמה, ולכן היא אינה מסוגלת להעריך לפי שעה את מלוא ההשפעה של המלחמה על הפקת הגז מהמאגר, ולכן על פעילותה ותוצאותיה העסקיות.

יש לציין כי לפי ההערכות של כלכלנים, המדינה בסופו של דבר צפויה לפצות את השותפות במאגר תמר על אובדן ההכנסות שלהן, משום שמדובר בחלק מנזקי המלחמה. נפטא המנוהלת על ידי ערן לנדנר נשלטת בשרשור על ידי חברת אקויטל , שהיא חלק מקבוצה שבשליטת איש העסקים קובי מימון ושותפו חיים צוף.

נפטא עצמה מחזיקה בנתח משותפות ישראמקו ששולטת ב-28.75% ממאגר תמר. שותפות נוספות במאגר כוללות את חברת שברון  (25%), תמר פטרוליום  (16.75%), מובאדלה (11%) וצדדים נוספים.

בבורסה מדד ת"א נפט וגז ממשיך להיחלש ויורד בכ-1.8%. מאז פרוץ המלחמה איבד המדד 17% מערכו. הסנטימנט הבוקר בבורסה הוא שלילי ומרבית מדדי המניות נסחרים בירידות, כאשר מדד ת"א 35 יורד בכ-0.7%.