אחרי קריסת המניה: ישראכרט סירבה לבקשת רשות התחרות להארכת המועד האחרון לעסקה עם הראל

רשות התחרות הודיעה לשתי החברות כי לא תספיק לגבש את עמדתה ולהעניק את האישור לרכישת חברת כרטיסי האשראי עד ל-12 בנובמבר וביקשה מהן להאריך את המועד • בישראכרט סרבו, ככל הנראה מחשש שהראל תבקש התאמה במחיר עם תום המועד • ביום חמישי צללה מניית ישראכרט ב-14%

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

הדרמה סביב רכישת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט על ידי הראל  נמשכת. אחרי שביום חמישי צללה מניית ישראכרט  בכ-14% ושווי השוק שלה נחתך ל-2.34 מיליארד שקל, כמיליארד שקל מהשווי אותו העניקה לה הראל בהסכם בין הצדדים, נרשמה התפתחות סביב אישור רשות התחרות שטרם התקבל. יצוין כי מפתיחת המסחר היום, ירדה המניה בכ-3.5% נוספים.

בדיקת גלובס | ההיסטוריה מלמדת: זה מה שקורה בבורסה לאחר יום של ירידות חדות
חברת הביטוח הדיגיטלי היפו מפטרת 20% מעובדיה  

הראל וישראכרט, שעדיין ממתינות לאישור רשות התחרות למיזוג ביניהן, דיווחו לבורסה כי רשות התחרות ביקשה דחייה במועד האחרון לסיום העסקה, שחל ב-12 בנובמבר. זאת לאחר שעד היום שתי החברות כבר האריכו את המועד המדובר מספר פעמים בהחלטות משותפות לפי פנית רשות התחרות. בהראל ציינו כי התברר להם שהסיכויים קטנים מאד שאישור רשות התחרות לעסקת המיזוג יתקבל עד המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים הקבוע בהסכם, וכי החברה בוחנת את משמעויות האמור.

דקות ספורות לאחר מכן הסבירה ישראכרט בדיווח שלה כי היא הבהירה לרשות התחרות שאינה מסכימה למתן ארכה של 30 יום להחלטה (עד ל-1 בדצמבר) כפי שביקשה הרשות, אלא הארכה תינתן רק עד למועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים על פי הסכם המיזוג, קרי עד ל-12 בנובמבר.לפי ישראכרט, רשות התחרות הודיעה באותה שיחה כי תשקול פנייה לבית הדין לתחרות לבקש ארכה ממושכת יותר למתן החלטתה.

נזכיר כי לפי ההסכם, אם כל התנאים המתלים לא יתקיימו עד למועד האחרון, כל צד יהיה רשאי להודיע למשנהו על ביטול ההסכם. המשמעות היא שהראל תוכל אז לדרוש התאמה במחיר אותו היא אמורה לשלם לבעלי המניות בישראכרט - 16.5 שקל למניה (לעומת 11.67 שקל למניה לאחר הנפילה ביום חמישי), התאמה שנאסר עליה לבצע לפני המועד האחרון להשלמת העסקה, כפי שנאסר עליה גם לסגת מהעסקה טרם מועד זה.

בהראל ציינו עוד כי שני האישורים הרגולטורים הנוספים המהווים תנאים מתלים להשלמת עסקת המיזוג - אישור המפקח על הבנקים ואישור הממונה על שוק ההון, טרם התקבלו, אולם על בסיס המגעים של חברת הביטוח עם רגולטורים אלו היא מעריכה בסבירות גבוהה כי היה עולה בידה להשיגם עד למועד האחרון כפי שהוא עומד כיום.

הריבית עצרה את התנופה של ישראכרט

העסקה בין הצדדים נחתמה כשכבר היה ברור שהריבית במשק הינה גבוהה והיא עוצרת את התנופה שבה נמצאה ישראכרט בכל הנוגע לצמיחה בתחום האשראי - אותו סימנו בחברה שבניהולם של היו"ר תמר יסעור והמנכ"ל רן עוז. אולם המלחמה בדרום והמתיחות בצפון החריפו עוד יותר את ההאטה אליה צפוי המשק להיכנס ולהאטה זו יהיו השפעות גדולות על ישראכרט, כמו על כל המערכת הפיננסית בישראל. יתכן כי צפי זה מביא עוד ועוד ממחזיקי המניות של ישראכרט למכור את אחזקותיהם כבר עתה, מחשש כי הראל תבקש הנחה על המחיר המקורי, שוב במידה ולא יתקבלו כל האישורים עד למועד האחרון להשלמת העסקה.