הוא היה בית ההשקעות הגדול בישראל. כך הוא איבד 80% משוויו

מאז השלים רני צים את רכישת פסגות לפני כשנתיים, איבדה מניית הקבוצה כ־80% משווייה • החוב הכבד שמימן את העסקה, המשקולת של פעילות אשראי חוץ בנקאי, וגם "הבדל משמעותי בין מרכזים מסחריים לעולם הפיננסי", הם חלק מהסיבות

רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי
רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי

בסוף אוגוסט 2021 השלים רני צים את אחד המהלכים המפתיעים בקריירה העסקית המטאורית שלו, כשרכש את בית ההשקעות פסגות בתמורה לסכום של כ־405 מיליון שקל, מידי אלטשולר שחם.

יו"ר קבוצת בזק גיל שרון פורש, ומקים קרן השקעות פרטית
ניתוח גלובס | אוקטובר מר לגמל ולפנסיה: זה המסלול היחיד שהחוסכים הרוויחו בו

עד לאותה רכישה עשה צים חיל בעסקי קמעונות המזון (הקמת רשת "כמעט חינם" עם אחיו עדי, שנמכרה באקזיט מרשים) והנדל"ן המניב (חברת מרכזים מסחריים הנושאת את שמו).

אלא שקצת יותר משנתיים לאחר העסקה שאמורה הייתה להקפיץ אותו ליגה, נסחרת קבוצת פסגות, המחזיקה בבית ההשקעות שהיה בעבר הגדול בישראל, בשווי של כ־97 מיליון שקל בלבד - לאחר נפילה של כ־75% במניית החברה בשנה האחרונה ושל כ־80% מאז בוצעה הרכישה.

 

"רני ופסגות סבלו מהמון חוסר מזל, כי לפעמים הכול זה עניין של טיימינג", אומר גורם בכיר בשוק ההון. "מאז שרכש את פסגות קרו שלושה דברים משמעותיים שהשפיעו על החברה: ראשית עליית הריבית, ואם יש משהו ששוק פיננסי לא אוהב זה העלאת ריבית, במיוחד כשהיא נתקלת בעסקה ממונפת".

בכך הוא מתכוון להלוואת ענק של 255 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות, ש"העמיס" צים על בית ההשקעות הנרכש לצורך מימון עסקת הרכישה, ממנה נותרו כיום כ־120 מיליון שקל.

"גורם שני - הרפורמה המשפטית שקידמה הממשלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, שלא בדיוק תרמה לשווקים הפיננסיים כשהרבה כסף יצא מישראל. פסגות הוא לא גוף של חיסכון ארוך טווח, שרוב הכספים שם מושקעים בחו"ל", מציין הגורם הבכיר, "אלא השקעות בשוק המקומי בעיקר, במוצרים כמו ניהול תיקים, קרנות נאמנות וקצת ברוקראז'. אלו אפיקים פגיעים מאוד כשישראל נפגעת. ולבסוף, המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר היוותה מכה לתעשייה הפיננסית, בטח בטווח הקצר".

כעת יוצאים בקבוצת פסגות לגיוס אג"ח בהיקף של כ־220 מיליון שקל, שיובטחו בשיעבוד על מניות החברה הבת פסגות בית השקעות. לשם כך כבר נפגשו בימים האחרונים עם שורה של גופים מוסדיים, על מנת להציג להם את הפעילות והתוכנית העסקית של בית ההשקעות. הסכום הזה נועד לכסות הן את יתרת החוב לבנק מזרחי והן להחליף כ־120 מיליון שקל באג"ח סחירות שעומדות לפדיון בשנה וחצי הבאות.

האג"ח הקיימות (סדרה ג') נסחרות כיום בתשואת זבל דו ספרתית של כ־16%, שמקשה על מחזור החוב, ולכן נדרש שיעבוד באג"ח שיונפקו. בפסגות מעריכים כי בעקבות השלמת המהלך תשואת איגרות החוב שלה תרד לטווח החד ספרתי, ובהתאם המניה תזנק.

"הפנמה מהירה שזה לא בשבילו"

ברכישת השליטה בפסגות השקיע צים עד היום מהונו האישי קרוב ל־130 מיליון שקל, כולל הנפקת זכויות שביצעה הקבוצה בקיץ האחרון. 62% מהמניות שהוא מחזיק בקבוצת פסגות, החברה הציבורית שבאמצעותה רכש את בית ההשקעות (שנקראה קודם לכן וואליו קפיטל), מציבים לו שווי החזקות של 64 מיליון שקל בלבד, כלומר הוא איבד כמחצית מהשקעתו בפרק זמן קצר.

מיד לאחר רכישת הפעילות של פסגות (שכללה בעיקר את ניהול קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות), אמר צים לגלובס כי "הכותרת שלנו בפסגות היא להחזיר עטרה ליושנה. לא באנו לסיבוב של שנה או שנתיים, ואני לא רוצה להתחיל למכור את הפעילות הלאה לגופים אחרים… נשקיע באנשים, בפעילות, בארגון, בשוק, ונייצר שיתופי פעולה עם הרבה גופים במשק. אנחנו רוצים להביא פעילויות וארומה אחרת לשוק".

אלא שכפי שדווח כבר לפני כחצי שנה, צים החל לחפש אחר גורם שירכוש את מלוא החזקותיו בבית ההשקעות, או לפחות את חלקן. בין היתר הוזכר בתקשורת שמו של המנכ"ל יניב בנדר, שמחזיק כיום ב־7.4% מהחברה הציבורית, כמי שעשוי לקחת חלק ברכישה שכזו.

זאת במקביל לעסקה מוצלחת למדי שהושלמה לאחרונה, למכירת כשליש מנכסי קרנות הנאמנות של פסגות לקסם מבית הפניקס, בתמורה לכ־200 מיליון שקל (עסקה שכללה גם את מכירת מלוא פעילות ניהול התיקים של בית ההשקעות). מכירת הקרנות צפויה להניב לפסגות רווח של כ־90 מיליון שקל, שיירשם בדוחות הרבעון השלישי השנה, הדומה לשווי שבו נסחרת כיום החברה כולה. המשמעות, אם תרצו - פעילותה העסקית הקיימת של קבוצת פסגות מקבלת כיום תמחור אפסי.

"יש הבדל משמעותי בין מרכזים מסחריים לעולם הפיננסי", אומר פעיל בשוק ההון. "לאנשים יש מחשבה שאם הם מנהלים טובים הם יידעו לנהל כל דבר, אך לא בטוח שזה נכון. כדי להצליח בשוק ההון צריך לדעת להביא את מנהלי ההשקעות הטובים, לדעת לייצר די.אן.איי בארגון. יש פה הרבה מרכיבים שהם לא דומים לנדל"ן או קמעונות, ועצם העובדה שלאדם יש ראייה פיננסית לא אומר שאפשר להצליח בשוק ההון. זה נראה סקסי ונוצץ מבחוץ אבל צריך להבין בתחום הזה".

הפעיל מוסיף כי התחושה היא שצים הרים ידיים די מהר, בהיבט של הרצון למכור, וזה אולי דווקא לזכותו. "יכול להיות שהייתה הפנמה מהירה שזה לא בשבילו. בעסקאות רבות, גם כשמבינים שהן פחות טובות, אנשים לא אוהבים 'לחתוך' כשזה כרוך בהפסד. רני בחור מוכשר, חכם וחד. כולם עושים טעויות", הוא אומר.

מוכרים את האשראי החוץ בנקאי

בניגוד לאלטשולר שחם למשל, שהצליח להמשיך לייצר רווחים (בעיקר מדמי ניהול) גם כשאיבד נכסים בעשרות מיליארדי שקלים, בעקבות תשואות חלשות לעמיתיו, בקבוצת פסגות ניכרת צמיחה בפעילות העסקית אך זו אינה מיתרגמת לשורה התחתונה. החברה גייסה באוקטובר 1.4 מיליארד שקל לקרנות הנאמנות שלה, ומתחילת השנה סכום של כ־7 מיליארד שקל (מנהלות בסך הכול כ־43 מיליארד שקל). עם זאת, מרבית הגיוסים בשנה האחרונה מגיעים מהקרנות הכספיות, מוצר עם דמי ניהול אפסיים שנושא בחובו רווח קטן יחסית.

במחצית הראשונה של השנה עמדו הכנסות קבוצת פסגות על יותר מ־150 מיליון שקל, כמחצית מכך מדמי ניהול בקרנות הנאמנות. לבית ההשקעות (כאמור חברה בת) יש כיום כ־100 מיליון שקל במזומן בקופה והוא מייצר בתקופה האחרונה תזרים שוטף בקצב שנתי של כ־40 מיליון שקל, כשבפסגות צופים שהסכום הזה אף יגדל ב־2024.

למרות זאת, קבוצת פסגות רשמה הפסד של 27 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023. זה מיוחס בעיקר להחזקות ב'משקולת הכבדה' של תחום האשראי החוץ בנקאי, פעילות שהוקמה עוד לפני רכישת פסגות, ונובע בעיקר מהחזקה בחברת ניכיון הצ'קים אפליצ'ק וכן בחברת התשלומים פריפיי.

בדוחות הרבעון השני דיווחה פסגות כי היקף החוב של החברות הבנות כלפיה עומד על 180 מיליון שקל. מרבית הסכום ניתן ללווים באמצעות אפליצ'ק, כשזו חייבת לפסגות 114 מיליון שקל (לאחר שפסגות כבר ויתרה על חוב של 20 מיליון שקל).

בפסגות הבינו כבר לפני כשנה כי בשל עליית הריבית, זו לא התקופה הנכונה עבור שחקנים קטנים להיות בתחום המסוכן של אשראי חוץ בנקאי, ולראיה לא מעט חברות בתחום נכנסו לקשיים והחלו לממש את החזקותיהם. לפי כחודש וחצי מכרה פסגות את מניות השליטה בהחזקתה המרכזית בתחום, חברת אפליצ'ק, למייסד מני גיא וכיום היא מחזיקה ב־20% מהחברה.

אז מה יקרה עכשיו? כשהעמיד את פסגות על המדף לפני מספר חודשים, צים כיוון לשווי של כ־400 מיליון שקל, דומה לזה שבו רכש את בית ההשקעות. אך לאור שווי המניה כיום, ומאחר שתנאי השוק הישראלי בכללו מרמזים שקשה יהיה למצוא רוכש עם רצון לעשות עסקאות בתקופה הזו - לא בטוח שעסקה כזו קרובה. כך או כך, לאחרונה הודיעה פסגות על סיום כהונתו של צים כיו"ר הדירקטוריון, והחלפתו ברו"ח דניאל לבנטל.