האם זה הזמן לרכוש דירה להשקעה?

בשוק הדיור יש סימנים לעליות מחירים בקרוב • האם כדאי לקנות או למכור דירה כבר עכשיו, ומה לגבי נכסים בצפון ובדרום? • שאלת היום, מדור חדש

שוק הדיור נמצא בקיפאון כבר למעלה מחצי שנה. האם המלחמה תשנה את התמונה? שוק הנדל"ן הגיב בצורות שונות למלחמות שונות. מלחמת ששת הימים ב־1967, למשל, הביאה מספר שנות מיתון לסיומן. לעומתה, מלחמת יום הכיפורים של 73' גררה מפולת במחירי הדירות, שנמשכה עד לשליש האחרון של שנות השבעים. מלחמת לבנון הראשונה שהחלה ב־1982 נערכה במהלך משבר כלכלי חמור (אינפלציה תלת ספרתית, והתמוטטות המערכת הבנקאית); ואילו מלחמת לבנון השנייה התאפיינה במשבר נדל"ן מקומי ביישובי הצפון. ואולם מיד עם תום הלחימה המגמה השתנתה, ובתוך חודשים ספורים המחירים זינקו ואף חצו את מחירי טרום־המלחמה.

מומחים מעריכים: זה מה שיכול להוציא את ענף הבנייה מהמשבר 
קניתם דירה ועוד לא מכרתם את הקודמת? ההוראה החדשה של רשות המסים שכדאי להכיר 

ראש חטיבת משכנתאות בבנק לאומי, אורי יוניסי, מעריך כי גם הפעם, בטווח הזמן הבינוני מחירי הדירות יחזרו לעלות. "מנתונים עדכניים שהתפרסמו על ידי הלמ"ס עולה כי עדיין חסרות מאות אלפי יחידות דיור בישראל. בנוסף, אנחנו מעריכים כי תקופת המלחמה תייצר גל עלייה מצד תושבי חוץ שיעלו ארצה וזו תיצור עלייה בביקושים. כמו כן, אלטרנטיבת השכירות עדיין יקרה. לכל זאת מצטרפים היבטים מאקרו כלכליים כמו הצפי להורדת הריבית לאחר המלחמה, התייצבות האינפלציה ושער החליפין של השקל והדולר".

עם זאת, ייתכן שכללי המשחק השתנו. מדינת ישראל ושוק הנדל"ן השתנו במידה רבה מאז המלחמות של 40 השנים האחרונות. ההבדל המהותי ביותר אולי בין המלחמות הללו לזו הנוכחית הוא תחושת הביטחון של התושבים. ריבונות ישראל בעוטף ישראל מצפון ומדרום לא הוטלה בספק במהלך המלחמות הללו, לפחות לא באופן שניתן להשוות לצלקת שנותרה מה־7 באוקטובר.

יונס מעריך כי גם בדרום ובצפון נראה עלייה בביקושים חדשים ביחס לשאר השוק, "זאת, בהנחה שהמדינה תסיים את המערכה עם ידינו על העליונה והאיום יוסר". ואכן, אולי יותר מהתרחישים הכלכליים, כדאי להתמקד בשאלת תוצאות המלחמה - עד כמה יוסדרו מחדש הגבולות ואילו אמצעים תשקיע הממשלה לשיקומם. אלו השאלות שכדאי שרוכשים, ובעיקר אלו ששוקלים נכס בגבול ישראל, ישאלו את עצמם.

גילוי מלא:  שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם