קניתם דירה ועוד לא מכרתם את הקודמת? ההוראה החדשה של רשות המסים שכדאי להכיר

תזכיר חוק חדש עוסק בהארכות מועד רבות בתחום המס, שאחת המשמעותיות שבהן נוגעת לתקופת הפטור ממס למי שרכשו דירה חדשה ועדיין לא מכרו את הישנה

מכירת נכס / צילום: איל יצהר
מכירת נכס / צילום: איל יצהר

רשות המסים תאריך את תקופת ה"גרייס" לקבלת פטור ממס בגין דירת מגורים יחידה למשפרי דיור - כך קובע תזכיר חוק חדש שפורסם השבוע להערות הציבור, ואשר עתיד לעבור בכנסת בחקיקה מהירה בשבוע הבא.

כך מתמודדים במשרדי עורכי הדין עם הפגיעה הכלכלית של המלחמה
האזהרה של פירמת עורכי הדין מהגדולות בעולם: אנטישמיות תשפיע על קבלת מועמדים לעבודה

מטרת החוק היא הארכת תוקפן של תקופות קצובות בזמן שנקבעו בדיני המס להליכים שונים, אשר מנהלים האזרח ורשות המסים זה מול זו, על רקע חוסר היכולת של הנישומים ושל הרשות לנהל את אותם הליכים עקב מלחמת "חרבות ברזל" והשלכותיה.

החוק כעת עוסק בהארכות מועד רבות בתחום המס, בהן הארכת מועד הגשת השגה או ערר על החלטות רשות המסים, אך אחת ההוראות המשמעותיות סובבת כאמור סביב הארכת מועד למכירת דירת מגורים בפטור ממס למשפרי דיור.

רבים מבעלי דירת מגורים אחת המבקשים להחליפה באחרת רוכשים את הדירה החדשה טרם מכירת הדירה הישנה. בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין, בעל דירה יחידה יכול למכור את דירת המגורים שלו בפטור ממס שבח, גם אם רכש דירה אחרת תחתיה, ובלבד שימכור את הדירה הקודמת תוך תקופת "גרייס" של 18 חודשים ממועד רכישת הדירה החדשה. במקביל, יהיה זכאי לשלם מס רכישה מופחת כדירה יחידה בגין הדירה החדשה, אם ימכור את דירת המקור תוך 18 חודשים.

על רקע המלחמה והקיפאון בשוק הנדל"ן משפרי דיור שרכשו דירה רגע לפני המלחמה וטרם מכרו את דירתם הישנה, מוצאים את עצמם כעת בסכנה לאבד את הפטור ממס.

לדברי עו"ד שגיב רון, ראש תחום נדל"ן ושותף במשרד בנימיני ושות', "עד לאחרונה עמדה תקופה ההקלה על 24 חודשים, אולם במסגרת חוק ההסדרים קוצרה תקופת ההקלה (כדי לעודד מכירת דירות מגורים) והיא נקבעה ל-18 חודשים. אבל מה קורה למי שרכש את הדירה החדשה, ובמהלך תקופת ההקלה פרצה המלחמה בעזה? רשות המסים הבינה שלרוכשים כאלה יש להעניק ארכת זמן נוספת למכירת הדירה הקיימת".

בתזכיר החוק החדש נקבע, כי מי שצריך למכור את דירתו הקיימת במהלך תקופת המלחמה - המוגדרת בתזכיר מיום 7.10.2023 ועד ליום 7.1.2024 - או לאחריה, תסתיים תקופת ההקלה באחד מאלה, לפי המאוחר: ב-7.4.2024 או שלושה חודשים לאחר המועד שבו אמורה הייתה להסתיים תקופת ההקלה.

עו"ד רון מסביר, כי "אם לדוגמה תקופת ההקלה הייתה אמורה להסתיים ב-1.12.2023, הרי שהיא תידחה ל-7.4.2024. אך אם הייתה אמורה להסתיים ב-1.3.2024, היא תידחה ל-1.6.2024".

עו"ד מאיר מזרחי, מומחה למיסוי נדל"ן, מוסיף כי גם הארכות המועד "הטכניות" שקיימות בחוק החדש דרמטיות. "מייצגים רבים בתחום המיסוי גויסו למילואים בצו 8, ואינם יכולים לתת שירות ללקוחותיהם בתקופה זו. ראוי לברך את רשות המסים על נקיטת היוזמה לדחות את המועדים בהליכים מול מנהל מיסוי מקרקעין". לדבריו, "בין היתר ניתנו דחיות למועדי הגשת השגה על החלטות מס שבח, מועדי הגשת ערר ואורכות לתיקון שומה".