"איוולת שאין כדוגמתה": הוויכוח סביב הקמת יישוב חדש בעוטף עזה

המועצה הארצית אישרה להפקדה את התוכנית להקמת יישוב "חנון" סמוך לנתיבות • לצד מי שרואים בכך הפגנת עוצמה, יש כאלו המבקרים את ההחלטה בחריפות: "עוד יישוב שהמדינה לא תיתן לו פתרון בשעת חירום"

נתיבות. היישוב החדש יקום בין העיר לקיבוץ סעד / צילום: איל יצהר
נתיבות. היישוב החדש יקום בין העיר לקיבוץ סעד / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') להפקדה את התוכנית להקמת היישוב חנון - יישוב חדש בעוטף עזה. היישוב מתוכנן לקום בין הקיבוץ סעד לעיר נתיבות, מצפון לכביש 25, באזור אשר נמצא בטווח שבעת הקילומטרים המפורסמים מהגבול עם הרצועה.

1,200 מבנים בתוך חודשים: הפתרון של חברות הנדל"ן למפוני עוטף עזה
הגדלת הקצאות קרקע ואיוש נחלות פנויות: הטבות רמ"י ליישובי העימות

חנון יהיה יישוב קהילתי מעורב, דתי וחילוני, ויכלול כ־1,800 תושבים בכ־500 יחידות דיור. המטרה בהקמתו, לפי הודעת מנהל התכנון, היא "ביסוס ההתיישבות בחבל התקומה, פיזור האוכלוסייה והבאת משפחות צעירות לעוטף". במנהל מדגישים כי מדובר בשלב ראשוני של תכנון מתארי מחוזי, וכי "אין בהחלטה זו כדי לתעדף הקמה של יישוב חדש על פני שיקום וחיזוק פיזי וחברתי של יישובים קיימים במרחב, כפריים ועירוניים כאחד. המועצה סבורה כי הקמתו של היישוב תצטרך להיבחן בעתיד כחלק מסל פתרונות שיוצע לשיקום האזור, בראייה רחבה של כל המרחב".

"כל מתכנן יגיד לכם שזו איוולת"

במהלך הדיון, נשמעו מילים רבות בזכות הקמתו של היישוב, דווקא בעת הזו, בעיקר מתוך רצון להוכיח כי ההתיישבות בישראל, בדגש על עוטף עזה ("חבל התקומה"), ממשיכה ומתעצמת. מן הצד השני, נשמעו לא מעט ביקורות בזמן הדיון, בעיקר סביב התזמון שלו - בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל" שגרמה להרס נרחב ביישובי העוטף.

"היישוב הזה הוא איוולת שאין כדוגמתה", אמר עו"ד רון צין, שותף מוביל תכנון ובנייה במשרד עורכי הדין ארנון, תדמור-לוי, אשר מייצג את עיריית נתיבות בהליך. העירייה נחשבת מתנגדת תקיפה להקמת היישוב, בטענה שמהלך כזה יפגע בה חברתית וכלכלית, וההתנגדות הזו נשמעה היטב בדבריו של עו"ד צין: "אם גם המועצה הארצית רוצה להצטרף לחגיגות קידום הציונות, היא צריכה דווקא לא לאשר את היישוב הזה. צריך לראות מהי התפיסה של ישראל בעוטף עזה ובגבול, לחכות שהמלחמה תיגמר, לערוך דיון עם משרד הביטחון - יכול להיות שהתפיסה תשתנה: אולי צריך להתארגן יותר בערים, אולי לא לפזר את התושבים ביישובים כמו שעשינו עד כה. רואים שתפיסת הביטחון של פיזור היישובים בעוטף כשלה, ראינו את זה רק לפני חודש. הולכים להוסיף איוולת על התפיסה הזאת. פשוט עומדים לעשות כאן שטות".

צין טען כי "כל מתכנן שיושב באולם הזה, וכל מתכנן שתשאלו אותו, יגיד לכם שזו איוולת. אמרנו לפני המלחמה שזו שגיאה תכנונית, והיום אנחנו אומרים את זה עם הרבה יותר תוקף". עו"ד צין הוסיף ואמר בשיחה עם גלובס כי כל הבדיקות סביב הקמת היישוב נעשו טרם 7 באוקטובר, יום פריצת המלחמה. "צריך לעשות את כל הבדיקות הללו מחדש", הוא אומר, "אי־אפשר להמשיך כאילו לא קרה כלום".

רון צין / צילום: ניקי וסטפהל
 רון צין / צילום: ניקי וסטפהל

עדית אורלב, מתכננת במקצועה ונציגת החברה להגנת הטבע, תושבת עוטף עזה בעצמה, הוסיפה ואמרה: "אני מנצלת את ההזדמנות כתושבת העוטף, ואומרת - המחשבה שאפשר להמשיך עם כל מה שעשינו קודם, כאילו שום דבר לא השתנה, היא ממש כואבת. הדברים לא כפי שהיו ולא יהיו כפי שהיו, לא נחזור להיות כמו שהיינו. זו החלטה עם השלכות כלכליות, שתשפיע על כל אחד מיישובי העוטף, וכדאי לחשוב על זה. אי אפשר להסתכל רק על היישוב הזה כמרחב בודד. אני, כתושבת העוטף, מרגישה שהמדינה לא נתנה לי פתרון, ועכשיו המדינה הולכת להקים עוד יישוב, שגם לו המדינה לא תיתן פתרון. צריך לחשוב על זה שוב, בראייה רחבה יותר".

"שכל תושב עזתי יראה שמקימים יישוב יהודי בחבל הזה"

בדיון נשמעו, כאמור, לא מעט דברים בעד הקמת היישוב דווקא כעת. בין התומכים, נשמע גם קולה של השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, שאמרה: "זו תוכנית שהצבעתי בעדה בממשלה, ולאור הימים האלה, עבור ההתיישבות שחשובה לנו כל כך בעוטף כזה, אני חושבת שהכי ראוי להקים בו התיישבות ולחזק אותה. זו עמדה ציונית לאומית".

צחי עסיס, מהנדס המועצה האזורית שדות נגב, התבטא גם הוא בעד הקמת היישוב חנון, שצפוי לקום בתחומי המועצה: "היישוב צריך לקום כבר אתמול, במיוחד לאור צו השעה. צריך לחזק את חבל התקומה. אני מבקש מהמועצה הארצית להצביע פה אחד, שלא תהיה התנגדות אחת. שכל עזתי יראה שמקימים יישוב יהודי בארץ ישראל בחבל הזה. בגלל מה שעברנו, צריך לחזק את חבל הארץ הזה בעוד יישובים, וזה נכון לא רק לאזור הזה - גם מסביב לבאר שבע וגם מסביב לירושלים צריך להקים עוד יישובים".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף אמר לאחר אישור ההפקדה: "זהו צעד נוסף בחיזוק עוטף ישראל. בימים אלו, אני עורך סיורים ביישובי קו העימות בצפון ובדרום, שבהם עולה קול ברור על הצורך בביטחון ובקידום התיישבות בארץ. אישור ההפקדה היום נותן מענה לכך ומקדם את בניין הארץ. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול לתכנון, לבנייה, לפיתוח ולחיזוק ההתיישבות ביתר שאת, תוך שמירה על רציפות תפקודית למשק על כל מרכיביו".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "היום אושר צעד משמעותי נוסף לקידום בניית היישוב החדש חנון. המנהל לענייני הכפר במשרד יחל בשלב הבא בתכנון תב"ע ובקידום התוכנית לקראת שיווק. זוהי תקומת ישראל הלכה למעשה. בנייה ויישוב כל חבלי הארץ הינה מטרת המשרד ונמשיך לפעול לקידום וביצוע מטרה זאת".

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "ההחלטה על הקמת יישוב חדש בחבל התקומה מקבלת משנה תוקף בעת הזאת. הקמת היישוב היא צעד חשוב לחיזוק ההתיישבות באזור, ותהווה כלי נוסף עבור מנהלת תקומה, כחלק ממגוון הפתרונות הנבחנים בימים אלה לאזור".

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "מנהל התכנון פועל כתף אל כתף עם מנהלת התקומה כדי לתת מענה לפתרונות לכלל האוכלוסייה, ובדגש על קהילות חבל התקומה, תוך הבנת הצרכים מהשטח. הקמת היישוב חנון כיישוב קהילתי יחזק את חבל התקומה ויהיה חלק משיקומו, תוך הזדמנות של הסתכלות חדשה על המרחב, וחשיבה תכנונית חדשה. זהו רק חלק מסל הפתרונות שאנו מגבשים לשיקום האזור".