בנק ישראל הודיע: יישובי הצפון שפונו זכאים למתווה הסיוע מהבנקים

בנק ישראל הודיע על הרחבה של מתווה הסיוע שניתן לתושבים ולעסקים בעוטף גם לתושבי הצפון אשר פונו מביתם בטווח של עד 5 ק"מ מהגבול • ההטבות כוללות דחיית החזרי משכנתאות ללא ריבית, פטור מעמלות והקלות על המינוס • חלק מהבנקים עשו זאת כבר באופן עצמאי

נפילת רקטה בקריית שמונה בשבוע שעבר / צילום: ap, Rami Shllush
נפילת רקטה בקריית שמונה בשבוע שעבר / צילום: ap, Rami Shllush

הפיקוח על הבנקים הודיע היום (ד') על הכללת חלק מהאוכלוסייה המתגוררת ביישובי צפון הארץ, או בעלי עסק שנמצא ביישובי הצפון, במתווה הסיוע שניתן תושבי העוטף בעקבות מלחמת חרבות ברזל. מדובר על משקי בית או עסקים אשר פונו ידי גורם מדינתי רשמי נכון ל-7 בנובמבר והם יזכו להטבות המגיעות למי שנכלל במעגל הראשון כפי שהגדיר בנק ישראל מיד לאחר פרוץ המלחמה, כך שהבנקים יהיו חייבים לתת לאותם תושבים בישובים הרלוונטיים - עד 5 ק"מ מגבול הצפון, את ההטבות.

אחרי קרן ההלוואות של האוצר: בנק ישראל מציע אשראי לעסקים קטנים בריבית נמוכה יותר
בלעדי | לא היה מרוצה מההטבות שנתנו: סמוטריץ' נפגש עם ראשי הבנקים

המתווים שגובשו מאפשרים לאוכלוסיות שנפגעו באופן ישיר מנזקי המלחמה לדחות ללא ריבית וללא עמלות את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות ולקבל פטור ממרבית העמלות ופטור מריבית על יתרת החובה עד לסכום של 10,000 שקל למשך שלושה חודשים מרגע הצטרפותם ועד לסוף שנת 2023.

נזכיר כי הבנקים השונים הרחיבו את המתווה של בנק ישראל. כך לדוגמה חלק הציעו ללקוחותיהם במרחק של עד 7 ק"מ מהרצועה ויתור מלא על ההחזרים החודשיים בטווחים שנעים בין חודש (מזרחי טפחות והבינלאומי), שלושה חודשים (הפועלים ולאומי כשהאחרון אף מציע פטור עד סוף השנה מהלוואות צרכניות לפרטיים ועסקים קטנים) ועד שישה חודשים (דיסקונט). בנוסף, חלק מהבנקים כבר הרחיב על דעת עצמו את מתווה הסיוע גם לתושבי הצפון (לאומי לדוגמה הרחיב את ההטבה של הקפאת משכנתה ללא ריבית מגבול הצפון עד לקריות).

"בבנק ישראל מקדמים כלים כדי להקל על תזרימי המזומנים"

יתר הלקוחות ברחבי הארץ (קבוצת הלקוחות במעגל השני) יכולים, על פי המתווה של בנק ישראל, לדחות ללא עמלות את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות למשך שלושה חודשים, אולם התשלומים הנדחים יישאו ריבית.

הרחבה נוספת של המתווה, שנעשתה בתיאום עם החשב הכללי במשרד האוצר, היא הכללת ההלוואות שהועמדו באמצעות הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה במתווה הסיוע שאומץ על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר עם פרסום ההרחבה כי "מדובר בנדבך נוסף בסט הכלים הכלכליים שאנו בבנק ישראל מקדמים כדי להקל על תזרימי המזומנים של אוכלוסיית היעד, להגביר את הוודאות הפיננסית ולסייע לציבור לצלוח את התקופה המאתגרת הזו, תוך מתן דגש על משקי הבית והעסקים הקטנים. נמשיך לפעול במקביל בכל ההיבטים הכלכליים שבאחריותנו".

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, מסר: "בכל המהלכים שאנו מקדמים, אנו בוחנים מהו הסיוע המיטבי והאפקטיבי ביותר שניתן לתת ללקוחות ולאור זה אנו פועלים. אני מודה לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי על הירתמותם להרחבת המתווים, ועל פעולות נוספות שהם נוקטים ביוזמתם כדי לסייע ללקוחות בתקופה זו".