אחרי שלא היה מרוצה מההטבות שנתנו: סמוטריץ' נפגש עם ראשי הבנקים

שר האוצר ובכירי משרדו נפגשו בשעות הצהריים עם ראשי המערכת הבנקאית, ללא נוכחות נציג מבנק ישראל •בין הנושאים שעלו בפגישה: סיוע לענף ההייטק ולענף הנדל"ן שנקלעו למשבר והקמת קרן סיוע לעסקים בסיכון • סמוטריץ' אמר כי רעיון המיסוי על רווחי הבנקים ירד לפי שעה מהפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נפגש בשעות הצהריים (ב') עם ראשי המערכת הבנקאית בעקבות המלחמה, כשברקע ההטבות וההקלות שהציעו הבנקים לתושבי קו העימות בדרום ובצפון - כך נודע לגלובס. בפגישה לא נכח נציג מבנק ישראל, אך כן השתתפו בה מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר ובכירים מאגף התקציבים והחשב הכללי. מי שהיה דומיננטי בפגישה היו כמובן השר סמוטריץ' וגם החשב הכללי יהלי רוטברג.

אחרי קרן ההלוואות של האוצר: בנק ישראל מציע אשראי לעסקים קטנים בריבית נמוכה יותר 

בניגוד לנזיפות קודמות מצדו של השר באשר לרווחי המערכת הבנקאית, לגלובס נודע כי הטון המרכזי בפגישה לא היה כזה של האשמות או נזיפות מאף צד. במהלך הפגישה סמוטריץ' אף ציין באשר לכוונתו למסות את הבנקים על רווחי היתר שלהם, כי בעבר אכן היו לו תוכניות כאלה, אך הנושא ירד לפי שעה מסדר היום (גם אם לא בוטל באופן סופי).

כך עסקו הצדדים בדרך של המדינה והבנקים לסייע, ביחד ולחוד, לפתור בעיות שצצו בעקבות המלחמה והן באופן כללי במשק הישראלי. בין הנושאים שעלו בפגישה היה הקרן בערבות מדינה עליה הכריז משרד האוצר אתמול (הרחבה בהמשך) ככלי לבנקים לסייע לסקטור העסקי. הצדדים שוחחו גם האפשרות להקים קרן לעסקים בסיכון כפי שהוקמה בקורונה.

נושא נוסף שנידון בפגישה היה כיצד מסייעים לענף ההייטק שנמצא במשבר, בין היתר לסטארט-אפים שמתקשים לגייס כסף מצד אחד, ואין להם מכירות כרגע במקביל. גם המשבר בענף הנדל"ן בכלל וקבלני ביצוע בפרט נידון בין האוצר לראשי המערכת הבנקאית והשאלה איך מסייעים לפעילים בענף על רקע המחסור החמור בכוח-אדם. 

מתיחות והתנגשויות 

לסמוטריץ' ולראשי המערכת הבנקאית היו כמה התנגשויות מאז מונה לתפקיד, והוא אף ניסה להעביר חוקים שיצמצמו את הרווחים הגדולים מהם נהנים הבנקים בעקבות עליית הריבית.

המתיחות האחרונה נרשמה לאחר שבנק ישראל פרסם מתווה להקלות לתושבי עוטף עזה (והטבות פחותות ליתר תושבי ישראל). סמוטריץ' וחברי ועדת הכספים של הכנסת לא התרשמו מהמתווה.

בישיבה שנערכה בוועדה, אמר שר האוצר כי הגיע להסכמה עם הנגיד לגבי חקיקה אל מול הבנקים אם אלה לא יעמדו בציפיות שלו לסיוע לתושבים. "יש משהו שמתגבש עם הבנקים, והוא רחוק מלהיות מספק. הבנקים נכנסים (לתקופה הזו) עם כיסים מנופחים. ניסינו להתמודד עם זה בדרכים שלנו, אבל לא מצאנו את הדרך להכניס את היד לכיס שלהם. הם נכנסו עם כיסים מלאים וחייבים להיכנס תחת האלונקה עכשיו. גם הנגיד אומר שאם זה לא יעבוד טוב (לגבי הסיוע של הבנקים במצב המלחמה), זה יעבור בחקיקה", אמר סמוטריץ'.

הוא התייחס בדבריו לניסיון לקדם חקיקה למיסוי הבנקים על רווחי יתר, ולכך שמכיוון שצעד זה לא צלח, הוא ניסה לקדם פטור על חלק מהעמלות המרכזיות לתקופה של שלוש שנים, כפי שנחשף בגלובס.

לבקשה שעלתה בדיון לפיו על שר האוצר לקרוא לנגיד בנק ישראל להוריד את הריבית, השיב סמוטריץ': "אני מדבר איתו, הוא עצמאי. אני לא קורא לו, יש לי שיח איתו, יש שלושה צוותים משותפים למשרד האוצר ובנק ישראל, שעובדים בשלושה וקטורים של הכלכלה, מעבר לתיאום האישי בינינו".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר באותו דיון כי דיבר עם מנהלי הבנקים. "נגיד בנק ישראל הכין תוכנית, אך אני לא שבע-רצון מהמתווה של בנק ישראל, כי דחייה של המשכנתאות תעלה בסופו של דבר לאותה משפחה יותר. אני מבקש שהבנקים יוותרו גם על תשלומי הריבית. העלאת הריבית הייתה בגלל האינפלציה, והמציאות השתנתה. אני פונה לנגיד, פשוט להוריד את הריבית", הסביר אז גפני.

בנק ישראל והאוצר מציעים הלוואות לעסקים

הפגישה נערכה בזמן שבנק ישראל פרסם תוכנית מוניטרית לסיוע לעסקים קטנים וזעירים שנפגעו בעקבות המלחמה. במסגרת התוכנית, בנק ישראל יספק למערכת הבנקאית הלוואות מוניטריות לתקופה של שנתיים בריבית משתנה, בגובה של ריבית בנק ישראל פחות 1.5%, כלומר, כזו שתעמוד כיום על 3.25%. התוכנית מיועדת לעסקים שפדיונם נפגע בשיעור של לפחות 25% באחד מהחודשים הקלנדריים אוקטובר, נובמבר, דצמבר או יותר כתוצאה מהמלחמה.

מי שיעמיד את ההלוואות יהיו הבנקים, והם זוכים למעשה לערבות מצד בנק ישראל בגין הסיכון הגדול יותר של עסקים שחוו פגיעה בהכנסות. כדי לוודא שהסיכון הזה לא מתגלגל לאותם עסקים, בנק ישראל הגביל את הריבית שיוכלו הבנקים לגבות, וקבע תנאי לפיו ממוצע הריבית על ההלוואות לאותם עסקים קטנים וזעירים לא יעלה על ריבית פריים (6.25% כיום). בבנק ישראל ציינו כי התוכנית תופעל בגין אשראי שיינתן עד סוף חודש ינואר 2024.

היא פורסמה יממה לאחר שמשרד האוצר פרסם תוכנית להלוואות דרך הקרן להלוואות בערבות מדינה, תחת השם "חרבות ברזל". האוצר מציע דרך הקרן תנאי הלוואה לעסקים קטנים ובינוניים וגם לעסקים גדולים, כשבדומה לקרן של בנק ישראל, גם הקרן של האוצר תעמוד על סך של 10 מיליארד שקל. ההלוואה תינתן בריבית שלא תעלה על מרווח של 1.5% מעל לריבית הפריים, כך שהריבית המקסימלית תהיה 7.75%.